6 טריגרים לאלרגיות בבית הספר

טרגיגרים לאלרגיות בבית הספראלרגיות ואסתמה אחראיות להחסרה של ימי לימודים רבים בקרב ילדים ונוער, והפסדת ימי עבודה בקרב הוריהם. 

בית הספר הינו סביבה פורה לאינטראקציה עם חומרים אלרגניים שונים. החל מארוחות בוקר וסנדוייצ'ים, ועד לחטיפים, חומרי יצירה, אדמה של צמחים ואף גירים. למעשה, בכל מקום יכול לארוב אלרגן. חשוב לזכור שהרבה מהאלרגנים יכולים לגרום לאלרגיה גם במגע ולא רק במאכל, ולכן כדאי להכיר אותם ולדעת היכן לחפשם.

אם כן, מהם ששת האלרגנים הנפוצים בבתי ספר?

ארוחות בוקר, חטיפים ושתיה

כריכים ומאכלים המכילים ביצים או מאכלי ומשקאות חלב, יוגורטים וגבינות עשויים לגרום לתגובה אלרגית אם נצרכים על ידי תלמיד אלרגי. כמובן שתרבות השיתוף, שהינה מבורכת באופן כללי, יכולה ליצור מצב שילד אלרגי צורך מאכל אלרגני ללא ידיעתו. כדאי לתדרך את הילדים בנושא בכיתות ובבתים ולהעלות את המודעות לנושא.

בנוסף בבתי ספר זמינים גם חטיפים רבים, בין אם מבתי התלמידים או מהקפיטריה. במבה, חטיפי בוטנים, חמאת בוטנים, חטיפי אגוזים, שומשום ומאכלים נוספים החביבים על ילדי בית הספר עשויים לסכן ילדים אלרגיים. גם פעילות של בישול המתבצעת פעמים רבות במסגרת שיעורי העשרה בבית הספר יכולה ליצור חשיפה של ילדים אלרגיים לאלרגנים. הסכנה אינה טמונה רק באכילה משותפת, אלא אף במגע.

החומרים האלרגניים, כאשר באים במגע עם העור, יכולים לעורר את מערכת החיסון לכדי תגובה חיסונית מלאה שיכולה להוביל לאנפילקסיס. כלומר, למצב מסכן חיים של ירידה בלחץ הדם.

חיות מחמד

בחלק מבתי הספר ישנה פינת חי או כלוב לגידול ציפורים. אם לא אלו, בטיולי בית ספר לעיתים מבקרים בפינות חי או אזורים המאפשרים האכלה של ציפורים. מזון הציפורים פעמים רבות מערבב שמני אגוזים וחמאת בוטנים, ועל כן יכול לגרום להתפתחות תגובה אלרגית בילדים אלרגיים שמשתתפים בפעילות.

סבון

מצרך פשוט שמשתמשים בו בכל שירותים, ואף רצוי להקפיד להשתמש בו, יכול להוות גורם סיכון עבור ילדים אלרגיים. סבון יכול להכיל לעיתים מוצרי חלב, סויה, אגוז או חומרים אחרים אלרגניים. לכן במידה ויש אלרגיות חמורות כדאי לוודא שסבון הידיים בו משתמשים הינו היפואלרגני.

גירים ללא אבק

חלק מהילדים יושבים סמוך ללוח ועשויים לשאוף חלקיקים של גיר. גירים חדשים שיוצרו כך שלא יפזרו אבק כוללים לעיתים חלבון שיש בחלב הנקרא "קזאין". שאיפה של חלקיקים אלו יכולה לעורר תגובה אלרגית, ולכן מומלץ לילדים רגישים לשמור מרחק מהלוח, או לבקש להחליף את הלוחות לכאלו המתאימים לטושים מחיקים.

צמחים

גינון, שתילה וסידור ארוגות הן מהפעילויות החביבות והאהובות בבתי ספר ואף בגנים. לכאורה לא נראה שיש חשיפה פוטנציאלית לאלרגנים בפעילות מהסוג, אך מסתבר כי לעיתים משתמשים בקופסאות ביצים כעציצים זמניים להעברת שתילים, והמגע עם קרטוני הביצים יכול לגרום לתגובה אלרגית. נוסף על כך, אדמת הזיבול שמוסיפים לזרעים ולשתילים עשויה להכיל קליפות אגוזים או סויה. במקרים של אלרגיות חמורות כדאי לנקוט אמצעי זהירות בפעילויות כאלו, ואף להשתמש בכפפות עבודה מתאימות.

חומרי יצירה ואמנות

חומרי יצירה שמשתמשים בהם ביום יום ובגנים יכולים להיות חומרים אלרגניים או להכיל בתוכם חומרים כאלו. כך למשל יש להיזהר בפעילות עם אגוזים ויצירות עם מאכלים שונים. חימר יכול להוות טריגר לאלרגיה כאשר ישנה אלרגיה לחיטה. צבעים מסוימים מכילים בסיס של ביצים, וצבעי ידיים במיוחד יכולים להכיל חיטה, שיבולת שועל חלב או תירס. קיימים בשוק תחליפים וחומרי יצירה שאינם מכילים אלרגניים ויש לחפש אותם. לכן, חשוב שבבית הספר תהיה מודעות לאלרגיה ולחומרים השונים שעשויים להכיל אלרגניים.

טרגיגרים לאלרגיות בבית הספר
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן