אלרגיה לקרדית אבק הבית

אלרגיה לקרדית אבקקרדית האבק או קרדית אבק הבית היא אקרית מיקרוסקופית הניזונה מקשקשי עור. ההפרשות של קרדית האבק נחשבות לאחד החומרים האלרגניים ביותר הקיימים. רבים לא מודעים לכך, אך כאשר מדברים על אלרגיה לקרדית האבק, הכוונה היא לא לאלרגיה לקרדית עצמה, אלא לאלרגיה לגללים שלה.

מחזור החיים של קרדית אבק ממין נקבה עומד על עשרה שבועות ואילו מחזור החיים של קרדית ממין זכר עומד על עשרים עד שלושים ימים בלבד. משך ההתפתחות של קרדית האבק במהלך מחזור החיים, החל משלב הביצה וכלה בשלב הקרדית הבוגרת משתנה מאוד בהתאם לתנאי מזג האוויר ותנאי המחייה באופן כללי. במהלך חייה של נקבת קרדית האבק היא מסוגלת להטיל בין שישים למאה ביצים. כמו כן, במהלך עשרת השבועות בהם היא חיה, תייצר הקרדית כאלפיים חלקיקי צואה.

התסמינים העלולים להופיע בקרב אלו האלרגים לקרדית אבק הבית בעקבות החשיפה לגללי הקרדית כוללים בין היתר דלקת עיניים, נזלת, סינוסיטיס, התקף אסטמה, שיעול אלרגי ומגוון רחב של תסמינים עוריים.

החשיפה לגללים של קרדית האבק

החשיפה להפרשות של קרדית האבק מתרחשת בעיקר במהלך השינה. הסיבה לכך נעוצה בין היתר בעובדה שהמזרן והמיטה מהווים קרקע אידיאלית לגידול של קרדיות האבק. קרדית האבק זקוקה לסביבה חמה ולחה כדי לשגשג וזוהי הסיבה לכך שלא ניתן למצוא את קרדית האבק במקומות קרים מאוד או יבשים מאוד. למעשה, לא אחת אנשים הסובלים מאלרגיה חמורה לקרדית האבק נאלצים לעבור דירה ולהתגורר באזורים צחיחים ויבשים במיוחד כמו במדבר למשל.

סיבה נוספת התורמת לכך שעיקר החשיפה מתרחש במהלך השינה היא שמפאת קלות המשקל של גללי הקרדית, הם נוטים להתערבב באוויר ובסופו של דבר עושים את דרכם למערכת הנשימה של האדם הישן דרך האף והפה. מאחר ורמת הלחות בישראל גבוהה יחסית, הרי שקרדית האבק משגשגת בבתים רבים בארץ. אוכלוסיית קרדית האבק גדולה בעיקר באזורי שפלת החוף בהם רמת הלחות גבוהה במיוחד.

באופן כללי, קרדית אבק הבית חיה אך ורק באזורים ביתיים ששוררים בהם מעל ארבעים וחמישה אחוזי לחות (הלחות האופטימאלית עבור קרדית האבק היא בגובה של 75 אחוזים) ושהטמפרטורה בהם עומדת על שלושים וחמש מעלות צלזיוס. הקרדית חיה בעיקר על מזרנים, ספות, רהיטים, ספרים, בגדים או בכל מקום שבו ישנה הצטברות של אבק.

כיצד ניתן להימנע מחשיפה לגללי קרדית האבק?

להלן כמה טיפים שיסייעו לכם להתמודד עם האלרגיה לקרדית האבק:

  • חשוב להוציא מהחדר את כל השטיחים, שכן השטיחים מהווים את אחד מאזורי הקינון החביבים על הקרדית.
  • מומלץ מאוד לוותר על ארגז המצעים הממוקם מתחת למיטה במידה וידועה רגישות לקרדית אבק הבית.
  • קרדית האבק מסוגלת לחדור בקלות רבה מאוד לשמיכות, כריות ומזרנים. לפיכך, כאשר ידועה רגישות אלרגית לקרדית אבק הבית יש לרכוש כיסוי מיוחד עבור כלי המיטה והמצעים שמונע את חדירת קרדית האבק. מדובר על כיסוי סינטטי ייעודי שדרגת היעילות שלו גבוהה מאוד.
  • יש להוציא מהחדר כל צעצוע העשוי מפרווה או מבד. במידה ומדובר על צעצוע אהוב במיוחד, יש להקפיא אותו למשך הלילה לעתים קרובות או לכבס אותו בטמפרטורה של מעל חמישים וחמש מעלות על מנת לחטא אותו מפני קרדית האבק.
  • מומלץ מאוד להחליף את כלי המיטה לעתים קרובות. כמו כן, מומלץ מדי פעם לפרוש את המצעים מול אור השמש. קרינת השמש מחסלת את אוכלוסיית הקרדית תוך שעות ספורות.
  • את רמת הלחות של האוויר בחדר ניתן להוריד באמצעות מזגן.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן