התרופות שאסור לקחת כאשר לוקחים תרופות לאלרגיה

התרופות שאסור לקחת כאשר לוקחים תרופות לאלרגיהאינטראקציה בין תרופתית היא מצב שנוצר כאשר חולה נוטל יותר מתרופה אחת במקביל ובעקבות כך נוצרים יחסי גומלין שליליים בין התרופות השונות שהוא נוטל.

במקרים מסוימים האינטראקציה בין המרכיבים הפעילים שנמצאים בתרופות השונות גורמת לפגיעה ביעילות של התרופות, לעתים נוצר דווקא המצב ההפוך שבו אחת או יותר מהתרופות משפיעה על הגוף בעוצמה רבה מדי, במקרים מסוימים השילוב בין התרופות מוביל לתופעות לוואי קלות בלבד, אך במקרים החמורים ביותר השילוב עלול להיות קטלני ואף לגרום למוות.

אינטראקציה בין תרופתית היא אחת הסיבות המרכזיות להורדת תרופה מהמדפים או לאי אישור התרופה ולמעשה מחצית מהמקרים הנ"ל הם תוצאה של גילוי בדבר קיום של אינטראקציה בין תרופתית. רבים לא מודעים לכך, אבל האינטראקציות בין התרופות יכולות להתרחש גם במקרים בהם לא מדובר על תרופה הנמכרת במרשם רופא בלבד.

Chlorphenamine ו- Promethazine

תרופות אלו הינן בעלות השפעה מסוימת על מערכת העצבים המרכזית. כך למשל Chlorphenamine היא תרופה שמביאה להפחתה ברמת החרדה ומשמשת גם כנוגדת דיכאון ואילו Promethazine הינה בעלת השפעה מרגיעה ונוגדת פסיכוזות. לפיכך, אין זה פלא שאחת מההתוויות לשימוש ב Promethazine היא הרגעה לפני ניתוח.

לאור זאת, מומלץ שלא לעשות שימוש בתרופות אלו במקביל לתרופות שמיועדות לדכא את מערכת העצבים המרכזית כמו למשל תרופות הרגעה, תרופות אנטי פסיכוטיות, תרופות אנטי כולינרגיות ותרופות נגד דיכאון ממשפחת הטריציקליים.

Pseudoephedrine

השימוש בתרופה זו במקביל לשימוש בתרופות ממשפחת מעכבי MAO עלול להוביל לעלייה חדה בלחץ הדם ולכן השילוב בין התרופות ממשפחה זו ל- Pseudoephedrine אסור. כמו כן, התרופה עלול ליצור אינטראקציה מסוכנת עם תרופות להורדת לחץ דם, שכן היא עלולה לפגוע במידת היעילות שלהן.

בין היתר מדובר על תרופות כמו למשל methyldopa, reserpine או veratum alkaloids. השימוש בחוסמי בתא אדרנרגיים לא סלקטיביים אסור אף הוא בזמן השימוש בתרופה מחשש לרגישות יתר.

Telfast

Telfast היא תרופה שכיחה מאוד לטיפול בתסמיני האלרגיה בדגש על תסמינים עוריים, נזלת ועוד. המרכיב הפעיל בתרופה נקרא פקסופנדין. כאשר נוטלים תרופות שמיועדות לסתור את החומצה בקיבה, הזמינות הביולוגית של הפקסופנדין נפגעת מאוד ולפיכך יש להמתין כחצי שעה לכל הפחות בין נטילה של פסקופנדין לנטילה של סותרי חומצה. כמו כן, שימוש מקביל בהיפריקום עלול להוריד מאוד את רמת התרופה בדם ולפגוע במידת היעילות שלה בעקבות כך.

Loratadine

Loratadine היא תרופה אנטי היסטמינית מהדור השני שמיועדת לטיפול בקדחת השחת, אורטיקריה ועוד. כאשר נעשה שימוש מקביל ב- Loratadine ובתרופות שמעכבות את האנזים CYP3A4, עלול להיגרם מצב שבו התרופה לא תפורק והרמה שלה עלולה להיות גבוהה עד כדי סיכון בריאותי.

תרופות כאלו הן למשל Ketoconazole שמשמשת כתרופה נגד זיהומים פטרייתיים, Erythromycin (תרופה אנטיביוטית היעילה נגד טווח מאוד רחב של חיידקים), Cimetidine ועוד.

חשיבות ההתייעצות עם רופא לפני השימוש בתרופה

במאמר שקראתם זה עתה הזכרנו רק מספר תרופות לאלרגיה מתוך מכלול רחב ומגוון ביותר של תרופות מפאת קוצר היריעה. לפיכך, ישנה חשיבות עליונה לפני התחלה של נטילת תרופה חדשה להתייעץ עם הרופא המטפל ולדווח לו על כל תרופה שאתם נוהגים ליטול בשגרה.

עוד חשוב לציין, כי ישנו מגוון רחב של מוצרי מזון שכיחים יותר ופחות שחשוב להיזהר מצריכה שלהם בזמן שנמצאים במהלך טיפול באלרגיה וגם על מוצרי מזון אלה כמו אלכוהול למשל חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל לפני התחלת המשטר התרופתי.

 

אולי יעניין אותך גם:

איזה מנגנון בגוף האנושי אמון על האלרגיה?

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן