אסטמה של העור אצל תינוקות

אסטמה של העור, הנקראת גם דלקת עור אטופית היא מחלת עור קשה הגורמת לשטחי עור גדולים בהם מופיעה פריחה וגרד עז. אסטמה של העור מתרחשת בעיקר בקרב תינוקות וילדים קטנים. הביטויים הקלינים של המחלה רחבים מאוד, אך במקרים הקשים היא עלולה לגרום לגרד עז ביותר ואף לזיהומים.

הסיבה המשוערת להופעת העור המתגרד היא תגובה אלרגית, ולכן גם המחלה מכונה אסטמה של העור. ברוב המקרים הסימנים נפסקים לאחר שמגיעים לגיל ההתבגרות, אך קיימים מקרים בהם המחלה חוזרת בתקופות שונות במהלך החיים.

אסטמה של העור אצל תינוקות – תסמינים

תחושת גרד עז ושטחי עור אדמדמים מאפיינים את מחלת האסטמה של העור. פריחה אצל תינוקות, כתוצאה מאסטמה של העור, מופיעה בדרך כלל באזורי המפרקים, בפנים ובצוואר ונגרמת כתוצאה ממפגש עם אלרגן.

האלרגנים הנפוצים הגורמים לאסטמה של העור הם בד סינטטי, שימוש בסבון או משחות שונות שמגרות את העור. בנוסף, לחץ נפשי, זיעה ושינויי טמפרטורה עלולים גם כן לגרום להופעת הפריחה. כמו כן, מפגש עם האלרגנים "הקלאסיים" כמו קרדית אבק הבית ופרוות בעלי חיים עלולים גם כן לגרום לסימפטומים המדוברים.

טיפול

אלרגיה אצל תינוקות, כמו במקרה של אסטמה של העור אינה מצב נעים, ועלולה לגרום לתחושה רעה מאוד אצל התינוק. במקרים מסויימים, הגרד שנגרם על ידי המחלה הוא כל כך קשה, עד שהוא גורם לחוסר שינה ותפקוד פגום ביום-יום.

הטיפול באסתמה של העור עוזר מאוד להקל על הסימפטומים ולשפר באופן משמעותי את הרגשתו של התינוק, אך בגלל שמדובר במחלה אוטואימונית, אינו מצליח לגרום להחלמה מלאה מהמחלה.

הטיפול הבסיסי ביותר שיש לספק לתינוק עם הופעת הסימנים הראשונים של אסתמה של העור הוא אמבטיות רבות (לפחות פעם ביום) עם שמן אמבטיה ומריחת קרמים שומניים. בזכות השימון רגישות העור יורדת, הגרד פוחת והתחושה הכללית משתפרת.

בנוסף, במקרים קשים ניתן לטפל על ידי משחות סטרואידיות, שגורמות להפחתת התגובה הדלקתית המוגזמת ולכן להורדת תחושת הגרד ולצמצום הפריחה. במקרים קשים ביותר אפשר לעבור לטיפול סיסטמי על ידי סטרואידים שגורם להפחתת התגובה החיסונית הכללית וכתוצאה הפחתת הסימפטומים של המחלה.

טיפול אפשרי נוסף הוא טיפול בקרני אור אולטרה סגולות, שגורם גם כן לצמצום הפריחה והפחתת הרגישות והגרד. טיפול זה פועל בהצלחה במחלות אוטואימוניות עוריות רבות כמו פסוריאזיס, ועוזר להקלה משמעותית על הסימפטומים השונים.

טיפול בסטרואידים

הטיפול בסטרואידים (בכדורים או במשחה) הוא טיפול יעיל ומהיר במקרים של אסטמה של העור, אך עם זאת כולל תופעות לוואי קשות מאוד, במיוחד כאשר מדובר בתינוקות. משחות המכילות סטרואידים אמנם אינם גורמות לתופעות לוואי סיסטמיות, אך עלולות להוביל להרס העור המתבטא באטרופיה, סימני מתיחה, דימומים והתפתחות פטריות.

השימוש הסיסטמי בסטרואידים עלול לגרום לפגיעות קשות, המשמעותיות מאוד אצל תינוקות וילדים קטנים וכוללות השמנה אופיינית, הפסקת הגדילה, בעיות במאזן ההורמונים ועוד תופעות רבות. השימוש בסטרואידים אם כן לא מומלץ כטיפול ארוך טווח, אך באופן ממוקד וקצר עשוי לשפר באופן משמעותי את חייהם של החולים.

אסטמה של העור – איך להקל על התינוק?

שינויים קלים מאוד בבית ובהרגלים היום-יומיים עשויים לשפר באופן משמעותי את הרגשתו של התינוק החולה, ולהקל על תחושת הגרד הנוראה. כדאי מאוד להרחיק מסביבתו חפצים הצוברים אבק ופרוות בעלי חיים וכן להפחית בשימוש בסבונים חזקים העלולים לייבש את העור.

בנוסף, כדאי להלבישו בבגדים אווריריים וקלים ולהימע משינויי טמפרטורה המחמירים את הסימנים השונים. שינויים אלה בתוספת לאמבטיות, הקרמים השומניים והטיפול התרופתי יכולים להקל על תחושת הגרד שגורמת המחלה באופן משמעותי.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן