גורמים טיפול כללי מדריך תזונה

תפריט תזונתי דל בניקל לסובלים מאלרגיה לניקל


ניקל הוא יסוד כימי מתכתי נפוץ מאוד, שנמצא בשורה ארוכה של מוצרים: תכשיטים, כלי בית ומטבח, שעונים, חומרי ניקוי שנצבעו בגוון הכחול או הירוק ועוד. הבעיה היא שמגע של העור עם הניקל עלול להביא לאלרגיה של ממש, שהיא תופעה נפוצה ומורכבת יותר ממה שאתם אולי חושבים. אלרגיה לניקל היא אלרגיה לכל דבר ועניין, הטומנת בחובה תסמינים לא נעימים שעובר הגוף: נגעים עוריים לא אסתטיים המופיעים באופן נקודתי בעור, פריחה, דלקת עורית, פצעים ושלפוחיות, קשיי נשימה, אסטמה ועוד.


חשוב להדגיש שניקל, בכמויות מסוימות, נמצא גם במזון אותו אנחנו צורכים. מכאן נובע שמעבר לתפריט תזונתי דל בניקל עשוי להקל במידה לא מבוטלת על הסובלים מהאלרגיה.

אילו מזונות מכילים ניקל?

אם אתם סובלים מאלרגיה לניקל חשוב שתדעו שניקל נמצא בשורה ארוכה של מאכלים, כולל כאלו הנחשבים לבריאותיים בכל קנה מידה. זה מתחיל גם דגים וכמו גם פירות ים מסוגים שונים, לרבות דגי הרינג, טונה, סול, תפריט תזונתי דל בניקל לסובלים מאלרגיה לניקלצדפות, שבלולים, שרימפס ועוד. גם בירקות שונים – דוגמת כרוב עלים, ברוקולי, חסה, תרד, ארטישוק, גזר, פטריות, עגבניות ועוד – תמצאו ניקל בכמויות מסוימות. גזרת הפירות כוללת מאכלים נפוצים דוגמת תות שדה, פטל, אפרסק, אגס, שזיף, תאנים, צימוקים ועוד.

את הסקירה אנחנו מתחילים עם הקטניות, כאשר מזונות מקבוצה זו הכוללים כמות גבוהה יחסית של ניקל כוללים שעועית על סוגיה, אפונה, עדשים, חומוס ומוצרי סויה. אגוזים, שקדים, שומשום, פיצוחים ושומנים אחרים מכילים אף הם ניקל.

גם במשקאות שאנחנו רגילים לצרוך תוכלו למצוא כמויות גבוהות של ניקל, כאשר משקאות אלכוהולים כמו: בירה ויין עשירים בניקל ומשקאות כגון תה ומשקאות קקאו הם חלק מהדוגמאות היותר מובהקות. מי ברז עלולים להכיל ניקל שמקורו בצנרת המים, ולכן אם אתם שותים מי ברז – מומלץ לעשות זאת רק לאחר שאתם מפעילים תחילה את הזרם למשך כמה שניות, או מרתיחים את המים.

הרגלי האכילה משמעותיים אף הם. כלי אוכל ובישול העשויים מפלדת אל חלד (נירוסטה) הם אמנם עמוסי יתרונות, כך שבחירה בהם היא נפוצה ואפילו מובנת מאליה אצל חלק גדול מבתי האב. אולם במקרה של אנשים הסובלים מאלרגיה לניקל, מקומם של פריטי הנירוסטה צריך להימצא מחוץ למטבח.

תפריט דל ניקל: משימה לא פשוטה אבל בהחלט אפשרית

כבר מהסקירה הדי בסיסית שהבאנו כאן, אפשר להסיק מדוע קשה מאוד – וגם לא מומלץ – לוותר באופן מוחלט על מאכלים ומשקאות הכוללים בתוכם ניקל (אפילו בכמות גבוהה). חלק מהמאכלים האלו הם כאמור חלק בלתי נפרד מהתזונה בעת הנוכחית, אפילו תזונה הנחשבת לבריאה בכל אמת מידה. הפחתה בלתי מבוקרת של המאכלים האלו עלולה לפגוע באיזון המתבקש של הגוף וליצור חוסרים תזונתיים כאלה או אחרים.

כמו סוגים אחרים של דיאטה, גם במקרה של דיאטה דלת ניקל המפתחות להצלחה הם איזונים והדרגתיות. המטרה היא לנסות לצמצם ככל הניתן את צריכת המאכלים והמשקאות העמוסים בניקל (הפסקת הצריכה לחלוטין אינה אפשרי, לפחות לא ברמת התפריט השלם), באופן הדרגתי ותוך בחינת התוצאות.
רצוי לבנות תפריט תזונתי באמצעות מומחה תזונתי הבקיא בתחום, אפילו למשך חודש או חודשיים, ולראות האם השינויים התזונתיים מקלים על תדירות הופעת תסמיני האלרגיה ודרגת החומרה שלהם. בהמשך הדרך, בתאם להצלחת השינויים בתפריט, ניתן להגדיל בהדרגה את כמויות המאכלים המכילים בתוכם ניקל.

אסור להיות שאננים

מכיוון שאי אפשר “להבריא” לחלוטין מאלרגיה לניקל, חשוב להישאר תמיד עם האצבע על הדופק, לבחון את החשיפה לניקל ואת הדרכים בהן ניתן להקל על התסמינים שמופיעים בעת חשיפה. התזונה היא חלק מסוים בלבד בתמונת החשיפה לניקל, יש שיגידו חלק מצומצם בהרבה בהשוואה לענידת תכשיטים המכילים ניקל למשל, אולם היא בהחלט יכולה להשפיע על המצב, לכאן או לכאן.

לקריאה נוספת:
Low Nickel Diet in Dermatology
The Role of Food in Nickel Allergy
List of Nickel Free Food

 

אולי יעניין אותך גם:

מחקר גדול שנערך בצפון אמריקה מגלה: חלה עליה בשיעור הסובלים מאלרגיה לניקל