אלרגיה כמחלת מקצוע

נפצעתם במקום עבודתכם? המוסד לביטוח לאומי יכיר בכם כנפגעי עבודה. על פי חוק הביטוח הלאומי כאשר אדם נפגע במקום עבודתו, חומרת פציעתו תגדיר אותו כ"נפגע עבודה", דבר שיאפשר לו קבלת פיצויים ממקום העבודה.

בחלק מן המקרים הפגיעה אינה נקודתית וחד פעמית, אלא היא נמשכת לאורך זמן וגורמת לסבל רב לאדם שנפגע, עד שהיא מתגבשת לכדי מחלה. גם במקרה זה העובד הנפגע מוגדר כ"נפגע עבודה" והמחלה מוגדרת כ"מחלת מקצוע".

בהתאם לחוק הביטוח הלאומי, מחלת מקצוע מוגדרת כמחלה שלקה בה מבוטח שכיר במסגרת עבודתו אצל המעביד או מטעמו, או במקרים בהם מבוטח עצמאי לקה במחלה עקב עיסוקו.

הכרתו של המוסד לביטוח לאומי בפגיעה זו או אחרת כמחלת מקצוע, נעשית על פי רשימת מחלות המוגדרות בחוק כ"מחלת מקצוע".

בית הדין לעבודה הוא שדן בתביעות להכרה בפציעה מסויימת כמחלת מקצוע. בין המקרים הנדונים: צרידות של מורים שנאלצים להרים את קולם בבית הספר, כאבי גב לעובדים שסוחבים דברים כבדים במסגרת עבודתם, עובדים שנחשפו לחומרים כימיים מסרטנים ולכן חלו בסרטן ועוד.

המדובר במחלות אשר מופיעות במסגרת רשימת המחלות הנקובה בחוק. בכדי שהמוסד לביטוח לאומי יכיר במחלתו של מבוטח, יש להוכיח קשר סיבתי בין תנאי עבודתו של המבוטח לבין התפתחות המחלה. המוסד לביטוח לאומי יבחן את מלוא המסמכים הרפואיים של המבוטח מהעבר, על מנת למצוא כי אכן המחלה קשורה בקשר ישיר לתנאי העבודה וכי אין היא קשורה לגילו או למצבו הרפואי קודם לעבודה.

מהי אלרגיה

אלרגיה הינה תגובתיות יתר לא נורמלית של מערכת החיסון למרכיב מסוים. הגוף מגיב כאילו אותו רכיב מהווה סכנה לגוף, בעוד שהרכיב הינו תמים לחלוטין. אלרגיה גורמת לתגובה דלקתית שיכולה לעורר תגובות שונות בגוף החל מנזלת כרונית ועד שוק אנאפילקטי שעלול לגרום למוות.

אלרגיה יכולה להיגרם ממגע עם חומרים מסויימים אשר לכלל האנשים אינם יגרמו כל נזק, אך לאותו אדם ספציפי אותו רכיב יכול להיות מסוכן. עובדים רבים חשופים במסגרת עבותם לחומרים כימיים אשר יכולים לגרום לתגובה אלרגית. ישנן מחלות רבות הנגרמות על ידי גורמים כימיים, ביניהן קדחת המתכות, פיברוזיס של ריאות, דלקות עור,  צהבת כתוצאה של הרעלה, ועוד.

אלרגיה על פי חוק הביטוח הלאומי

חוק הביטוח הלאומי מגדיר כי מחלת מקצוע הינה מחלה אשר נגרמת מחשיפה חוזרת לגורם מזיק לאורך זמן. רשימת מחלות המקצוע המוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי מפורטת בתוספת הראשונה לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז 1956.

אלרגיה כ"מחלת מקצוע" מופיעה בפרק הראשון של התוספת וקובעת כי מחלות עור או תגובות אלרגיות כתוצאה מחשיפה לחומרים מסויימים או כתוצאה מחיסונים נגד מחלות שונות, תוכר גם היא כמחלת מקצוע. יש לשים לב כי אלרגיה שלעצמה לא תוכר במחלת מקצוע על ידי הביטוח הלאומי, אלא רק תגובה אלרגית שנגרמה מחשיפה לחומרים מסויימים המפורטים בתוספת לתקנות.

פסיקת בית הדין האזורי לעבודה בענייני אלרגיה

לבית הדין לעבודה מגיעות מדי שנה תביעות רבות להכרה בתגובות אלרגיות של עובדים בחלקים שונים של גופם, כתוצאה מחשיפה לחומרים מזיקים. תיק אשר הגיע לאחרונה לפתחו של בית הדין האזורי לעבודה סיפר על מקרה של עובד אשר נגע בידיים חשופות בנוזל פולימרי שיצר אצלו תגובה אלרגית.

הנוזל שימש אותו בעבודתו ליצירת פלסטיק והוא נשפך מבקבוק במהלך העבודה. לרוב המגע עם החומר אינו נעשה בידיים חשופות אלא רק עם כפפות מגן. העובד ציין כי בשעות שחלפו מרגע המגע בין החומר לבין כפות הידיים של העובד, הורגש יובש בידיים ותחושה של אי נוחות.

למחרת הופיעו סימני פריחה וקילופי עור חמורים בכפות הידיים. לאחר מספר ימים, התפשטה האלרגיה גם לכתפיים, לצוואר ולפנים ולוותה בגרד חמור. המוסד לביטוח לאומי הכיר בתגובה האלרגית כמחלת מקצוע, שכן החומר אליו נחשף העובד נמצא בחומרים המזיקים הנקובים במסגרת התקנות.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן