אסטמה של העור

אסטמה של העור היא מחלת עור האופיינית לתינוקות וילדים קטנים, בה מתחילה להופיע פריחה מפושטת על אזורי עור נרחבים המלווה באדמומיות ותחושת גירוד.

אסטמה של העור, המכונה גם אטופיק דרמטיטיס, היא מחלה שבדרך כלל נפסקת לאחר שמגיעים לגיל ההתבגרות, אך במקרים מסוימים עלולה גם להתפרץ לאחר גיל זה.

באופן כללי, מדובר במחלה לא נעימה, אך היא נחשבת לקלה ביותר, שאפשר לשלוט בסימפטומים שלה באופן פשוט על ידי מניעה וטיפול נכון.

אסטמה של העור – תסמינים

אסטמה של העור מתבטאת על ידי משטח אדום ומגרד מאוד המופיע באזורי גוף שונים, ובעיקר קפלי העור שמאחורי המפרקים, הפנים, הצוואר והגפיים. המשטח המופיע הוא אדום ומגרד מאוד, וילדים הסובלים מאסטמה של העור נוטים לפצוע את עצמם ולגרום לזיהומים שונים.

הגורמים לאסטמה של העור

ההשערה היא שהתבטאות הסימפטומים האלה קשורה לאלרגיה – מפגש עם אלרגנים שונים, שבדרך כלל מופיעים בסביבת המגורים הטבעית. מדובר על האלרגנים הנפוצים, כמו קרדית אבק הבית, אבקני פרחים, קשקשים ופרוות בעלי חיים וכו'. מפגש האלרגן עם העור מביא לשרשרת התגובה האלרגית שבסיומה מופיעה האדמומיות והגרד.

גורמים נוספים שעלולים להחמיר את הסימפטומים הם לחץ נפשי והזעה. לחץ נפשי, מגביר את זרימת הדם לאזורים הפגועים ובכך מגביר את תחושת הגרד ואת האדמומיות המדוברת.

בנוסף, נושא ההיגיינה משפיע מאוד על חומרת הסימפטומים של אסטמה של העור – היגיינה לקויה ובעיקר הזעת יתר מחמירים את סימני המחלה ומגבירים את האדמומיות והגרד האופייניים.

איך ניתן למנוע את התסמינים

הגרד והאדמומיות המתבטאים כתוצאה מאסתמה של העור, נגרמים כאמור על ידי מפגש עם אלרגנים שונים הנמצאים באוויר, ולכן, חשוב מאוד לזהות את האלרגן המדובר ולהימנע ממפגש איתו.

רצוי להרחיק מסביבתו הקרובה של הילד החולה כריות העלולות לצבור אבק רב ולהקפיד על ניקיון הסביבה ואוורור החדרים. בנוסף, לסובלים מכל סוגי האלרגיה בעור, וביניהם לסובלים מאסתמה של העור מומלץ להתלבש בצורה מאווררת בהתאם למזג האוויר על מנת להפחית את רמת ההזעה שמגבירה את הגרד והאדמומיות. במקרים אלה, מומלץ להתלבש בבגדי כותנה דקים ולהקפיד לנגב את העור מזיעה לעתים קרובות.

כמו כן, שמירה על היגיינה חשובה ביותר על מנת להפחית את הסימנים השונים ואת התפתחות הזיהומים. מקלחת לפחות פעם ביום ושימוש בקרמים שומניים חשובים ביותר למניעת הסימפטומים השונים של אסטמה של העור ולהרגעת העור והפחתת תחושת הגרד.

אסטמה של העור – טיפול

במידה וסימני המחלה התחילו, ומופיעים על עור הגוף המשטחים האדומים האופייניים, ניתן לטפל בנושא על מנת להקל על סימני המחלה השונים. ראשית, כדאי להשתמש בקרמים שמנוניים שמפחיתים את תחושת הגירוד וגורמים להרגעת העור. כדאי למרוח את האזורים הפגועים כל כמה שעות, על מנת להרגיע את האזור באופן אפקטיבי.

במידה שתחושת הגירוד לא נפסקה, ניתן להשתמש במשחות המכילות אנטי היסטמינים, שמפחיתים את התגובה האלרגית הגורמת לגרד והאדמומיות. במקרים קשים ביותר, כדאי לשקול מעבר לטיפול קצר וממוקד בסטרואידים באופן מקומי או סיסטמי. במקרה זה, ובמיוחד בגלל שמדובר בילדים, יש לשקול היטב את נושא הסטרואידים על תופעות הלוואי השונות שהם גורמים, ולהשתמש בהם רק במקרה הצורך.

כמו כן, אחד הסיבוכים של אסטמה של העור הוא גירוד יתר המוביל לזיהום האזור. במקרים כאלה, רצוי להקפיד על גזירת ציפורניים וניקיונן, וכן להשקיע זמן ומאמץ בניקיון המשטחים האדומים ושיפור ההיגיינה הכללית.

חשוב לזכור שאסטמה של העור היא אמנם מחלה קלה, אך היא גורמת לתחושה לא נעימה אשר ניתן להפחיתה באמצעות טיפול פשוט ביותר ויעיל מאוד.

ראו גם:
טיפול בלידוקאין מוטען כנגד גירודים

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן