האלרגיות המוזרות ביותר

אלרגיה היא למעשה ביטוי של פעילות מערכת החיסון של הגוף לארגן מסוים. האלרגן בבסיסו יכול להיות כמעט כל חומר או גורם אשר לא היה יוצר תגובה חיסונית כנגדו אצל אדם אחר. בדרך כלל אין מדובר על חומר מעורר מחלה או שאמור לסכן את הגוף בצורה כלשהי.

באופן זה – תגובה נורמאלית של מערכת החיסון של הגוף היא כנגד פתוגן (כל גורם שעשוי לפגוע בגוף או לעורר מחלה), בעוד שאל מקרי אלרגיה ניתן להתייחס כאל טעות באופן התגובה של המערכת החיסונית.

בחלק מהסקרים שנערכו באוכלוסיות שונות עולה שרבע מכלל בני האדם עשויים לפתח אלרגיה לחומר כלשהו במהלך חייהם, בשעה שאחרים אף מגדילים לאמוד בטענתם שכלל בני האדם אלרגים לגורמים מסוימים, אולם לא תמיד אנו יודעים על כך.

סוגי אלרגיה

ניתן לומר אם כן, שבאופן עקרוני כל גורם עשוי להוביל לתגובה אלרגית של הגוף. תגובה זו באה לידי ביטוי במגוון רחב של סימפטומים החל מפריחה וגרד על פני הגוף ועד לתגובת שוק אנפילקטי – מצב חירום רפואי מסכן חיים שיוביל למוות בתוך דקות אם לא יטופל באופן דחוף.

גורמי אלרגיה נפוצים ניתן למצוא באבקנים של פרחים רבים, במרכיבי פרוות בעלי חיים ובמאכלים שונים. כשאנו מציינים אלרגיה לאבק, בדרך כלל הכוונה היא לרגישות אל קרדית האבק – אורגניזם קטנטן שהפרשותיו הן אלו שמובילות לתגובה אצל האדם שאלרגי אליהן. על אלו ניתן להוסיף עוד מאות אלרגיות מתוארות – שכיחות יותר ונדירות מאוד, כמו אלרגיה לגלולות, אלרגיה לנשיקות אלרגיה לבננות ועוד. להלן כמה מהמוזרות מביניהן:

אלרגיה למים

תואר עד כה מספר בודד של מקרים של אנשים אשר מפתחים תגובה אלרגית חריפה בתגובה למגע עם מים. תגובה זו כוללת הופעה של שלפוחיות מגרדות ומפושטות באזור המגע של החולה עם המים. התגובה תחל במגע עם כל חומר המכיל כמות מסוימת של מים ובכלל זה דמעות, זיעה וכו'.

על הסובלים מאלרגיה למים להישמר מפני חשיפה כלשהי למים, דוגמת יציאה לרחוב ביום גשום ועבודות ניקיון שגרתיות. מקלחת ניתן לבצע רק לעיתים נדירות, וגם זו תוביל להופעת תסמינים קשים עד בלתי נסבלים.

אלרגיה לנשיקות

קיימים תיאורי מקרה של נשים וגברים שהובהלו למחלקה לרפואה דחופה מספר שעות לאחר שהתנשקו עם בני או בנות זוגם. התלונה העיקרית הייתה נפיחות של השפתיים.

במקרים אלו ככל הנראה לא היה מדובר באלרגיה לנשיקה עצמה אלא לחומרים שאליהם חשפו אותם בני זוגם. למשל אישה הרגישה לאנטיביוטיקה עלולה להיחשף לשאריות מזעריות שנותרו בפיו של בן זוגה הנמצא בשלב כזה או אחר של טיפול. בעת הנשיקה מתבצעת חשיפה לגורם האלרגני שמוביל לתגובה ולתלונות המוכרות.

אלרגיה לשמש

בעת חשיפה לקרינת השמש, החולה מתחיל לפתח תגובה עורית חריפה הכוללת פריחה מפושטת, שלפוחיות וגרד בלתי נסבל. בדרך כלל קיים קשר ישיר בין כמות החשיפה לעוצמת התגובה. גם פה עיקר הטיפול כרוך בצמצום החשיפה, וניתן להשתמש בחומרים המדכאים את התגובה החיסונית של הגוף דוגמת סטרואידים.

אלרגיה לזרע

אלרגיה לזרע היא אלרגיה נדירה למדי ומספר המקרים מצומצם מאוד. התלונה העיקרית הינה גרד באזור הנרתיק לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים. הפריחה ותלונות האלרגיה מופיעות גם לאחר קיום יחסי מין אוראליים, ובדרך כלל ניתן ידוע על אלרגיות לגורמים נוספים, דוגמת מאכלים שונים. ניתן לנסות ולטפל באלרגיה זו באמצעות טיפולים מתקדמים יותר עם תוצאות חיוביות במספר לא מבוטל של מקרים.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן