טיפול בנוגדי גודש לאלרגיה באף

טיפול בנוגדי גודש חלק מהאנשים חווים תגובה חיסונית מוגזמת המופעלת לאחר אכילת מזונות מסוימים, נגיעה בחומרים, או שאיפה של חומרים מגרים כגון אבק או שערות חיה. זוהי תגובה אלרגית, והיא כוללת אלרגיות לאבקה, נבגים, עובש ואבק, או שהיא מתבטאת בנזלת נזלת אלרגית.

תגובות אלו משפיעות על מערכת הנשימה ולעתים קשה לשלוט עליהן. התסמינים מתבטאים בהתעטשות, נזלת, אף סתום, עיניים דומעות ומגרדות וכאבי ראש. האלרגיה לאבק, הנקראת אף קדחת השחת היא לעתים קרובות עונתית אך החשיפה לחומרים מגרים אחרים (כמו פרוות בעלי חיים), עשויה לגרום לאלרגיה להימשך כל השנה.

מכיוון שהאלרגיה, ובמיוחד הנזלת האלרגית, פוגעת באיכות החיים של האדם הסובל ממנה, ההמלצה היא לטפל בה עוד לפני שהיא מסתבכת והופכת לבעיה כרונית. כאשר אנשים מאובחנים באופן נכון ומטופלים כראוי, הם מצליחים לחיות עם בעיה זו באופן שלא משפיע על פעילויות היום יום.

השפעת אנטיהיסטמינים וסטרואידים

בנזלת אלרגית קלה, או כאשר התסמינים קלים ונמשכים רק למספר שבועות בשנה, הטיפול יכלול תרסיסי סטרואידים. תרופות אלו פועלות על ידי הפחתת הנפיחות של מעברי האף. הרופאים ממליצים על תרופות אלו כבחירה ראשונה לטיפול בשל יעילותן ופשטות השימוש בהן.  רבות מהתרופות הללו זמינות על פי מרשם, וישנן בודדות אשר ניתנות לרכישה גם ללא מרשם.

כקו טיפול מתקדם יותר, עשויים להינתן אנטיהיסטמינים, אשר פועלים על ידי חסימת היסטמין, כימיקל הגורם לתסמיני אלרגיה רבים, ומסייעים להקלת תסמיני גרוד או התעטשות. דוגמאות לתרופות אלו כוללות סטיריזין, fexofenadine, או Chlorpheniramine.

למרות שאנטיהיסטמינים יכולים לשלוט בתסמיני אלרגיה רבים, הם לא מקלים על גודש ולכן נקבעות בנוסף תרופות לבליעה, המכילות חומרים נוגדי גודש, כגון phenylephrine ופסאודואפדרין . תרופות אלו מפחיתות את הנפיחות של מעברי האף ומקלות את הגודש.

הקפדה על אמצעי זהירות

תכשירים אלו יקבעו בזהירות רבה בשל תופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בהם והשימוש מיועד לטווח הקצר בלבד. הפופולריות שלהם נובעת ממאפיין הריסוס היעיל, כך שיש לקנח את האף טרם השימוש בכדי לנקות את מעברי האף, לנער את הבקבוק, ללחוץ עם האצבע כנגד נחיר אחד בכדי לחסום אותו, ולהניח את הפייה של הבקבוק מתחת לנחיר השני כאשר האגודל ממוקם בתחתית הבקבוק.

התרסיסים לאף אינם מובילים להרגל ואינם ממכרים, אך לפעמים הסובלים מאלרגיה רוצים להמשיך להשתמש בהם מכיוון שהם מאד אפקטיביים. עם זאת, יש להיוועץ בעם הרופא המטפל לפני נטילת כל תכשיר לאלרגיה, גם אם הוא נמכר ללא מרשם.

נוגדי גודש: ההקלה לעומת הסיכונים

תכשירים אלו מכווצים את כלי הדם הנפוחים ואת רקמות האף שגורמים לגודש. הם אינם מומלצים לטיפול באלרגיות כרוניות, כך שהשימוש בהם יהיה לזמן קצר ובאופן זמני. אין להשתמש בחומרים נוגדי גודש לאף כמו נאפאזולין, אוקסימטזולין, דריסטאן, או סינקס במשך יותר משלושה ימים בכל פעם.

שימוש ארוך טווח בתכשירים אלו עלול לגרום להשפעה הפוכה, במהלכה התסמינים מחמירים באופן משמעותי, והגודש מתפתח לכאבים או דלקת.

תופעות הלוואי הנפוצות של תכשירים אלו עשויות לכלול ריח חזק או טעם מר, התעטשות, גירוי באף או נזלת ואף דימום מהאף, במיוחד במזג אוויר קר ויבש. לכן יש להתייעץ עם הרופא אם חווים דימום מתמשך מהאף או מהגלדים הקרומיים באף.

תרחישים אלו נובעים מריסוס שגוי או שימוש במינונים גבוהים מדי. חלק מהרופאים אוסרים באופן מוחלט את השימוש בתכשירים אלו, אך היתרונות הברורים של התכשירים מתבטאים יעילותם ואופן השימוש הנוח יחסית.

 

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן