חיסון תת לשוני נגד אלרגיה

חיסון תת לשוני נגד אלרגיהבשנים האחרונות חלה עליה משמעותית בהתפתחות אלרגיות מסוגים שונים בקרב האוכלוסייה. יש התולים זאת באורח החיים המערבי והתגברות הצריכה של אוכל מתועש. עולם הרפואה מחפש דרכים לטפל בבעיה ומעת לעת יוצאת לשוק תרופה זו או אחרת לטיפול באלרגיה.

שיטה חדשה לטיפול באלרגיות הקיימת בשוק בשנים האחרונות היא חיסון תת לשוני. יתרונה של דרך טיפול זו נובע מהעובדה כי בשונה משאר דרכי הטיפול העוסקות בסימפטומים של האלרגיה, שיטה זאת מתמקדת בגורמים.

מהי אלרגיה?

מערכת החיסון של בני אדם אלרגים מפתחת נוגדנים נגד חומרים בלתי מזיקים החודרים לגוף או שהאדם נחשף אליהם מקרוב. הסיבה לכך אינה ברורה, אולם תגובת מערכת החיסון לגורמים שהיא מזהה כעויינים חריפה ביותר ולעיתים כה מסוכנת עד כי מדובר בסכנת חיים.

הנוגדן הגורם לאלרגיה קרוי IGE . גוף האדם מייצר אותו בשעה שהוא נחשף לגורם זר המזוהה על ידיו כעוין ואז מתפתחת תגובה חיסונית חריפה מאוד – תגובה אלרגית. היא באה ליד ביטוי בגירודים בלתי פוסקים, בפריחה המתפשטת בכל חלקי הגוף או רק באיזורים מסויימים, בירידה בלחץ הדם ובמחנק.

תאוריה מסוימת גורסת כי שכיחות מקרי האלרגיה והאסטמה בעולם המערבי נובעת מכך שהנוגדנים הללו פותחו על ידי מערכת החיסון לצורך מלחמה בטפילים. אולם, מאחר ובתרבות המודרנית לא נותרו טפילים רבים, הנוגדנים הללו נשארו "ללא שימוש" וכעת הם נלחמים בדברים בלתי מזיקים.

הטיפול באלרגיה

אמצעי הטיפול באלרגיות הקיימים כיום כוללים, בין היתר, כדורים, זריקות ותכשירים שונים. השימוש בהם אינו פותר את הבעיה לעומק, מאחר שהם מתמקדים בסימפטומים ולא בגורמים.

שיטת טיפול חדשה שפותחה בשנים האחרונות – חיסון תת לשוני – נותנת מענה לצורך ההולך וגובר למצוא פתרון לבעיה. באמצעות חיסון זה פוחתת רגישות הגוף לאלרגנים והוא מייצר בתוכו עמידות כלפיהם.

אופן הטיפול

בתחילה יערוך הרופא סדרת טסטים (מבחנים) רחבה בכדי לגלות לאיזה חומרים האדם אלרגי. הטסטים נעשים על עור הזרוע של הפציינט. לאחר שזוהו האלרגנים בוודאות, התוצאות נשלחות למפעל בבלגיה בו מיוצר סירופ אישי וייחודי כנגד האלרגיה הספציפית ממנה סובל המטופל. הסירופ מיוצר בדרגות ריכוז שונות בהתאם לרגישות האישית של כל אדם.

כאשר החיסון מגיע ארצה מזליפים לפיו של המטופל טיפות קטנות בפרקי זמן ובמינונים שונים עד שגופו של החולה מפתח עמידות כנגד הגורם לאלרגיה האישית שלו. מתן החיסון נעשה בהשגחה צמודה של רופא מומחה.

יש לחזור על הטיפול במינונים גדלים והולכים בפרקי זמן שונים עד שהחולה יפתח עמידות כנגד הגורם לאלרגיה. לעיתים יכול התהליך להמשך עד שלוש שנים.

מתאים גם לילדים

החיסון התת לשוני מתאים לכל אדם הסובל מאלרגיה כלשהי. ניתן לטפל באמצעותו באלרגיה לקרדית האבק, לפרחים, לבעלי חיים, למזונות מסוגים שונים ובאלרגיה לכימיקלים.

הטיפול אינו מוגבל בגיל. אפילו תינוקות בני יומם יכולים לקבל את החיסון. המינונים שהמטופל מקבל הינם מדוייקים בתכלית הדיוק בהתאם לרגישותו ולגילו וכלולים בתוכם פרמטרים שונים האינדבדואלים לכל אחד באופן אישי.

ילדים קטנים הסובלים מאלרגיה יוכלו להפטר ממנה בגיל צעיר ולהמשיך את חייהם ללא המגבלות הנילוות לרגישות שלהם.

יתרונות וחסרונות של החיסון לאלרגיה

לחיסון התת לשוני יתרונות רבים. הוא נוח ביחס לסוגי הטיפול האחרים הקיימים נגד אלרגיות, לרבות הטיפולים באמצעות זריקות. יעילותן של הטיפות גבוהה והשימוש בהן בטוח. חיסון זה נועד לעקור את הבעיה מהשורש וכך להפטר מהאלרגיה לצמיתות.

חסרונו הגדול של החיסון הזה הוא שהביטוח הרפואי אינו מכסה אותו מאחר והוא אינו כלול בסל הבריאות.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן