תסמין לאלרגיה – יובש בעור

יובש בעור - תסמין לאלרגיהיובש בעור הוא אחד התסמינים השכיחים של אלרגיה. היובש יכול להופיע במגוון רחב של דרגות חומרה ובמקרים רבים נלווים אליו תסמינים נוספים כמו למשל אדמומיות, רגישות למגע, כאבים, תחושת גרד עזה ועוד. ישנו מגוון רחב של חומרים אלרגנים שיכולים להוביל להתפתחות של עור יבש כפי שנפרט במאמר זה. אחת מהמחלות האלרגיות המקושרת באופן הדוק ליובש בעור נקראת אטופיק דרמטיטיס או "אסטמה של העור", אך גם סוגים שונים של אלרגיות מקושרים לתסמין זה.

מה הם הגורמים ליובש בעור?

היובש בעור נובע כתוצאה מאיבוד מוגבר של נוזלים שמקורו בשינוי בהרכב של החלבונים והשומנים המרכיבים את העור. הגורמים לתגובה האלרגית שמובילה להתייבשות של העור הם חומרים אלרגניים, כשלרוב מדובר על חומרים הבאים במגע ישיר עם העור. בין היתר מדובר על חומרים כימיים שונים שניתן למצוא בסוגים שונים של סבונים או תכשירים קוסמטיים, חומרים שונים שנמצאים במוצרי טקסטיל ועוד.

מה הם התסמינים של יובש בעור?

היובש בעור יכול להיות ממוקד מאוד או מפושט, להופיע במספר אזורים במקביל או באזור אחד בלבד, ללוות את המטופל למשך זמן רב או לחלוף תוך זמן קצר. כפי שציינו ליובש יכולים להתלוות תסמינים רבים אחרים שמשתנים בהתאם לחומר אליו נחשף החולה ובהתאם לרמת הרגישות של החולה לחומר אליו נחשף. כך למשל היובש העורי יכול להופיע במקביל לגרד עז ולרגישות למגע, לבצקת מקומית או מפושטת, אדמומיות בעור, נפיחות עורית ועוד.

במקרים מסוימים התסמינים העוריים יהיו רק חלק ממכלול של תסמינים במערכות גוף נוספות. כך למשל, בקרב רבים הסובלים מאלרגיה שבאה לידי ביטוי ביובש בעור, ניתן למצוא גם תסמינים שונים במערכת הנשימה כמו לדוגמה קוצר נשימה או נשימה כבדה, במערכת העיכול, שלשול או כאבי בטן, עוויתיים במערכת הלב וכלי הדם ועוד.

כיצד מאבחנים יובש בעור?

תהליך האבחון של יובש בעור מיועד בעיקר לאבחון של המקור לאלרגיה, כלומר לאבחון של החומרים הספציפיים אליהם אלרגי הנבדק. בדיקות אלרגיה נחלקות למספר קבוצות אך העיקרון העומד מאחורי הבדיקות השונות זהה. הבדיקה כרוכה בחשיפה של המטופל לחומרים אלרגניים שונים ובדיקת התגובה של העור למגע עם החומרים השונים.

את החומרים ניתן להניח על העור ולהצמיד אותם למשך זמן מסוים באמצעות מדבקות אך לחילופין ניתן גם להחדיר אותם לעור על ידי שריטה של העור או שפשוף.

כיצד מטפלים ביובש בעור?

ישנה חשיבות עליונה לטיפול ביובש בעור וזאת כיוון שהיובש יכול להגדיל את הסיכוי לחדירת פתוגנים לעור וכן כיוון שעור יבש יכול להוות מטרד אסתטי. בנוסף לכך, יובש בעור מוביל לתחושת גרד עזה ברוב המקרים. כך לא אחת נוצר מעין מעגל קסמים שבו היובש העורי מוביל להופעת גרד, הגירוד מוביל לפציעה של העור ולהגברת הרגישות שלו.

הטיפול היעיל ביותר הוא המניעה כמובן. כלומר אבחון וזיהוי של החומר אליו רגיש המטופל והימנעות מחשיפה אליו. בנוסף לכך, ניתן לעבור טיפול חיסוני שמהותו חשיפה הדרגתית של המטופל לאלרגן במינונים הולכים וגדלים. במקרה של התקף אלרגי ניתן לטפל באמצעות משחות שמכילות אנטי היסטמינים להפחתת מידת החומרה של ההתקף וכן ניתן לעשות שימוש במגוון רחב של קרמים ומשחות שמיועדים להגביר את מידת הלחות בעור.

כאשר העור יבש מאוד מומלץ להימנע מלבישה של בגדים צמודים מדי או בגדים שמיוצרים מחומרים שעשויים לגרות את העור. זאת ועוד, יש לעשות מאמצים ככל האפשר שלא לגרד את העור.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן