ירידת לחץ דם – תסמין לאלרגיה

ירידת לחץ דםרגשת (אלרגיה, בעברית) היא תגובה לא רצויה של מערכת החיסונית שמופעלת בקרב אנשים מסוימים (להלן, אלרגיים) כתוצאה מחשיפה או צריכה של חומרים מסוימים (להלן, חומרים אלרגניים).

המומחים בתחום מגדירים את האלרגיה כמעין תקלה של מערכת החיסון כיוון שבאדם הבריא מערכת החיסון פועלת בתגובה לחשיפה לחומרים מסוימים על מנת להגן על הגוף, אך במקרה של אלרגיה התגובה החיסונית מופעלת כתוצאה מחשיפה לחומרים שאינם מסוכנים כשלמעשה התגובה האלרגית עצמה עלולה להיות מסוכנת ואפילו להביא מותו של האדם האלרגי במצבים החמורים ביותר.

מה הם התסמינים של אלרגיה?

התסמינים של אלרגיה מגוונים ביותר והדבר נכון גם לגבי דרגות החומרה שלהם. התסמינים יכולים לבוא לידי ביטוי בעור, במערכת הנשימה, במערכת העיכול וכן יכולים להיות רב מערכתיים. בין היתר מדובר על הופעה של פריחה על העור, הופעה של גרד עורי, שלשולים, הקאות, בעיות נשימה, דלקת עיניים, נזלת, עיטושים כרוניים, כאבי בטן והרחבה של כלי דם שמובילה בתורה לירידה בלחץ הדם.

מה היא ירידת לחץ דם?

לחץ דם באופן כללי הוא מושג שמתייחס ללחץ שמפעיל הדם על העורקים בהם הוא זורם. הערך של לחץ הדם מתחלק לשניים – לחץ דם סיסטולי הוא הלחץ שמפעיל הדם על דפנות העורקים בזמן ההתכווצות של הלב ואילו לחץ דם דיאסטולי הוא הלחץ שמפעיל הדם על דפנות העורקים בזמן ההרפיה של חדרי הלב לאחר ההתכווצות.

לחץ הדם האופטימאלי מוגדר כמצב שבו לחץ הדם הסיסטולי הוא 120 ולחץ דם הדיאסטולי הוא 80 ומצב של לחץ דם נמוך מוגדר כמצב שבו לחץ הדם הסיסטולי נמוך או שווה ל-90 או שלחץ הדם הדיאסטולי נמוך או שווה ל-60.

מה הם התסמינים של ירידת לחץ דם?

לחץ דם נמוך שמופיע באופן פתאומי כתוצאה מחשיפה לאלרגן יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים שכולל את התסמינים הבאים:

  • עייפות.
  • תחושת בלבול.
  • חולשה או לאות.
  • קושי בריכוז.
  • טשטוש של הראייה.
  • חיוורון.
  • צמא.
  • עילפון ואובדן הכרה.
  • סחרחורת.
  • בחילה.

אילו חומרים עלולים לגרום לתגובה אלרגית שתבוא לידי ביטוי בירידת לחץ דם?

ישנו מגוון של חומרים שיכולים לגרום לתסמין זה על רקע אלרגי. בין היתר מדובר על גורמים סביבתיים כמו למשל עשב או דשא, בעלי חיים כמו למשל סוסים, כלבים או חתולים אך גם חומרי מזון שונים כמו למשל דגים, פירות ים, ביצים, חלב או אפילו בוטנים ושומשום.

בנוסף לכך, ישנם חרקים שעקיצתם עלולה לגרום לירידת לחץ דם בקרב אנשים אלרגיים כמו דבורים למשל וישנן אף תרופות שעלולות לעורר תגובה אלרגית שתבוא לידי ביטוי בתסמין זה כמו למשל תרופות הורמונליות שונות, תרופות שונות ממשפחת האנטיביוטיקה ועוד.

כיצד מטפלים בירידת לחץ דם?

ראשית כשמדובר על אלרגיה ישנה חשיבות עליונה לזהות את המקורות לאלרגיה על מנת ללמוד כיצד ניתן להימנע מהם. בנוסף לכך, חשוב מאוד לדעת כיצד לזהות את התסמינים הראשונים לכך שהאדם נחשף למקור האלרגני על מנת לדעת באילו מצבים יש להגיש לו סיוע מידי.

ירידת לחץ דם לא מאפיינת כל תגובה אלרגית ולמעשה נחשבת נדירה יחסית. במקרים מסוימים היא מהווה חלק ממצב שנקרא אנפילקסיס. מצב זה מתאפיין במגוון תסמינים שכוללים בנוסף לירידה המהירה והחדה בלחץ הדם גם הופעה של בצקת באזור הצוואר והפנים, פריחה עורית מפושטת, גרד עורי, קשיי נשימה ועילפון.

במצב כזה ניתן לטפל על ידי הזרקת אפינפרין ולמעשה רבים מהאנשים האלרגיים מסתובבים מדי יום עם מזרק קטן שנקרא Epi-pen שלא אחת מציל את חייהם בהתקפי אלרגיה.

כמו כן, במקרים של ירידת לחץ דם פתאומית ניתן להשתמש בתרופות שמיועדות להעלות את לחץ הדם כמו למשל דופמין ומעבר לכך יש לתת לאדם הסובל אנטי היסטמינים כדי לדכא את התגובה האלרגית באופן כללי.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן