אלרגיות למזונות: מיתוסים ועובדות

אלרגיות למזונות: מיתוסים ועובדותסיימת ארוחה במסעדה והגיע הזמן לשלם את החשבון, אך לפני שהספקת להגיע לארנק, אתה מתחיל לסבול מגירודים. אתה סבור שלא יתכן שזוהי אלרגיה למזון, שכן אתה בטוח שאלרגיות אלו נפוצות בקרב ילדים בלבד, ונעלמות עם הבגרות.

קיים בלבול רב הנוגע לאכילה ואלרגיות, לכן יש ללמוד כיצד להפריד בין האמת לבדיון, כך שניתן יהיה לאכול בביטחון. מאמר זה מפרט את התפיסות המוטעות הנפוצות הנוגעות לאלרגיות למזון, לצד העובדות.

1. אלרגיה לחלב נפוצה ביותר בקרב מבוגרים

אלרגיה זו שכיחה יותר בקרב ילדים מאשר מבוגרים. רוב הילדים מתגברים על האלרגיה עד גיל שש. התסמינים כוללים כוורות, הקאות ובעיות נשימה לאחר אכילת או שתיית מוצרי חלב.

חלק מהמבוגרים מתקשים לעכל את הסוכר בחלב, במצב הנקרא אי סבילות ללקטוז. זוהי אינה אלרגיה אמיתית. התסמינים כוללים נפיחות, התכווצות, בחילה, גזים ושלשולים.

2. נדרשת בדיקת דם בלבד כדי לאבחן אלרגיה למזון

בדיקות דם מטעות לעיתים. הן עשויות לשאת תוצאה הנקראת "חיובית כוזבת". במילים אחרות, התוצאות מעידות על אלרגיה כאשר אין זה המצב. כמה פעמים זה קורה? בין 50-75% מהמקרים.

קבלת אבחנה ברורה מתבצעת על ידי אלרגיסט באמצעות בדיקה הנקראת "אתגר מזון". במהלך הבדיקה, הרופא מבקש מהנבדק לאכול מנות קטנות של מזון ובוחן אם מתרחשת תגובה אלרגית. אם לא מופיעים תסמינים, כמות המזון גדלה בהדרגה. עדיין אין סימנים לבעיות? הקביעה היא שהאלרגיה אינה נוכחת.

בדיקות אלו יכולות לאשר נוכחות אלרגיה למזון ומשמשות גם כדי לקבוע אם הנבדק עתיד לפתח אלרגיה למזון מסוים.

3. תוספות למזונות וטעמים מלאכותיים גורמים לרוב התגובות האלרגיות למזונות

בניגוד לאמונה הרווחת, מזון טבעי מהווה את רוב התגובות האלרגיות. מזונות הגורמים לתשעים אחוזים מהתגובות האלרגיות הם בוטנים, חלב, ביצים, חיטה, סויה, שקדים, אגוזי מלך, אגוזי פקאן, דגים ומאכלי ים.

נכון שמספר תגובות לתוספים זהות לתגובות הנגרמות כתוצאה מאלרגיות למזונות. חנקן, למשל, עשוי לגרום לכוורות וגירוד, וצבעי מזון אדומים וצהובים נקשרים לאנפילקסיס.

אך גורם האלרגיה בפועל הוא החלבונים במזון. אי סבילות לתוספות מזון היא נדירה, ופחות מאחוז אחד מהמבוגרים סובלים ממצב זה.

4. אלרגיות למזון אינן אמיתיות

אלרגיות למזון הן אמיתיות ופוגעות במערכת החיסונית של הגוף. באלרגיה זו, המערכת החיסונית מזהה בטעות מזונות מסוימים כפולשים מזיקים ומשחררת היסטמין וכימיקלים אחרים על מנת להגן על הגוף מפני נזק. התסמינים עשויים לכלול כוורות, הקאות, שלשולים ומצוקה נשימתית.

5. אלרגיות למזון אינן מסכנות חיים

ההערכה היא שבין 150 למאתיים אנשים מתים מדי שנה כתוצאה מתגובות אלרגיות למזונות.

6. כל תגובה אלרגית למזון הולכת ומחריפה

חומרת התגובה מבוססת על מספר גורמים, כולל כמות המזון שנבלעה. אדם אלרגי למזון עלול לחוות תגובה קלה או חמורה.

7. אלרגיות למזונות נפוצה ביותר

למרות ש-25% מהאנשים סבורים שהם אלרגיים למזונות מסוימים, מחקרים מראים כי שמונה אחוזים מהילדים ושני אחוזים מהמבוגרים בלבד, סובלים מאלרגיה למזון.

8. רוב האלרגיות למזונות הם אלרגיות לתותים ועגבניות

למרות שאנשים עשויים להיות אלרגיים לכל סוג מזון, רוב האלרגיות למזונות נגרמות כתוצאה מאלרגיות לאגוזים, חלב פרה, ביצים, סויה, דגים ומאכלי ים.

9. יש אנשים הסובלים מאלרגיה לסוכר

אלרגיה למזון מוגדרת כשהמערכת החיסונית נלחמת נגד חלבון מסוים במזון. מצב זה אינו מתרחש עם סוכר ושומנים.

10. אנשים עם אלרגיות למזון אלרגיים למזונות רבים

רוב האנשים עם אלרגיות למזונות אלרגיים לארבעה מזונות לפחות.

11. תגובות חמורות ביותר של אלרגיות למזונות נגרמות כתוצאה מאכילת בוטנים

כל מזון אליו אתה אלרגי, עלול לגרום לתגובה חמורה, בין אם זה בוטנים, אגוזים, חלב, ביצים, חיטה, סויה, דגים או מאכלי ים. שמונה מזונות אלו מהווים תשעים אחוזים מהאלרגיות, וכל אלרגיה נושאת אפשרות למצב מסכן חיים.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן