אלרגיה או צינון?

אלרגיה או צינוןמצבים בריאותיים המאופיינים בנזלת, שיעול וגודש באף עשויים להיות מבולבלים עם צינון או אלרגיה.

למרבה הצער, לעיתים קרובות, גם רופאים עשויים לעיתים להתקשות בהבחנה ביניהם, אך הבנת הגורמים והטיפולים הזמינים להקלת תסמיני צינון ואלרגיה, מסייעת להתמודדות עם המצב.

 מהי אלרגיה ומהו צינון?

שפע של וירוסים שונים עלולים לגרום לצינון. כאשר אחד מהם חודר לגוף, המערכת החיסונית תוקפת אותו. חלק מתופעות תגובה חיסונית זו הן התסמינים הקלאסיים של צינון, המאופיינים בגודש באף ושיעול.

החיידקים הגורמים לצינון הם מחלה מדבקת. אדם אוגר אותם כאשר הוא נדבק מאדם נגוע אחר שמתעטש, משתעל או לוחץ את היד. כעבור מספר שבועות, המערכת החיסונית נלחמת בווירוס בהצלחה, והתסמינים פוסקים.

כשהמערכת החיסונית של הגוף פעילה באופן מוגזם היא גורמת לאלרגיות. הגוף מזהה בטעות חומרים שאינם מזיקים כגון אבק או אבקנים, מבלבל אותם עם חיידקים ותוקף אותם. הגוף משחרר חומרים כימיים כגון היסטמין, בדיוק כפי שהוא עושה כאשר הוא נלחם בצינון.

המצב עלול לגרום לנפיחות במעברי האף, נזלת, שיעול והתעטשות. אלרגיות אינן מדבקות, אם כי מספר אנשים עשויים לרשת את הנטייה לפתח אותן.

אמנם קיימים מספר הבדלים בין אלרגיה לצינון, אך התסמינים חופפים לא מעט. ההבדל החשוב ביותר הוא שצינון בדרך כלל אינו מחזיק מעמד זמן רב יותר משבועיים. אם אדם עדיין חווה את התסמינים לאחר תקופה זו, עליו להתייעץ עם רופא, שכן מדובר כפי הנראה בתסמיני אלרגיה או סימן לבעיה רפואית נוספת.

מניעה של צינון ואלרגיות

היות והגורמים לתסמיני צינון ואלרגיה שונים, גם המניעה והטיפול בהם משתנים.

מניעת תסמיני אלרגיה

יש להימנע מחומרים אליהם האדם אלרגי, הנקראים אלרגנים. אם אדם אלרגי לאבקת פרחים, למשל, עליו להימנע מיציאה החוצה בימים בהם ספירת אבקת הפרחים היא גבוהה. האלרגנים הנפוצים הם אבקה, עובש, קשקשי בעלי חיים, קרדית אבק, ומקקים.

מניעת תסמיני צינון

על מנת למנוע את הנגיף הגורם לצינון לחדור למערכת הגופנית, יש להתרחק מאנשים מצוננים ולשטוף את הידיים לעיתים קרובות. יש לכסות תמיד את הפה והאף עם ממחטה ולא עם הידיים, כדי להגן על אחרים בעת התעטשות או שיעול.

כיצד מטפלים?

לא קיימת תרופה לצינון או לאלרגיות נפוצות, אך ניתן להקל על התסמינים באמצעים שונים:

אנטיהיסטמינים – חוסמים את השפעות ההיסטמין, חומר טבעי שגורם לתסמיני גודש באף ונזלת.

חומרים נוגדי גודש. ניתן להפחית את הנפיחות בקרום הרירי של מעברי האף, ולהקל על תחושת המחנק.

אם אדם סובל מבעיות רפואיות כלשהן, או נוטל תרופות אחרות, עליו להתייעץ עם הרופא לפני נטילת תרופות למניעת או הקלת צינון.

טיפול באלרגיה

לטיפול בתסמיני אלרגיה הרופא יכול לרשום תרופות שונות הכוללות:

ססטרואידים לאף – המפחיתים את הנפיחות במעברי האף, ומקלים על גודש ותסמינים אחרים.

זריקות אלרגיה – המכונות אימונותרפיה, וכוללות הזרקת כמות קטנה של החומר אליו האדם אלרגי, במשך זמן מסוים, במינון מוגבר. באמצעות החשיפה ליותר ויותר כמויות של אלרגן, הגוף עשוי לפתח סובלנות לחומר ולא לגרום להתפרצות התסמינים.

טיפול בצינון

לטיפול בתסמיני צינון ניתן לנסות שיטות שונות הכוללות תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות כגון אדוויל או טיילנול לטיפול בהורדת חום והרגעת כאבים. יש לנוח הרבה ולשתות שפע של נוזלים.

למרות שתסמיני אלרגיה וצינון הם רציניים רק לעיתים נדירות, במקרים מסוימים הם עלולים להוביל לבעיות רפואיות אחרות כמו למשל דלקות בסינוסים. צינון עלול להוביל אף לדלקת אוזניים. אם תסמיני האלרגיה או הצינון נראים חמורים או שאינם משתפרים, יש להיבדק אצל רופא.

אלרגיה או צינון
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן