פריחה אצל תינוקות

עור התינוק הוא איבר רך ורגיש מאוד והוא הראשון הבא במגע עם אוויר העולם. ולכן, העור פוגש חומרים שונים ונחשף לשינויים רבים שגוררים תגובה – פריחה.

פריחה אצל תינוקות היא אירוע שכיח ביותר, שמתחיל כבר בבית החולים ויכול לחזור מספר פעמים במהלך הילדות.

בדרך כלל פריחת תינוקות אינה מצביעה על משהו חריג או על משהו שיש לחשוש ממנו, וברוב המקרים עוברת לבד.

הסיבה לרוב סוגי הפריחה אינה ידועה, אך ככל הנראה קשורה לאלרגיה אצל תינוקות, הנגרמת בגלל ההיכרות הראשונית של עור התינוק עם החומרים השונים איתם הוא נפגש.

סוגי פריחה אצל תינוקות

לתינוק יכולות להיגרם פריחות מסוגים שונים, וכאמור, אלרגיה בעור שמתבטאת בפריחה אצל תינוקות, בדרך כלל אינה מסוכנת ואינה מדבקת. כדאי מאוד לדעת את מקור הפריחה, על מנת להבין איך להתמודד איתה ואיך לטפל על מנת להשיג את התוצאות המהירות והטובות ביותר.

פריחה אדומה

פריחה נפוצה ביותר, המופיעה פעמים רבות מספר ימים לאחר הלידה ונראית כמו עקיצות יתושים קטנות. מדובר בפריחה קלה ביותר שעוברת מעצמה תוך מספר ימים ואינה מפריעה כלל לתינוק.

סבוריאה

בעיית עור המופיעה עד חודשיים לאחר הלידה ומתאפיינת בפריחה על הפנים ומאחורי האוזניים, שעלולה להתפשט גם למקומות נוספים בגוף. מלבד הפריחה, מופיעה תגובה של הקרקפת, המתבטאת בקרום צהוב ושומני. חומרת המצב משתנה בין התינוקות השנים, ולפיה נקבע הטיפול. כדי להימנע מסבוריאה, מומלץ לא להשתמש בקרמים להעשרה וטיפוח בחודשי החיים הראשונים של התינוק.

אקנה

תופעה המוכרת מאוד בגיל ההתבגרות כ"פצעי בגרות", עלולה להופיע גם אצל התינוק. הסיבה להופעת פצעים מוגלתיים אלו על עורו הרך של התינוק היא הורמונים שמקורם אצל האם, וגורמים להתעוררות פצעי הבגרות אצל התינוקות. הפצעים הללו מופיעים בעיקר על הפנים, אך לעתים רחוקות גם באיזורי גוף נוספים.

בדרך כלל, תופעת האקנה אצל תינוקות מופיעה עד גיל 6 חודשים ואינה דורשת טיפול, ולהיפך, טיפול לא נכון באקנה עלול דווקא להחריף את המצב. עדיף לשטוף את פניו של התינוק בעזרת סבון מיוחד ולהמתין עד שהפצעים ייעלמו. רצוי לשמור על עור יבש ככל שניתן ולהמעיט בשימוש בקרמים שומניים בתקופה בה מופיעה האקנה.

אטופיק דרמטיטיס – אסתמה של העור

אטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור) היא תופעה נדירה יחסית, בה מופיעה במקומות שונים בעור פריחה הנגרמת על ידי תגובה אלרגית. הפריחה מופיעה בדרך כלל באזור המפרקים, הגפיים, הפנים והצוואר וגורמת לגרד עז ותחושה לא נעימה. במקרה של אסטמה של העור אצל תינוקות, מומלץ להקפיד על טיפול בקרמים שומניים שעוזרים לתחושה טובה וניתן להשתמש במשחות סטרואידיות להקלה על הגרד והסימפטומים.

פריחה כתוצאה מהתחממות

פריחה המופיעה בחלק הגוף העליון (בעיקר כתפיים וצוואר) ונגרמת כתוצאה מתחושת חום. הפריחה מתחילה במקרים שהתינוק לבוש יותר מדי ביחס למזג האוויר וחם לו. בדרך כלל הפריחה עוברת מהר מאוד, לאחר שהטמפרטורה ירדה קצת. כדי להימנע ממנה, מומלץ לא להגזים בלבוש ולהקפיד על בגדים קלים ואווריריים, בעיקר בתקופת הקיץ.

חררה – פריחת חום

פריחה המופיעה בגלל היסתמות פתחי צינורות הזיעה ומתאפיינת בשלפוחיות אדומות וקטנות. בגלל החסימה, בלוטת הזיעה לא מצליחה להפריש את הזיעה ומתפתחת הפריחה ובמקביל לה מתחילה תחושת גרד לא נעימה. הפריחה מופיעה בדרך כלל באיזורים בהם מזיעים – אזור החיתול ובית השחי, ועל מנת להימנע ממנה כדאי להקפיד שהתינוק יהיה לבוש בבגדים קלים, רצוי מכותנה המנדפת זיעה ולא יזיע יותר מדי.

מניעת פריחה אצל תינוקות

באופן כללי חשוב לשמור על עור התינוק יבש, לדאוג שלא יזיע ולהקפיד על היגיינה טובה. כדאי לכבס את בגדי התינוק בכביסה המתאימה לכך על מנת להגביל חשיפה לאלרגנים וכן להלבישו בהתאם למזג האוויר בחוץ כדי שלא יזיע ועורו יישמר יבש. שמירה על כללים בסיסיים אלו, תמנע את רוב סוגי הפריחה אצל התינוק ותשמור על עורו יבש, נקי ובריא.

ראו גם:
אקזמה אצל תינוקות

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן