אלרגיה לחיות מחמד

אלרגיה לחיות מחמד בעלות פרווה היא אלרגיה נפוצה, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מאלרגיות אחרות או מאסטמה. אלרגיות לחתולים נפוצות בערך פעמיים מאלרגיות לכלבים. חלק מהאנשים הסובלים מאלרגיות לכלבים עלולים להיות רגישים יותר למספר גזעי כלבים מאשר לאחרים, ואנשים אחרים עשויים להיות אלרגיים לכל הכלבים.

הגורמים לאלרגיה לחיות מחמד

תפקיד המערכת החיסונית הוא לאתר חומרים זרים, כגון וירוסים וחיידקים, ולהיפטר מהם. תגובה זו מגנה מפני מחלות מסוימות. לאנשים הסובלים מאלרגיה לחיות מחמד יש מערכת חיסונית רגישה יותר והם עשויים להגיב לחלבונים מזיקים בשתן, ברוק או בקשקשי חיות מחמד. התסמינים המתרחשים כתוצאה מהאלרגיה הם תגובה אלרגית, והחומרים הגורמים לתגובות האלרגיות הם אלרגנים.

אלרגנים של חיות מחמד עשויים להצטבר על הריהוט ומשטחים אחרים, ואינם מאבדים את כוחם במשך תקופות ארוכות. לעיתים הם עשויים להישאר ברמות גבוהות במשך מספר חודשים ונדבקים לקירות, לריהוט, לבגדים, לשטיחים ולמשטחים אחרים. שיער חיות מחמד אינו אלרגן. הוא אוסף קשקשים, שתן ורוק, כולל אלרגנים אחרים כגון אבק ואבקה.

תסמיני אלרגיה לחיות מחמד

אלרגנים של חתולים וכלבים עשויים לנחות על הקרומים המרפדים את העיניים והאף. התגובות כוללות נפיחות וגרוד של הקרומים, אף סתום ועיניים מודלקות. שריטת חיית מחמד או ליקוק שלה עשויה לגרום לאדמומית באזור בעור, ותסמין נפוץ הוא גרוד בעיניים לאחר ליטוף חיית מחמד או נגיעה בה.

אם רמות האלרגן נמוכות או שהרגישות קטנה, התסמינים עשויים להופיע לאחר מספר ימים של מגע עם חיית המחמד. חלקיקים רבים הנישאים באוויר קטנים מספיק כדי לחדור לריאות, וחלק מהאנשים חווים בעיות נשימה קשות כתוצאה מחשיפה לחלקיקים אלו.

אנשים רגישים ביותר עשויים לחוות שיעול, צפצופי נשימה וקוצר נשימה בתוך רבע שעה עד חצי שעה משאיפת האלרגנים. הרגישות מובילה לעיתים אף לפריחה חמורה על הפנים, הצוואר והחזה. מגע עם חתול עלול לעורר התקף אסטמה חמור בקרב שלושה מתוך עשרה אנשים הסובלים מאסטמה. אלרגיות לחתולים עשויות להוביל גם לאסטמה כרונית.

אבחון של אלרגיה לחיות מחמד

הרופא מאבחן את האלרגיה בהתבסס על התסמינים, בדיקה גופנית, היסטוריה רפואית ותוצאות של בדיקות. הוא יבצע אף בדיקת דם או בדיקת עור על מנת לסייע באבחון. בדיקות האלרגיה מצביעות על נוכחות רגישות לאלרגיה לחיות מחמד. הרופא עשוי לייעץ על התרחקות מהבית בו נמצאת חיית המחמד כדי לבדוק אם התסמינים נעלמים. אין טעם להרחיק את הכלב או החתול, היות והאלרגנים נשארים בסביבה.

הטיפול הטוב ביותר לאלרגיה לחיות מחמד

הטיפול הטוב ביותר הוא הימנעות ממגע עם חתולים או כלבים באזורים בהם הם חיים. יש לשמור את חיות המחמד מחוץ לבית, ולהימנע מביקור בבתים עם חיות מחמד במצב של אלרגיה. ההימנעות מספקת הקלה משמעותית כך שאין צורך בתרופות. אפשרות נוספת היא בחירה בחיות מחמד שאין להם פרווה או נוצות.

במקרים בהם לא ניתן להימנע ממגע עם חיות מחמד, או שהות בבתים בהם יש חיות מחמד, ניתן להתייעץ עם הרופא לגבי שימוש אפשרי בתרופות לפני החשיפה אל החיות, ולגבי הצעדים הפרטניים בהם יש לנקוט לאחר החשיפה.

מניעת אלרגיה לחיות מחמד

אם לא ניתן להרחיק את חיית המחמד מהבית, יש לנקוט במספר צעדים למניעת התרחשות תסמיני האלרגיה.

הסרת חיית המחמד מחדר השינה – אדם מבלה כשליש עד מחצית מזמנו בחדר השינה. יש להקפיד לסגור את דלת החדר ולנקות אותו ביסודיות.

אלרגנים דביקים של בעלי חיים – האלרגנים נדבקים לריהוט ולמשטחים ולכן יש להרחיק מהבית את הריהוט האהוב על החיה, להסיר שטיחים, טפטים, ורהיטי עץ, ולהקפיד שהבית לא יהיה עמוס בחפצים וריהוט.

חבישת מסיכה – שואבי אבק מעוררים אלרגנים המתיישבים על שטיחים ומחמירים את תסמיני האלרגיה. אם לא מסירים את השטיחים, יש להשתמש בשואב אבק בעל פילטר, ולחבוש מסיכה במהלך השאיבה.

כיבוס בגדים – יש להחליף בגדים ולכבסם לאחר חשיפה ממושכת לחיית מחמד.

מיזוג אוויר עשוי להפיץ אלרגנים בבית – יש לכסות את פתחי חדר השינה עם חומר מסנן צפוף.

שטיפת חיות המחמד באופן קבוע – לפחות אחת לשבוע, כדי להפחית את האלרגנים הנישאים באוויר, ולבצע את השטיפה והסירוק מחוץ לבית. בנוסף, יש לנקות באופן קבוע את המקומות בהם חיות המחמד נמצאות באופן קבוע וממושך, כגון ארגז חול או עריסת שינה.

טיפול חיסוני – ניתן להתייעץ עם מומחה לאלרגיה לגבי אפשרויות טיפול תרופתי או חיסוני.

 

אולי יעניין אותך גם:

האם חיים עם חיות מחמד עשויים להפחית את הסיכוי לסבול מאלרגיות?

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן