אלרגיה לעקיצות חרקים

אלרגיה לעקיצות חרקיםחרקים נחשבים לאחת מצורות החיים הנפוצות ביותר בעולם. לחרקים תפקידי מפתח חשובים ביותר בקיומם של חיים על פני כדור הארץ בזכות התרומה שלהם להאבקת צמחים.

חלק מהחרקים מספקים לנו דבש למאכל (דבורים) או יופי מרהיב להביט בו (פרפרים). יחד עם זאת, חלק ממיני החרקים עשויים להסב נזק בצורה של עקיצות והעברת מחלות. לא מעט אנשים מגלים שעקיצות חרקים או לפחות עקיצות של חרק מסוים (דבורה, צרעה, פרעושים) עשויים להוביל לתגובה אלגית.

מהם התסמינים? איך מתמודדים ואיך אפשר למנוע את התסמינים המטרידים?

גורמים ותסמינים

עקיצות של חרקים עשויות להיות תוצאה של גורמים שונים. חלק מהעקיצות נובעות מהצורך של החרק בדם כדי להיזון ממנו. עקיצות אחרות יכולות להיות תוצאה של הרגשת איום מצדו של החרק. דבורה או צרעה למשל, לא יעקצו בשל רעב כי אם בשל התקרבותו של אדם לקן או לכוורת. תנועה מהירה או ניסיון של ילד ללכוד בידו חרק עלולים להביא לעקיצה ובדרך כלל לא מדובר בהתנהגות תוקפנית כשלעצמה (דבר זה קורה, אך נדיר יחסית).

מומחים יודעים לספר שכשניים עד ארבעה אחוזים מקרב האוכלוסייה סובלים מאלרגיה לעקיצות חרקים. חשוב לדעת שלרוב המפגש הראשון עם חרק שעוקץ לא יביא לתגובה אלרגית. העקיצה הראשונה מביאה להיווצרות התנאים להתפתחות אלרגיה לאחר שהגוף לומד להכיר את הארס וכאשר התגובה לעקיצות הבאות תתבצע ללא פרופורציה לכמות הארס שמוחדר לגוף.

אילו סימפטומים יכולים להופיע לאחר העקיצה? הסימפטומים מגוונים למדי ולעיתים יש משמעות גם לכמות הארס או למספר העקיצות. גם מי שאיננו רגיש לעקיצות חרקים עלול לפתח תגובות אלרגיה חריפות לאחר עקיצות במספר חריג. סימפטומים נפוצים יכולים לכלול:

  • פריחה על גבי העור – זו יכולה להיות פריחה נקודתית, סביב האזור שנעקץ או לחלופין – פריחה באזורים נרחבים יחסית.
  • תגובה אלרגיה קלה יכולה לבוא לידי ביטוי בנטייה לעיטושים, נשימה כבדה, נזלת ולעיתים פעילות מוגברת של בלוטת הדמע.
  • אלרגיה חריפה עלולה להתבטא בקוצר נשימה חריף ואף בסכנת מוות. מקרים כאלה יכולים להיות מלווים בירידה מהירה בלחץ הדם.

אבחון וטיפול

אבחון קיומה של אלרגיה לעקיצות חרקים יתבצע בדרך כלל לאור הופעתם של אחד מהתסמינים שצוינו לעיל. כאשר התגובה האלרגית קשה, האבחון יתבצע בדרך כלל על ידי גורם רפואי כגון אחות בית ספר, רופא בבית החולים. מי שאובחן כבעל אלרגיה לעקיצות חרקים ידע עד מהרה לזהות מקרים חוזרים שיחייבו קבלת טיפול.

  • אלרגיה ברמה קלה, למשל פריחה כתוצאה מעקיצת יתוש או פרעוש יכולה לקבל מענה באמצעות שימוש במשחה של אנטיהיסטמין.
  • ישנם כדורים שיכולים לפתור בעיות של תסמיני אלרגיה קשים, שחשוב לשאת לשעת חירום.
  • עבור הרגישים לעקיצות של דבורים, צרעות וכיוצא באלה, סכנת מוות יכולה להיות מוחשית גם במקרה של עקיצה מזדמנת. לכן כאשר יוצאים לטיול או לחיק הטבע חשוב לשאת מזרק אפינפרין. זהו מזרק לשימוש עצמי שמנטרל את התגובה האלרגית על מערכת הנשימה.

לא רק טיפול חשוב בהקשר של אלרגיה לעקיצות חרקים. חשוב לא פחות למנוע ככל האפשר את התקפי האלרגיה. בבית – חשוב להתקין כאמצעי מניעה רשתות למניעת כניסת חרקים. ריסוס והדברה מפני יתושים, פרעושים, פשפשים צריך להתבצע מפעם לפעם.

חשוב להימנע משהות בחיק הטבע בעונת הפריחה, אז גדל הסיכוי לפגוש דבורים היוצאות לחפש את הצוף הטעים. במקרים מסוימים, ניתן לקבל טיפול שיוצר עמידות לאלרגיה. טיפול כזה עלול להביא תופעות לוואי ולכן ייעשה רק על פי המלצת רופא ועל ידי מומחה לאלרגיות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

רגישות יתר לעקיצות כינים – עד כמה זה נפוץ וחמור?

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן