כיצד משפיע זיהום האוויר על התפתחות והופעה של אלרגיות?

כיצד משפיע זיהום האוויר על התפתחות והופעה של אלרגיות?כיצד זיהום אוויר מעורר תגובה אלרגית?

האם לאוויר שאנו נושמים קיימת השפעה על העלייה במקרי האלרגיה והאסטמה בקרב האוכלוסייה הכללית? נוכחות של כימיקלים ותוצרים תעשייתיים הם גורמי זיהום אוויר המעוררים תגובה אלרגית בגוף ומחריפים את תסמיני האסטמה. מחקרים חשפו כי מספר האשפוזים של מבוגרים הסובלים ממצוקה נשימתית בעקבות חשיפה למזהמים גבוה באופן משמעותי. מכאן, מסיקים הרופאים כי לחיים המודרנים והעירוניים קיימת השפעה על התהוות האלרגיה.

עד כה היה ברור כי הגורם הזיהומי העיקרי בסביבה הבייתית הוא טבק ועשן הסיגריות, גורם המקיים קשר חזק עם האלרגיה, האסטמה ומחלות נשימתיות אחרות וזאת בתגובה לחשיפה לכימיקלים המשתחררים במהלך העישון. הגוף בתגובה לחשיפה מייצר בקלות וביעילות רבה יותר נוגדני IgE (נוגדני האלרגיה) שמתחברים לאלרגנים (לאבקנים קרדית אבק וקשקשים).

מכאן ניתן להסיק כי תגובתו של הנוגדן IgE היא נקודת הפתיחה של התגובות האלרגיות. עישון ההורים בקרבת הילדים מגביר את הסיכון באופן משמעותי לפתח מחלות בדרכי הנשימה, כמו ברונכיטיס, שיעול כרוני ואסתמה.

כמו כן, עישון במהלך ההריון וההנקה מסכן את בריאות הילד וכרוך בסיכון גבוה להתפתחות של אקזמה אלרגית (אטופיק דרמטיטיס) מחלת עור קשה. שיעור האסתמה בתינוקות של אמהות מעשנות כפול בהשוואה לאמהות אשר אינן מעשנות.

אלרגיה – מנגנון

מחקרים אפידמיולוגיים המבוססים על מבדקי מעבדה מצביעים על כך שחשיפה מוגברת למזהמי אוויר כמו תחמוצת חנקנית (NO2), אוזון, וחלקיקים אחרים מעודדת התפתחות של מחלות בדרכי הנשימה.

המנגנונים וסוגי התאים המעורבים בהשפעות של גורמים מזהמים בדרכי הנשימה ידועים במידה מועטה למעט פיברובלסטים, לימפוציטים, מקרופאגים, ותאי אפיתל המוכרים כגורמים המעורבים בתגובה דלקתית.

בנוסף, ראיות מצביעות על כך שתאי האפיתל משחררים כמויות גדולות של ציטוקינים. שינויים אלה מעוררים גירוי בעור ומובילים לדלקות בדרכי הנשימה. מספר מחקרים מדווחים כי שימוש בנוגדי חמצון יכול להגן מפני השפעות חריפות של אוזון על תפקודי הריאות.

כיצד זיהום אוויר משפיע על אסטמה?

שכבת האוזון, הידועה כאחד ממזהמי האוויר הנפוצים ביותר, נוצרת על ידי שילוב של אור שמש, רוחות, פחמימנים ותחמוצות חנקן. מזהמי אוויר נוצרים כמעשה ידי האדם בעקבות שימוש בכלי רכב ותחנות כוח בתעשייה. שילוב של אלמנטים אלה יוצר ענן ערפיח, תופעה שכיחה יותר באזורים עירוניים בהם ריכוז כלי הרכב גבוה, ובתקופת הקיץ במיוחד כאשר תנאי אור השמש והרוח משתנים.

האוזון מעודד את התהוות מחלת האסטמה מהסיבה שהחשיפה לגורמי זיהום אלה בסביבה מעוררת גירוי של רירית במערכת הנשימה. ריכוז האוזון נקשר ישירות להתקפים אסטמתיים אשר מצריכים טיפול רפואי ותגובה מיידית. הרשויות המקומויות נוטות לדווח על מפגעי זיהום אוויר על מנת להבטיח את בריאות התושבים ולהקטין את החשיפה ככל האפשר.

שלושה מחקרים שעקבו אחרי ילדים מרגע לידתם עד להגיעם לגיל 4 או 6 שנים שנערכו בהולנד, גרמניה ושבדיה מצאו את הקשר בין חשיפה למזהמים סביבתיים שמקורם בכלי תחבורה לבין אסטמה. שני מחקרים העומדים להתפרסם על ידי מכון למחקר בריאות הילד בקליפורניה מצאו כי מזהמים שמקורם בכלי התחוברה יכולים לגרום לאסטמה בילדים מבוגרים אף יותר.

גורמי זיהום פוטנציאליים

גורמי זיהום יכולים להיות מעשה ידי אדם או לחילופין גורמים טבעיים שאינם תלויים באדם. זיהום אנתרופוגני המושפע מהאדם נוצר בתחנות כוח לאחר שריפת דלק, פליטת גזים וחומרים הנוצרים בעת ריסוס חקלאי, שריפה של מצבורי אשפה וחומרים הנפלטים מכלי הרכב בעקבות שימוש במנועי שריפה. כמו כן, אדים רעילים הנוצרים בעת הצביעה הם גורמים מזהמים.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן