כללי

כך תשרדו את עונת הסתיו ותתמודדו עם האלרגיות


אלרגיית סתיו - כך תשרדו את עונת הסתיו ותתמודדו עם האלרגיותלאחר הקיץ הארוך והמיוזע, השינוי בטמפרטורות שמגיע עם בוא הסתיו מאפשר לצאת לאוויר הפתוח ולנשום אוויר נעים וקריר.


אנשים רבים מחכים לבוא הסתיו אשר מאפשר לבצע פעילויות שונות מחוץ לבית בתנאי מזג אוויר נוחים, אולם עבור מי שסובל מאלרגיית סתיו, הדבר בלתי אפשרי. חום הקיץ מביא להצטברות של אבקות פרחים ועובש הנישאים עם רוחות הסתיו ומעוררים אלרגיה בלתי נעימה בדיוק כמו זו המאפיינת את האביב.

סיבות לאלרגיה

הגירוי המרכזי לאלרגיה הוא אבקת הפרחים המשתחררת ברובה בחודש אוגוסט ונמשכת עד לחודש אוקטובר, גם הצטברות שלעובש באזורים לחים בבית או בעלים הלחים מחוצה לו מהווים גורם גירוי. בנוסף קרדית האבק מתעוררת לחיים בעונת הסתיו וגורמת לעיטושים, נזלת וקשיי נשימה. חילופי העונות והשינוי במזג האוויר מהווים טריגר להתפתחות אלרגיה אשר רצוי להתכונן לקראתה.

למה דווקא עכשיו?

מדוע נוצרת אלרגיה דווקא בסתיו? הרי עיקר הפריחה הינו באביב, אולם באקלים הארץ ישראלי, צמחים רבים פורחים דווקא בסתיו ובחורף אשר מפזרים מבנים חלבוניים מיקרוסקופיים החודרים לרקמות האף, העיניים ודרכי הנשימה של הסובלים מאלרגיה וגורמים לתגובה מידית של התעטשויות, גרד, נזלת, עיניים דומעות, שיעול טורדני ואף אסתמה.

התגובה האלרגית עשויה להיות קצרה או לחזור על עצמה בצורת התקפים. ישנם מקרים בהם התגובה הדלקתית הופכת לכרונית ומתבטאת בנזלת מוגלתית וסינוסיטיס. ההערכות מדברות על כרבע מהאוכלוסייה אשר סבול מאלרגיות, מגמת העלייה בשכיחות האלרגיה בעולם המערבי נובעות ככל הנראה מאורח החיים המתאפיין בהיגיינה וסטריליות מוגזמות.

תסמינים לאלרגיה

  • הופעת אדמומיות, גירוד ויובש בעור.
  • סימני הצטננות הנמשכים יותר משבועיים וחוזרים באותו הזמן מדי שנה.
  • גודש באף ובגרון, התעטשויות ועיניים דומעות.
  • גירוד ועקצוץ בפה ובגרון.
  • שיעול, צפצופים בנשימה, שיעול המתגבר בשעות הלילה.

טיפים להתמודדות

  1. טיפול תרופתי – בעבר הטיפול באלרגיות התמקד בתרופות אנטי היסטמיניות וטיפות אף אשר גרמו לתופעות לוואי כגון עייפות והירדמות. כיום הטיפול התרופתי מתבסס על דור חדש של תרופות הפעולות ביעילות ובמהירות אשר השימוש בהן בטוח לחלוטין. תרופות המדכאות את התופעות של האלרגיה כוללות קורטיזונים המסייעים במצב של גודש באף ובמקרים כרוניים.
  2. ניתן לקבל חיסון אימונותרפי, ישנם חיסונים כיום המפחיתים את הרגישות לאלרגנים.
  3. שימוש במפחתי גודש, תכשירים הומאופתיים ותרסיסי מלח.
  4. הימנעות מחשיפה לאלרגנים – מי שאלרגי לעובש עדיף שימנע ממגע עם עלי שלכת, ילדים אלרגיים מוטב שימנעו ממשחק בסביבה של עלי השלכת הלחים הכילים עובש.
  5. כיסוי רהיטים – החשיפה לקרדית האבק עולה כאשר יש לה מצע לדגירה ולהתנחלות, כיסוי הריהוט המרופד והחלפת מצעים מצמצמת את החשיפה אליה.
  6. מומלץ לכבס את המצעים בתכיפות בטמפרטורה של 60 מעלות לפחות.
  7. טיפולים טבעיים כגון דיקור סיני ורפואת תדרים המווסתים את תגובת הגוף ומלמדים אותו תגובה חדשה ונכונה.
  8. נטילת תוספת של וויטמינים ומינרלים.
  9. שימוש במיזוג אוויר וסגירת חלונות ופתחים – על מנת להקל על התסמינים מומלץ להישאר בבית ולסגור דלתות וחלונות בזמן שהפריחה בשיאה, בדרך כלל בשעות הבוקר.
  10. התאמת הסביבה – ניקוי החצר מעשבים שוטים, הימנעות משימוש בשטיחים סופגי אבק ואבקנים.
  11. ניקוי לפני הפעלת החימום – לפני הפעלת החימום בפעם הראשונה, יש לנקות את פתחי האוויר ולהחליף את המסננים אשר עלולים להכיל תאי עובש ואלרגנים אחרים הנלכדים בפתחי האוורור במהלך הקיץ.