טיפים להתמודדות עם אלרגיה

מי מאיתנו לא מכיר או שמע על אדם שסובל מאלרגיות? מדובר בתופעה שגורמת לאי נוחות רבה ובמקרים מסוימים אף לסכנת חיים, ולכן חשוב לדעת כיצד היא נגרמת וכמובן, מה אפשר לעשות כדי להתמודד איתה.

אלרגיה

אלרגיה, המכונה בעברית "רגשת" היא תגובה של המערכת החיסונית בגופנו כנגד חומר זר כלשהו. המנגנון שגורם לאדם להיות רגיש או לא רגיש לחומר מסוים אינו משרת שום צורך פיזיולוגי הגיוני. תגובה לא ברורה זו של הגוף עודנה נחקרת.

כשגופו של אדם אלרגי נחשף לחומר מעורר אלרגיה, המכונה "אלרגן", הוא מפריש נוגדנים, אלו הם חלבונים מסוימים שפועלים לרוב כנגד גורמים מזהמים שחודרים לגופנו. אותם נוגדנים גורמים להפרשה של חומרים בשם "היסטמינים", מתאים מסוימים בגוף. ההיסטמינים הם האחראים להיווצרות תסמינים של אלרגיה.

אלרגן יכול להיות למעשה כל חומר, כאשר בין הנפוצים שבהם ניתן למצוא: אבקנים של פרחים, הפרשות של קרדית האבק, פרווה והפרשות של בעלי חיים, מתכות, תרופות ומאכלים שונים- בעיקר מוצרי חלב, בוטנים, אלרגיה לתותים ועוד.

תסמינים של אלרגיה

אלרגיה יכולה להתבטא במגוון רחב של סימפטומים הכוללים: פריחה, אדמומיות בעור, גרד בעיניים, התעטשויות, הצטברות של ליחה, אטופיק דרמטיטיס, שלשולים והקאות ואף כיווץ של דרכי הנשימה- התקף אסטמה.

ההיסטמינים גורמים גם להרחבה של כלי דם, המובילה לירידה בלחץ הדם. ירידה זו יכולה להיות קיצונית מאוד, מצב זה נקרא שוק אנפילקטי והוא יכול לגרום למוות. תסמיני אלרגיה אלו משתנים בחומרתם בין אנשים שונים וכמובן שלא תמיד כולם מופיעים. אלרגיה יכולה להחמיר, להתמתן ואף לחלוף במקרים מסויימים.

טיפול באלרגיה

החדשות הרעות הן שטרם נמצאה תרופה ממשית לאלרגיה. המוצרים הקיימים כיום בשוק מיועדים להקלה על הסימפטומים אך אינם מהווים פיתרון מלא לבעיה.

הפתרון היעיל ביותר שניתן להציע הוא הימנעות מהאלרגן אליו האדם רגיש. לנקות היטב את הבית על מנת להימנע ממצבור אבק, לא להחזיק בבעלי חיים פרוותיים במידה והינכם סובלים מאלרגיה לפרווה, להימנע משימוש בבשמים או בתמרוקים להם אתם אלרגיים (רכשו מוצרים היפו אלרגניים) ועוד.

ניתן לזהות את האלרגן על ידי ביצוע טסט פשוט, במהלכו אלרגולוג מורח על העור חומרים שחשודים כמעוררי האלרגיה ומשאיר אותם למשך כרבע שעה. לאחר מכן, במקום בו הונח האלרגן ניתן להבחין בתגובה דלקתית קלה.

תרופות נפוצות להקלה של אלרגיה נקראות אנטי היסטמינים, ומטרתם היא למנוע את ההשפעות להן גורם ההיסטמין על-ידי חסימת האתרים בגוף אליהם הוא נקשר. האנטי-היסטמינים נלקחים באופן קבוע או רק בשעת הצורך כתלות בחומרת האלרגיה.

סוג נוסף של תרופות נגד אלרגיה שייכות למשפת הסטרואידים. סטרואידים נלקחים באופן קבוע ומטרתם היא להקטין את עוצמת התגובה הדלקתית שהגוף מפעיל עם החשיפה לאלרגן.

טיפול נוסף שמוצע לחולים האלרגיים, בעיקר לחולים הקשים, הוא תהליך של "דה- סנסטיזציה"- הפחתת הרגישות. במהלך הטיפול מוזרקות לחולה מנות קטנות של האלרגן בצורה תת עורית. עם הזמן מגדילים את המינון במטרה "להרגיל" את הגוף לאלרגן ולגרום לו להפחית את עוצמת התגובה כנגדו.

תרופות סבתא לטיפול באלרגיה

בכל הנוגע לאלרגיות גם לסבתא יש מה לומר, בין "תרופות סבתא" הנפוצות להקלה על אלרגיה ניתן למצוא חליטות שונות המכילות לרוב דבש, קמומיל, לימון, שום וג'ינג'ר. חומרים אלה ידועים בתכונות האנטיספטיות והמרגיעות שלהם, ולכן בהחלט יכולים לספק הקלה כלשהי במקרים של התקף אלרגי מתון.

רפואה משלימה לטיפול באלרגיה

הרפואה המשלימה מציעה פתרונות משלה בהתמודדות עם אלרגיה. המטופל מגיע למטפל ברפואה משלימה, אשר מראיין אותו ועל פי המידע שמתקבל מחליט מהו הטיפול היעיל ביותר עבורו. לרוב, הטיפול מתחיל מהמלצות לשינוי בתזונה כתלות בסימפטומים המלווים את האלרגיה הספציפית של אותו אדם. טיפולים נוספים שמוצעים כוללים לרוב דיקור, הומאופתיה, חדר מלח ושימוש בצמחי מרפא.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן