אלרגיה בנשים בגיל המעבר

אלרגיה בנשים בגיל המעבראחד מסימני גיל המעבר המוכרים פחות, אך הלא נוחים באותה מידה, הוא אלרגיות בקרב נשים. אנשים רבים מתמודדים עם אלרגיות על בסיס יומי, אך כאשר ההורמונים ומערכת החיסון מתחברים, קיים סיכוי כי גיל המעבר בקרב נשים יחמיר את האלרגיות. בדומה לכל תופעות גיל המעבר, אישה צריכה לזהות את האלרגיות ולהבין אותן לפני שניתן יהיה להתמודד עימן ביעילות.

נשים מסוימות צריכות להתמודד עם אלרגיות הקשורות למערכת החיסונית, לסגנון החיים ולתפקוד ההורמונים, ואחרות מתמודדות עם אלרגיות מהילדות, אך נוטות לסבול מהן יותר בתקופות של חוסר איזון הורמונאלי משמעותי כגון שינויים במחזור החודשי, הריונות מאוחרים ותסמיני גיל המעבר. מאמר זה עוסק באלרגיות בגיל המעבר בקרב נשים, וכיצד ניתן להפחית את השפעתן על החיים.

הגורמים לאלרגיות

נשים בגיל המעבר רגישות יותר לפיתוח אלרגיות חדשות, או חוות תגובות קשות יותר כתוצאה מאלרגיות נוכחיות. התנודה הטבעית של ההורמונים בתקופה זו היא הגורמת לרגישות מוגברת לאלרגנים מסוימים. למרבה המזל, ניתן להתמודד עם אלרגיות רבות ולטפל בהן באמצעות הדרכה נכונה של הרופא, ובאמצעות הקפדה על שינויים באורח החיים.

ידוע כי המערכת האנדוקרינית והמערכת החיסונית משתמשים ברבים מאותם השליחים הכימיים להעברת מידע. כאשר ההורמונים מופחתים באופן משמעותי, כפי שקורה לנשים בגיל המעבר, מערכת החיסון עלולה להגיב באמצעות פיתוח אלרגיות חדשות, כגון חום גבוה, אסתמה ודרמטיטיס, או שתסמיני אלרגיות קיימות עלולים להחמיר.

מוליכי האסטרוגן והפרוגסטרון במהלך גיל המעבר בקרב נשים, מקטין את יכולת המערכת החיסונית לסנן תגובת היסטמין. היסטמינים הם חומרים כימיים שיוצרים רקמה רירית והודפים מגרים. עם צמצום רמות ההורמונים, המערכת החיסונית מגיבה באופן מוגזם לאלרגנים להם היה גוף האישה חסין לפני גיל המעבר, ומערכות הגוף נחלשות בדיוק כפי שנחלשת המערכת החיסונית.

סוגי אלרגיות נפוצות

אקזמה היא סוג של תגובה אלרגית המתרחשת כאשר המערכת החיסונית מזהה בטעות חומר רגיל כחומר מזיק, ומגיבה על מנת למנוע מחומר זה "להזיק" יותר. קיימים מספר סוגים של אלרגנים אשר עלולים להוביל למצבים אלרגיים בקרב נשים בגיל המעבר, והם כוללים אקזמה; אסטמה אלרגית; כוורות; אנפילקסיס; ונזלת אלרגית המתבטאת בגודש באף.

אלרגנים הם חומרים אותם מזהה הגוף בטעות כמזיקים למערכת החיסונית. נשים עלולות לפתח אלרגיות לאלרגנים שונים, אך האלרגיות הנפוצות ביותר הן:

תסמינים נפוצים

אלרגיות משפיעות על נשים באופנים שונים, אך הקאות הן התסמין הנפוץ ביותר. לצידן קיימים מספר תסמינים קלים ביותר, ואילו תסמינים אחרים עלולים להיות מסכני חיים.

תסמינים מתונים – פריחה קלה, עיניים מגרדות, גודש, התעטשות, כוורות, גירוד.

תסמינים חמורים – קשיי נשימה, ירידה בלחץ הדם, נפיחות, כאבי בטן, הקאות, התכווצויות באזור הבטן התחתונה, שלשולים, סחרחורות, בלבול ואנפילקסיס.

טיפול באלרגיות גיל המעבר

קיימות שתי גישות בסיסיות לטיפול באלרגיות גיל המעבר. אישה נדרשת להתאים את עצמה ואת אורח חייה למצב החדש, ולהפחית את החשיפה לגורמי האלרגיה, כגון הימנעות ממזונות מסוימים, שאיבת אבק באופן קבוע על מנת להפחית קשקשי חיות מחמד ואבקת צמחים החודרת לבית, או להשתמש במסנן אוויר על מנת להפחית את רמות האבקה. אך בעוד ששינויים אלו מועילים, קשה להימנע לחלוטין מכל גורמי האלרגיה.

הגישה השנייה היא טיפול בגורם הבסיסי של אלרגיות בגיל המעבר, באמצעות הפחתת האסטרוגן. אך טיפול בתחליפי הורמונים קונבנציונאליים, עשוי להיות מסוכן, במיוחד למחלות לב וסרטן.

חומרים נוגדי גודש באף, אנטיהיסטמינים ותרופות להקלת אלרגיה הם טיפולים זמניים. תרופות אלו גורמות לנשים לעיתים קרובות לסבול מסחרחורות, לחוות ישנוניות, חרדה וחוסר יכולת להתרכז ללא שינה. בנוסף, מוצרים אלו מטפלים בתסמינים בודדים, והמערכת החיסונית עובדת קשה יותר.

לכן יש להקפיד ביותר על הימנעות מוחלטת מהחומרים האלרגניים ולהתייעץ עם הרופא לגבי חלופות טיפול אלטרנטיביות או טיפולים תרופתיים חזקים יותר, הניתנים לכל אישה על פי תסמיניה וההיסטוריה הרפואית שלה.

אלרגיה בנשים בגיל המעבר
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן