אלרגיה למזון ואי סבילות למזון

אלרגיה למזון ואי סבילות למזוןשני המונחים הללו לעיתים נתפסים כאחד, אולם ישנה הבחנה בין השניים. נושא האלרגיות למזון ידוע יותר ונגיש לציבור ולכן לעיתים אנו משייכים כל תגובה בלתי סבירה למזון אותו אנו אוכלים לאלרגיה כלשהיא למרות אין זו בהכרח האבחנה הנכונה ולמעשה ייתכן ומדובר דווקא במקרה של אי סבילות למזון.

אלרגיה למזון מתבטאת בתגובה מידית כגון קוצר נשימה או פריחה בעוד שתגובה לאי סבילות מזון מתרחשת כשעתיים ויותר מזמן האכילה כך שקיים קושי לשייך את התסמינים דווקא למזון.

ההבדלים והאבחנה

כאמור התגובה המופיעה באלרגיה למזון הינה לרוב מידית או מופיעה לכל היותר שעתיים לאחר האכילה, היא נפוצה בקרב ילדים והמזון הגורם לאלרגיה ניתן לזיהוי באופן ברור ומידי באמצעות בדיקת נוגדני IgE לאותו המזון. במרבית המקרים מזונות המעוררים תגובה אלרגית אינם נצרכים באופן קבוע ואינם שכיחים כך שגם ניתן להפסיק ולצרוך אותם די בקלות.

להבדיל מאלרגיה למזון באי סבילות למזון, הנקראת גם אלרגיה מאוחרת, הופעת הסימפטומים מאוחרת יותר ונעה בין מספר שעות לאחר האכילה וכולה להגיע גם למספר ימים, מציאת הקשר בין התסמינים המופיעים ושיוכם למזון מסוים בעייתית יותר, בניגוד לבדיקת אלרגיה למזון על מנת לזהות אי סבילות יש צורך בבדיקת נוגדני IgG, זוהי בדיקה אשר אינה מתבצעת בקופות החולים.

התסמינים של התופעה הינם הפרעות בעיכול, כאבי בטן וגזים ובמקרים חמורים יותר גם דלקות במעי, אסתמה, שיעול ונזלת, כאבי ראש, פריחות, מיגרנות ועוד.

תסמינים וטיפול

חשוב להבחין בין שתי התופעות על מנת להעניק טיפול מתאים, האלרגיה היא תגובת יתר של המערכת החיסונית המביאה לתופעות לוואי כגון פריחה, קוצר נשימה, גודש וכולי, לעומתה אי סבילות למזון הינה רגישות שאינה אלרגיה, בשני המקרים התסמינים המופיעים דומים למדי אולם באי סבילות למזון הם יתבטאו במערכת העיכול.

אי סבילות עשויה להיגרם ממגוון רב של מזונות בעוד תגובה אלרגית ב-90% מהמקרים נגרמת מחמשה סוגי מזון: חלב, ביצים, דגנים, חיטה ובוטנים, לכן זיהוי האלרגיה פשוט יותר. אי סבילות למזון נגרמת בשל מחסור באנזימי עיכול מסוימים או כשל מטבולי כלשהו המונע עיכול תקין ונורמלי של אותו סוג מזון.

הטיפול באלרגיה הינו פשוט והוא הימנעות מצריכת אותם סוגי מזון המעוררים אותה, באי סבילות למזון הטיפול מתבצע על דרך האלימינציה הכוללת הורדת מזונות הנחשבים כאלרגנים לפרק זמן מסוים והחזרת סוג מזון בכל פעם ובדיקת תגובת הגוף של המטופל.

התסמינים ותגובת הגוף במקרה של אלרגיה למזון כרוכים לעיתים בתסמינים קשים ומשפיעה על איברים שונים בגוף עקב תגובת יתר חיסונית, באי סבילות למזון התסמינים קשורים בעיקר במערכת העיכול ובדרך כלל הם קלים יותר ומופיעים בהדרגה. צריכת כמות קטנה של סוג מזון בעייתי אפשרית במקרה של אי סבילות אולם לא במקרה של אלרגיה אשר בה גם צריכת כמות קטנה של מזון אלרגני תעורר תגובת יתר עוצמתית ותסמינים חריפים.

סיבות לאי סבילות למזון

  • מחסור באנזים עיכול, דוגמת אי סבילות ללקטוז.
  • הרעלת מזון – רעלנים וחיידקים במזון המשפיעים על מערכת עיכול.
  • רגישות לתוספי מזון – לדוגמא סולפיט הנמצא בפירות מיובשים ורגישות למזון משומר.
  • גורמים פסיכולוגיים – לחץ ומתח נפשי
  • מחלת צליאק – רגישות לגלוטן המובילה לתסמינים במערכת העיכול

במידה ומדובר באלרגיה למזון ישנה סכנה להתקף אנפילקטי גם אם התגובה לחשיפה לאותו מזון אלרגני בעבר הייתה מתונה, לכן ישנה חשיבות רבה בזיהוי מקור האלרגיה ובמקרי חירום ייתכן ויהיה צורך בזריקת אפינפרין לטיפול עצמי, במקרה של אי סבילות למזון ייעוץ רפואי יצביע על דרכים להקלה על עיכול מזונות בעייתיים וכן ינסה לפתור את מקור הבעיה אשר גרם לאי סבילות.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן