אלרגיה למוצרים קוסמטיים

אלרגיה למוצרים קוסמטייםמוצרים כגון קרם לחות, שמפו דאודורנטים, איפור, מי קולון ומוצרי קוסמטיקה אחרים הפכו לחלק מהרגלי הטיפוח היומי. האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה מדווחת כי אדם מבוגר הממוצע משתמש בלפחות שבעה מוצרים קוסמטיים שונים מידי יום.

למרות שמוצרי קוסמטיקה מקנים תחושה של יופי ורעננות, הם עלולים לגרום לגירוי בעור או תגובות אלרגיות. מרכיבים מסוימים המצויים במוצרים אלו, כגון בשמים וחומרים משמרים, עלולים לפעול כאנטיגנים, חומרים המעוררים את התגובה האלרגית.

הגורמים לתגובה אלרגית למוצרים קוסמטיים

בדלקת עור כתוצאה ממגע עם חומרים מגרים, העור מתפרק. לרוב, פוגעים הכימיקלים ישירות בשכבה החיצונית של העור, וכתוצאה מכך מתרחשים התסמינים. פריחה אלרגית בעור מתרחשת היות והמערכת החיסונית של הגוף מגיבה כנגד חומר מסוים, אותו היא מזהה בטעות כאלרגן זר ומזיק.

תסמיני תגובה אלרגית למוצרים קוסמטיים

קיימות שתי תגובות שעלולות להתרחש בעקבות חשיפה למוצרי קוסמטיקה. דלקת עור כתוצאה ממגע חומרים מגרים, ותגובה אלרגית. דלקת עור ממגע היא מצב המסומן על ידי אזורים המאופיינים בדלקת, כגון אדמומיות, גרוד ונפיחות, המתרחשים לאחר שהחומר בא במגע עם העור.

דלקת עור ממגע – זוהי תגובה נפוצה ועלולה להתרחש אצל כל אדם. היא מתפתחת כאשר חומר מגרה בעצם פוגע בעור. הדלקת מתחילה בדרך כלל ככתמים, קשקשי עור, גרודים או פריחה אדומה, אך עלולה להתפתח לשלפוחיות, במיוחד אם העור מגורה עוד יותר כתוצאה מגירוד. תופעה זו מתרחשת בדרך כלל באזור המגע עם החומר המגרה. אזורים בהם השכבה החיצונית ביותר של העור היא דקה, כגון העפעפיים, או שבהם העור יבש וסדוק, רגישים יותר לדלקת עור כתוצאה ממגע עם חומרים מגרים.

פריחה אלרגית בעור – זו מתרחשת בקרב אנשים שאינם אלרגיים למרכיב או מרכיבים מסוימים במוצר. התסמינים כוללים אדמומיות, נפיחות, גירוד, ופצעונים דוגמת כוורת. בחלק מהמקרים, העור הופך להיות אדום. הפנים, השפתיים, העיניים, האוזניים והצוואר הם האזורים הנפוצים ביותר לאלרגיות קוסמטיות, אם כי התגובות עלולות להופיע בכל מקום על הגוף.

הזמן הדרוש לתסמיני המגע עם חומרים מגרים להופיע, משתנה בהתאם לחוזק המוצר. תגובה לבשמים עלולה להופיע בתוך דקות או שעות מרגע החשיפה. התגובה למוצרים חלשים יותר, כגון סבון, עלולה להופיע לאחר ימים או שבועות מרגע החשיפה ועד להופעת התסמינים. במקרים מסוימים, אדם עלול לפתח רגישות אלרגית למוצר גם לאחר שנים של שימוש.

דרכי אבחון

תגובות מאובחנות באמצעות הופעת תסמינים והיסטוריה של חשיפה למוצרי קוסמטיקה שונים. היות ורוב המבוגרים משתמשים במוצרים קוסמטיים רבים, זיהוי המוצר האחראי לתגובה עלול להיות מורכב. אם הרופא חושד בדלקת עור כתוצאה ממגע אלרגי, הוא ישתמש בבדיקת עור על מנת לזהות את החומרים אליו האדם אלרגי.

טיפול בתגובה אלרגית לחומרים קוסמטיים

הטיפול כרוך בדרך כלל בהימנעות מהמוצרים הגורמים לתסמינים. קרמים ומשחות המכילים קורטיזון, כגון הידרוקורטיזון (קורטיזון 10) הנמכרים ללא מרשם, משמשים על מנת לסייע לשליטה בגירוד, נפיחות ואדמומיות.

במקרים חמורים יותר, יתכן שיהיה צורך בתרופות מרשם על מנת להקל על התסמינים. אם שלפוחיות העור הופכות להיות נגועות, יש צורך בתרופות אנטיביוטיות.

אלרגיה למוצרים קוסמטיים
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן