אלרגיה לאבקת פרחים

אלרגיה לאבקת פרחיםאלרגיה לאבקת פרחים, המכונה אף קדחת השחת, היא אלרגיה עונתית, ותסמיניה בקרב מבוגרים עשויים לנוע בין הטרדה בלבד לבין סכנת חיים. התוקפים של האלרגיה כמעט בלתי נראים והם תאים דמויי ביצה המצויים בצמחים פורחים ונישאים בסביבה באמצעות חרקים או זרמי רוח.

האלרגיה משפיעה על אנשים שונים באופנים שונים. אדם עלול להיות אלרגי לזן אחד של פרחים ולא לסבול מאחרים, או להיות אלרגי לסוגים שונים של פרחים.

היכן נמצאת אבקת הפרחים?

אבקת הפרחים נמצאת בדרך כלל על פרחי עצים והיא משפיעה על אנשים הסובלים מחשיפה לאבקת פרחי עצים. עצי ליבנה הם הגורמים המשפיעים ביותר על האלרגיה, כמו גם פרחי עצי אלון, אגוז, צפצפה, שקמה אגוז ועצי ברוש.

האבקה נישאת באוויר ושוהה בצמחי שדה. היא נפוצה במיוחד בתקופת האביב ותסמיניה נגרמים באמצעות הפריחה. אז אם תסמיני האלרגיה מופיעים בעיקר בתקופת האביב, רוב הסיכויים שהאדם אלרגי לאבקת הפרחים. אלרגיות אביב גורמות למשיכת אף ולהתעטשות בגלל אבקת פרחים וצמחים.

תסמינים לאלרגיה לאבקת פרחים

זה מה שקורה כאשר הגוף חווה תגובה אלרגית: האלרגנים נתפסים כפולשים מזיקים, והיסטמין משתחרר על מנת לנסות לשמור אותם. היסטמין גורם לכלי הדם להתרחב, מה שמוביל לגירוי בעיניים, באף ובגרון, כולל נזלת והתעטשויות. גודש ורידים בפנים עלול לגרום להופעת עיגולים כהים מתחת לעיניים, ונפיחות בקרומי האף עלולה להוביל לדלקות בסינוסים.

תסמיני אלרגיות לאבקת פרחים עשויים אף לעורר או להחמיר התקף אסטמה. אנשים הסובלים מאסטמה הם בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח אלרגיה זו. לכן חיוני לאנשים הסובלים מאסטמה להגן על עצמם כאשר ספירת אבקת הפרחים גבוהה, היות והתקפי אסטמה עלולים להיות די מסוכנים.

אבחון וטיפול באלרגיות אבקה

אם התסמינים נמשכים למעלה ממספר ימים והאדם מבין כי לא מדובר בהצטננות פשוטה, רוב הסיכויים שהוא סובל מאלרגיה לאבקת פרחים. מומחי אלרגיה עשויים לבצע בדיקה פשוטה על מנת לקבוע את סוגי האבקה הגורמים לגוף לשחרר היסטמין. מאחר ותאי האבקה אינם מזיקים בדרך כלל לגוף, ניתן לצרוך אנטי היסטמין ללא מרשם על מנת למנוע מהגוף להחמיר את התסמינים.

גם תרופות טבעיות הוכחו כיעילות נגד אלרגיות לאבקת פרחים. ניתן להשתמש בתוספים צמחיים ארבע פעמים ביום על מנת להשיג תוצאות דומות לאנטי היסטמין קלסי, ללא תופעות לוואי. שימוש בתמצית זרעי ענבים או תוספי קוורצטין, מפחיתים באופן ניכר את תסמיני האלרגיה.

אבקת סרפד מיובשת בהקפאה יעילה אף היא לטיפול באלרגיה, וכך אף שתיים מהתרופות הטבעיות הנפוצות והמומלצות ביותר על ידי רופאים: ויטמין C ותרסיסי מי מלח, המסייעים לשטיפת האבקה, הפחתת הליחה ושחזור הלחות במעברי האף. ניתן לערבב מספר כפיות מלח שאינו מכיל יוד, כפית סודה לשתיה ומים בבקבוק תרסיס או במזרק.

נשימה קלה יותר במהלך עונת האלרגיה

הקפדה על אמצעי מניעה כאשר האלרגנים נישאים באוויר, הקשבה לתחזית מזג האוויר, ולתחזית האבקה, עשויה לסייע לאדם לתכנן פעולות מנע באמצעות הפחתת השהיה בחוץ בימים בהם ספירת האבקה גבוהה ביותר.

גם בבית, הסובלים מאלרגיה לאבקת פרחים עשויים להתחיל להרגיש תסמינים מחלקיקי אבקה אשר חלחלו אל תוך הבית. הדרך הטובה ביותר להגביל מקורות מגע עם אבקה היא להקפיד על סגירת דלתות וחלונות, במיוחד בשעות השיא מחמש עד עשר בבוקר.

יש להקפיד על ניקוי אבק באופן קבוע, להתקלח ולחפוף את השיער לפני השינה על מנת למנוע נשיאת אבקה אל הכרית. בנוסף, יש להקפיד על התקנת מסנני אוויר באיכות גבוהה על מנת לנקות את האוויר הנושב דרך פתחי האוורור.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

רגישות יתר לעקיצות כינים – עד כמה זה נפוץ וחמור?

אלרגיה לאבקת פרחים
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן