תסמינים של אלרגיה בעיניים

תסמיני אלרגיה בעינייםחשיפה לאלרגן אינה גורמת בדרך כלל רק לנזלת, עיטוש וקושי נשימתי, אלא דלקת עיניים מתאפיינת גם בעיניים דומעות, עיניים אדומות צריבה ונפיחות מקומית.

עם פלישת האלרגן לגוף או חומר אחר הנוטה לעורר גירוי, מערכת החיסון בתגובה לכך ובליווי נוגדנים כמו אימונוגלובולין E, יוצרת תגובה דלקתית בגוף. תאים מיוחדים של מערכת החיסון משחררים חומר כימי הנקרא היסטמין, חומר הגורם להתרחבות כלי הדם, מוביל לנפיחות ותסמינים אחרים.

חומרים שכיחים המובילים לתגובה אלרגית בעייניים כוללים אבק, אבקני פרחים, קרדית אבק, חשיפה לבעלי חיים, מזון, חומרים אורגניים וכימיים שונים. במרבית המקרים האלגיה מטופלת עם טיפות עיניים המותאמות לשימוש מקומי.

עיניים נפוחות

עפעפיים נפוחים יכולים להוות סימן לדלקת או תגובה אלרגית. הנפיחות נגרמת בשל עודף נוזלים (בצקת) המצטברים ברקמות החיבור אשר מקיפות את העין. כאב יכול להתלוות לנפיחות העיניים, אם כי לא בכל המקרים מתואר כאב. אלרגיה היא הסיבה הנפוצה ביותר לנפיחות העיניים.

טיפול בעפעפיים נפוחים בדרך כלל, נעשה באמצעות שימוש בטיפות עיניים המכילות אנטי-היסטמינים או לחילופין על ידי נטילת תרופות נגד אלרגיה. דמעות מלאכותיות יכולות לסייע בהקלה על התסמינים. במקרים מסוימים ובהתאם לחומרת המצב, רופא העיניים עשוי להמליץ על שימוש בטיפות המכילות סטרואידים לטיפול בתגובה האלרגית. חשוב להסיר עדשות מגע עד לאחר העלמות הנפיחות ולהמנע משפשוף העיניים.

עיניים אדומות

מגע וחשיפה לחומרים כמו עובש, אבק וחומרים כימיים אחרים יכולים לגרום לעיניים אדומות, לגירוד ולצריבה. תסמינים אלה מרמזים בדרך כלל על תגובה אלרגית. בחלק הפנימי של העפעפיים קרום המכונה בשם הלחמית, מכסה את גלגל העין באופן יחסי. הלחמית רגישה לחומרים המעוררים גירוי, בייחוד בתקופות פריחה או בעונת האביב. עיניים אדומות הן תגובה של הגוף להגן על עצמו מפני החשיפה לאלרגן ואינן מהווה סכנה בריאותית.

הטיפול בעיניים אדומות משלב: דרכי מניעה ותרופות להקלה על התסמינים. ההמלצה הרווחת היא להימנע ממגע עם חומרים הידועים כמעוררי אלרגיה אצל הפרט, כמו המנעות ממגע עם בעלי חיים מסוימים, החלפת המוצר אליו קיימת רגישות, הורדת עדשות מגע, המנעות מחשיפה לכימיקלים, צבעים ותמרוקים מסויימים.

חשוב להימנע מגירוד העיניים אשר יכולה להחמיר את המצב. טיפות עיניים אנטי דלקתיות, טיפות המכילות סטרואידים או כאלה המכילות אנטי היסטמינים יכולות להקל על התופעה. טיפות העיניים נועדו לכווץ את כלי הדם הזעירים בעין ובכך למעשה להפחית את התגובה הדלקתית של הגוף.

עיניים דומעות

נוזל הדמעות הכרחי לשימון העיניים ולסילוקם של חלקיקים וחומרים זרים הפולשים למרחב העין. עיניים דומעות יכולות לרמז על תגובה אלרגית. דמעות מלאכותיות יכולות לעזור להרטבת העיניים במקרים בהם קיים יובש או צריבה. גירוי או גירוד בעיניים וייצור דמעות עודף יכול מרמז על נוכחות אלרגיה. טיפות עיניים נגד אלרגיה יכולות להיות הפתרון לעיניים דומעות.

טיפות עיניים המכילות אנטי היסטמין מקלות על תסמיני האלרגיה. תרופות אלה חוסמות את הצטברות ההיסטמין בגוף. היסטמין הוא חומר כימי המיוצר על ידי המערכת החיסונית בתגובה למגע עם אלרגן. טיפות עיניים מסוג זה מקלות על התסמינים במהירות והשפעתן עשויה להמשך כמספר שעות. ייתכן ויהיה צורך להשתמש בתרופה מספר פעמים ביום, בהתאם להוראות המצויינות על גבי התרופה או לאחר התייעצות רפואית.

סוג אחר של תרופה הינו טיפות עיניים נוגדות גודש כמו נפאזולין או פנילפרין. תרופות אלה גורמות להתכווצות כלי הדם באזור העיינים ומונעות אדמימות המלווה בייצור מוגבר של דמעות. חשוב להמנע משימוש ארוך טווח בחלק מהתרופות בשל תופעות לוואי וסיכונים בריאותיים.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן