תסמין לאלרגיה – גירוד (כחכוח) בגרון

מהם הגורמים לגירוד הגרון במהלך תגובה אלרגית? מה התסמינים ומה שיטות הטיפול?

אנשים מסויימים חווים תגובה אלרגית מסוג גירוד בגרון / בחלל הפה (יש שיתארו זאת כתופעה של כיחכוח), ולעיתים גם צרידות ונפיחות בלשון, לאחר שנחשפו לאלרגנים כגון פרוות חתולים, אבקני פרחים וכד. התופעה מוכרת ורווחת ולאחר התייעצות עם איש או אשת מקצוע מומחים ובעלי נסיון בתחום – יש מספר דרכים להקל ולטפל בתופעה. המידע המורחב כאן לפניכם במאמר זה.

אלרגיה בגרון - כיחכוח, גירוד בחלל הפה

גרגרי אבקה, אבקת פרחים, פרוות חתולים וכימיקלים זעירים הנעים באוויר לעיתים קרובות פולשים לאף, העיניים, חלל הפה והגרון. כל אלה יכולים לגרום להתעטשות, עיניים דומעות, גודש וגירוד הגרון. אוסף התסמינים שמעוררת החשיפה לאלרגן מאפיינת תגובה אלרגית. אלרגיות למזונות מעובדים, תוספי מזון או משקאות מסויימים מהווים סיבה משמעותית נוספת להופעת גירוד בגרון.

גירוד בגרון בשל אלרגיה הוא בדרך כלל קל לאבחנה בשל מספר סיבות. גירוד בגרון מסוג זה נמשך זמן רב יותר, מתרחש בתדירות גבוהה יותר לאחר החשיפה לאלרגנים ומלווה בסימפטומים אחרים המאפיינים תגובה אלרגית כמו קוצר נשימה, נזלת, עיניים דומעות.

תסמינים לאלרגיה

תסמינים של אלרגית חלל הפה והגרון מתוארים בגירוד חלל הפה, החיך, נפיחות הלשון והשפתיים. כמו כן, רבים מתלוננים על גירוד (כיחכוח) הגרון, שינויים בקול, צרידות ואף קושי נשימתי במצבים חמורים. לעיתים התגובה מתוארת כעקצוץ בגרון.

תגובה זו היא תגובה מיידית המתרחשת תוך מספר שניות או דקות לאחר הכנסת המזון לפה. מצב זה ידוע בשם תסמונת אלרגית הפה (OAS) או אלרגיה למזון או לאבקנים, וזו הצורה הנפוצה ביותר של אלרגיה למזון אצל מבוגרים.

תופעה זו מתרחשת בשל תכולת החלבונים בחלק מן הפירות והירקות הטריים המדמים חלבונים הגורמים לתגובה אלרגית אשר נמצאים באבקני פרחים, לענה ועשבים שונים. התגובה האלרגית והתסמינים בגרון מופיעים זמן קצר לאחר צריכת הפירות והירקות, אגוזים ותבלינים מסוימים, המעוררים את המערכת החיסונית יתר על המידה אצל אנשים מסויימים.

ההבדל בין צינון לתגובה אלרגית

ניתן להבחין בין תסמיני אלרגיה לבין הצטננות, על ידי השוואת משך הזמן. הצטננות חולפת לאחר תקופה קצרה בעוד שאלרגיה היא בעיה כרונית.  כמו כן, הצטננות מלווה בהפרשות מהאף, בחום וכאבי גרון.

דרכי אבחון

מומלץ לא להתעלם מהתסמינים החדשים. בדרך כלל, התסמינים חולפים ונעלמים לאחר מספר דקות או שעות. במידה ומופיעה תגובה אלרגית מומלץ להפסיק לאכול וליטול אנטי היסטמין להקלה על הגירוד בגרון. מומלץ לנסות צורות אחרות של מזון.

קילוף הפרי או הירק עשוי להועיל כי אלרגנים נוטים להתרכז באזור הקליפה. תגובה אלרגית ראשונה או הופעת תסמינים המגבילים את התפקוד, כשל בטיפול התרופתי המקל על התסמינים, כל אלה מצריכים בדיקת אלרגיה.

שיטות טיפול לגירוד בגרון

הטיפול בגירוי או גירוד הגרון  תלוי בגורם לגירוד. בדרך כלל, גירוד המופיע בשל הצטננות, שפעת או דלקת גרון יחלוף לאחר מספר ימים ונפתר באופן ספונטני. טיפול שמרני מורכב מגירגור מי מלח פושרים במשך מספר שניות, שאיפת אדי מים, צריכת משקאות מתוקים וחמים.  טיפול זה מסייע להקלה על גירוד הגרון.

הטיפול הטבעי הבייתי באלרגיה שניתן לעשות עד לפגישה עם אשת המקצוע המוסמכת (רופאה למשל), יכול לכלול שימוש בצמחי מרפא להקלה בתסמיני הגרד/כחכוח.

תרופות המאושרות ומומלצות הן תרופות הפועלות להקלה על תסמיני האלרגיה. תרופות אלה כוללות סטרואידים להפחתת דלקת, אנטי היסטמינים נוגדי דלקת ללא סטרואידים ותרופות החוסמות קולטני לוקוטריאנטים.

גירוד בגרון הנובע מזיהומים נגיפיים כמו הצטננות או שפעת לעומת זאת, אינם מצריכים טיפול תרופתי מיוחד ואנטיביוטיקה נדרשת רק במקרים בהם מעורב גורם חיידקי. שימוש בנוגדי שיעול ייעשה כאשר השיעול מתלווה לבעיה.

סמבוק שחור להקלה וחיזוק מערכת החיסון

למשל צמח המרפא סמבוק שחור – תוסף תזונה צמחי וטבעי שניתן בצורה של סירופ, או טבליות מציצה, או אפילו סוכריות גומי עבור ילדים. לרכישת סמבוק, 90 סוכריות גומי בטעמים, באתר iHerb בעברית הקליקו כאן

את הסמבוק ניתן לצרוך כטבליה, כמו למשל באתר iHerb – טבליית סמבוק, אבץ וויטמין C – 60 לכסניות המתאימות לשימוש לילדים מעל גגיל 5 ולמבוגרים, המתאימות לתמיכה במערכת החיסונית, ללא סוכר, טבעוני. לקניית טבליות סמבוק, אבץ וויטמין סי של חברת NOW Foods באתר iHerb בעברית – הקליקו כאן

הסכנות של תגובה אלרגית

תגובה אלרגית מגבירה את הסיכון להתרחשות של בעיות רפואיות אחרות כמו תגובה אנפילקטית. תגובה זו הינה תגובה חמורה לאלרגן שמקורו בדרך כלל במזון, פניצילין וארס.

אצל אחדים תגובה אלרגית יכולה לעורר אסטמה, מחלה הגורמת לחסימת בדרכי הנשימה. אטופיק דרמטיטיס או אקזמה, סינוסיטיס, וזיהומים באוזניים או הריאות הם סיבוכים של תגובה אלרגית לחיות מחמד, עובש או מחלת חום. סיכון נוסף הינו סיבוך פטרייתי בסינוסים או בריאות.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן