אלרגיה באיברי הגוף

אלרגיה הינה תופעה של תגובת יתר של המערכת החיסונית כלפי אלרגן, אשר בימים כתיקונם לא משפיע עליה כלל. מערכת החיסון תוקפת את האלרגן וחומרים שונים המשתחררים בעקבות כך, כמו למשל תוצרי היסטמין, המשרים בגוף את תסמיני האלרגיה השונים.

תסמיני האלרגיה יכולים להופיע במערכות הגוף השונות, זאת בהתאם לאלרגן הרלוונטי.

אלרגיה בעור

לעור ישנם תפקידים רבים, אשר מקיפים את כל תחומי החיים. מבין תפקידיו, אפשר למנות את שמירת חום הגוף, הגנה מפני חדירת זיהומים שונים, מניעת התייבשות, הפרשת פסולת ועוד.

בעיות עור שונות עלולות להשפיע על המצב הנפשי, כמו גם הפיסי – אנשים רבים מייחסים חשיבות רבה לעור חלק ומושך, ללא נגעים או פצעים חמורים. על פי הרפואה הסינית, פגיעה בעור יכולה להצביע על דימוי גוף נחות או מצב רגשי קשה.

במצבי אלרגיה, במיוחד בתגובות המתבטאות מחשיפה למגע, יופיעו בעור נגעים ושטחים אדומים כמו במקרה של אקזמה, פסוריאזיס, גרד עז ופריחות מפושטות אחרות.

אלרגנים ידועים אשר פוגעים בעור יכולים להיות תכשירי ניקוי שונים, מתכות כדוגמת ניקל הנמצאות בחגורות ואף במכשירים סלולריים. בדרך כלל תגובה אלרגית זו תחלוף עם הרחקת המקור הגורם. בשוק קיימים תחליפים רבים, אשר יכולים לשמש כתחליף לגורמי האלרגיה השונים.

אלרגיה בפנים

כאשר האלרגיה פוגעת בפנים ובעור הפנים, היא מהווה מטרד קוסמטי ועלולה לפגוע באופן קשה באדם הסובל. אלרגיה בפנים יכולה להופיע עקב חשיפה לתכשירים קוסמטיים שונים, כמו גם לתכשירים אחרים כמו סבון ואף אבקת כביסה.

גורם האלרגיה לא חייב להימצא במגע עם עור הפנים. כמו כן, ממחקרים אחרונים בתחום, נמצא כי אלרגיה בפנים ובתנוכי האוזניים יכולה להתפרץ כתוצאה מחשיפה לניקל הנמצא בטלפונים הסלולריים.

בדרך כלל אלרגיה בפנים היא לא נעימה, אולם ניתנת לטיפול מהיר ויעיל. חומרים אנטי היסטמינים שונים, כמו גם הימנעות מגורם האלרגיה ירגיעו את העור ויטפלו בנגעים השונים, אם קיימים. אבחון אלרגיה לתכשירים מסוימים יכול להיעשות באמצעות מבחן רגישות הנעשה במרפאת אלרגיה.

אלרגיה בעיניים

עיניים דומעות ונפוחות יכולות להוות סמן לאלרגיה בעיניים. לרוב, האלרגנים אשר יתבטאו בתגובה של העיניים יימצאו באוויר, כמו למשל באלרגיה לעונות השנה או פריחה מיוחדת, פרוות בעלי חיים, זיהום אוויר או רסיסי זיהום אחרים.

לחילופין, האלרגיה יכולה להתבטא בדלקת עיניים אלרגית ובעיניים יבשות מאד, המרבות למצמץ. אבחון האלרגן אשר משפעל מערכת זו, הוא חשוב, על מנת שאפשר יהיה לטפל באופן יעיל.

דמעת ואודם בעיניים עלולים לפגוע באיכות החיים ולגרום סבל רב לאדם. תסמינים נוספים אשר יתלוו לרגישות בעיניים יהיו התעטשויות דחופות ונזלת כרונית. הטיפול הטוב ביותר יהיה מניעת החשיפה לאלרגן. פעמים רבות, טיפול זה אף אינו אפשרי מכיוון שהאלרגן נמצא באוויר וההימנעות ממנו קשה ומורכבת.

אלרגיה באיברים נוספים בגוף

מערכות נוספות אשר עלולות להיפגע מהאלרגיה הן מערכת הנשימה והעיכול. פגיעה במערכת הנשימה תתבטא בקושי לנשום עד כדי חנק. אלרגיה המתבטאת כך, פעמים רבות, תהיה המסוכנת ביותר.

מערכת הנשימה תגיב לאלרגנים מתחום המזון בעיקר. בהתפתחות התסמינים הראשונים אשר מראים פגיעה בנתיב האוויר, הטיפול הרפואי מחויב להיות מהיר ומיידי. הסכנה הכרוכה בסוג אלרגיה זה הוא התפתחות שוק אנפילקטי עד מוות.

מערכת העיכול תיפגע במקרים של בליעת חומר אשר הגוף מתנגד לו. תסמינים אשר יחשידו את מעורבות מערכת העיכול יהיו הקאות, שלשולים, חוסר נוחות ובעיות ספיגה. פעמים רבות, הרגישות תתבטא רק בחוסר סבילות למזון מסוים, ולא כתגובה אלרגית. אלרגנים אופייניים להתבטאות זו יכולים להיות חלב ומוצריו, חיטה ותרופות שונות

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן