תסמין לאלרגיה – כתמים אדומים

תסמין לאלרגיה - כתמים אדומיםהעור שלנו יכול לספר לנו לא מעט על המתחולל בתוך גופנו. באופן תקין צבעו של העור אחיד יחסית והשינויים המתרחשים במרקמו ובצבעו או בגווניו, מתרחשים באיטיות רבה לאורך השנים.  ישנם גורמים שונים שיכולים להביא לשינוי בצבע העור במהירות יחסית כמו למשל; חשיפה ממושכת וישירה לשמש ללא שימוש באמצעי הגנה , אך כאשר מדובר על שינויים בצבע העור שנוצרים כתוצאה מתגובה אלרגית, הרי שהשינויים בצבע העור יופיעו בצורה של כתמים או פריחה בצורת נקודות ולא באופן אחיד על פני כל שטח העור.

כמו כן, ברוב המוחלט של המקרים הכתמים האדומים שיופיעו כתוצאה מתגובה אלרגית יופיעו במהירות רבה מאוד ותוך פרק זמן קצר יחסית מרגע החשיפה לאלרגן.

אילו אלרגנים יכולים לגרום להופעת כתמים אדומים?

ישנו מגוון רחב של אלרגנים שיכולים להוביל להתפתחות של כתמים אדומים בעור כשלמעשה פריחה עורית או כתמים אדומים בעור הם בין התסמינים השכיחים ביותר של אלרגיה מסוגים שונים. ישנם אלרגנים שיכולים לגרום להופעת כתמים אדומים שהחשיפה אליהם מתבצעת דרך העור כמו למשל עקיצות בתקופת הקיץ של חרקים ויתושים, אך ישנם גם אלרגנים שנצרכים במזון היכולים לגרום לפריחה. מעבר לכך, ישנם אלרגנים הנשאפים למערכת הנשימה שיש בכוחם לגרום להופעה של כתמים אדומים בעור, כתוצאה מתגובה אלרגית של מערכת החיסון.

בין היתר מדובר על חומרי מזון כמו בוטנים, ביצים, פירות ים או דגים, אלרגנים נשימתיים כמו למשל אבקני פרחים, או אבק ועוד. עוד יש לציין כי ישנם אנשים האלרגיים לעלייה בחום הגוף או לעלייה מקומית בחום העור, העלולים לסבול מהופעה של כתמים אדומים בתגובה ללבישה של בגדים העשויים מחומרים שאינם נושמים.

חשיבות הפנייה לאבחון

חשוב מאוד לציין שהכתמים האדומים יכולים להופיע גם בתגובה למגע בין העור לכימיקלים שונים המצויים בסבונים או בתמרוקים שונים,  אך אין זה מן ההכרח שיהיה מדובר בתגובה אלרגית. התגובה האלרגית פועלת על ידי מערכת החיסון ואילו רגישות עורית לאו דווקא מערבת את מערכת החיסון. כמו כן לא כל כתם אדום או אדמומיות שנוצרה כתוצאה מבעיה במערכת החיסון אכן קשור לאלרגיה. כך לדוגמה; כתמים המופיעים כתוצאה ממחלת הפסוריאזיס, נוצרים כתוצאה מתקיפה של תאי העור על ידי מערכת החיסון, אך בין מחלה זו לבין אלרגיה אין דבר וחצי דבר.

לאור כל זאת, הרי שמבלי לגשת לקבלת אבחון רפואי, לא באמת ניתן לקבוע מה הוא המקור לכתמים האדומים. מאחר ולכל גורם יש להתייחס באופן שונה לגמרי מבחינת הטפול המתאים לו, הרי שבכל מקרה של הופעת כתמים על העור, יש לגשת לאבחון רפואי.

תהליך האבחון בדרך כלל מבוסס על חשיפת הנבדק לחומרים שונים ובחינת התגובה האלרגית המתעוררת כתוצאה מחשיפה אליהם. ישנן בדיקות שונות המבוצעות במטרה לאבחן את הגורם האלרגני ממנו צריך הנבדק להימנע כשבין היתר מדובר על שימוש במדבקות, בהזרקה של אלרגנים ועוד.

מה הם התסמינים הנלווים לכתמים האדומים במצבי אלרגיה?

ישנה שורה ארוכה של תסמינים שיכולים להופיע במקביל לכתמים האדומים שמקורם בתגובה האלרגית. כך לדוגמה הכתמים יכולים להיות בולטים או מורמים מעל פני השטח של העור, אך באופן עקרוני הם יכולים גם להיות בגובה העור. הכתמים יכולים לגרד מאוד או לא להיות מורגשים כלל, במקרים רבים תורגש עלייה בחום הגוף באזור הכתמים וכן ייתכן כי יופיעו תסמינים מערכתיים שונים. בין יתר התסמינים לתגובה האלרגנית מדובר על עלייה של חום הגוף, ירידה חדה בלחץ הדם, קשיי נשימה, קשיי בליעה, שינויים במצב ההכרה, האצה בקצב הלב, הזעה מפושטת ועוד.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן