אלרגיה לצבע שיער

אלרגיה לצבע שיער הינה תגובת הקרקפת לחומרי הצבע. אלרגיה זו לא משפיעה על כל תחומי החיים, אולם היא מחייבת את האישה לפקח ולוודא על מהות החומרים אשר צובעים את שיערה.

את האבחון הדפיניטיבי לאלרגיה זו, בדומה לאלרגיות רבות, ניתן לבצע באמצעות מבחן עורי. אלרגיה זו עלולה להיות מסוכנת ולהיגמר בתסמינים חמורים כמו שוק אנפילקטי ואף מוות, אם כי תופעות אלו נדירות.

שיעורי הסובלים מאלרגיה לצבעי שיער הוא גדול מכלל האלרגיות לתכשירי קוסמטיקה. צבעי השיער מורכבים משילוב של חומרים רבים אשר ביניהם יש חומרים אשר ידועים כאלרגניים.

הסיכון לפתח אלרגיות לצבעי שיער גבוה בקרב האלרגנים למזונות השונים או לתרופות. ישנם פעמים אשר נראה אלרגיה צולבת בין אלרגיה לצבעי שיער ובין אלרגיה לתרופות בכלל וחומרי הרדמה בפרט.

הרכב צבעי השיער

המרכיבים הנמצאים בצבעי השיער ואשר גורמים לתגובה האלרגית הינם האמוניה או PPD (פאראפינילן דיאמין). תפקיד האמוניה היא לאפשר לשכבה החיצונית של השערה לקבל את הצבע ולהרוס את המלנין שלה. ה- PPD הינו המרכיב הפיגמנטי עצמו. לפעמים האלרגיה נגרמת עקב חשיפה לחומרים אחרים כמו מי חמצן או שילוב של כמה חומרים ביחד.

האלרגיה עלולה להתפרץ לאחר שנים של חשיפה לצבעי שיער בשימוש מוגבר, כמו גם באופן מיידי עם חשיפת האלרגן. בישראל, צבעי השיער נחשבים לבטוחים יחסית מפני שהם עוברים תחת פיקוח משרד הבריאות. אסור לצבעים אלה להכיל כמויות גדולות מדי של עופרת, כספית או פיגמנטים. מרבית הנשים אשר אלרגיות ל- PPD יוכלו להשתמש בשטיפות זמניות.

אלרגיה לצבע שיער – תסמינים

תסמינים של אלרגיה לצבעי שיער יכולים להתבטא באקנה או רגישות עורית על הפנים או הצוואר ובאזור המצח העליון. בקרקפת, אפשר יהיה לראות נגעים עוריים מוגלתיים וגרד מתמשך. כאשר הצבע מושם על השיער, ההרגשה היא של שריפה וגרד.

תסמינים קיצוניים יהיו נפיחות הפנים, העיניים והצוואר, קוצר נשימה, ירידת לחץ דם, עילפון ואף התפתחות שוק אנפילקטי ומוות. ככל שהחשיפה לאלרגן תהיה ארוכה יותר, כך התסמינים ייעשו חמורים יותר.

תסמיני האלרגיה יעלמו עם ההימנעות מהגורם המזיק. לפעמים יעברו שבועות עד להעלמת התסמינים באופן כליל וחזרת הקרקפת למצבה הקודם. כמו כן, האישה עלולה לסבול מכוויות בקרקפת ונשירת שיער. תסמינים דומים יכולים להתרחש כאשר נשארות שאריות צבע שיער על הקרקפת. כאשר מתגלים סימנים חריפים, הטיפול הרפואי חייב להיות מיידי ומהיר.

הטיפול באלרגיה

טיפול באלרגיה זו משמעה מניעה מוחלטת מהגורם האלרגני. לנשים אשר קשה להן לוותר על צבעי השיער, קיימים תחליפים בשוק, אשר אינם מכילים אמוניה ו- PPD. מספרות מיוחדות אשר מתמחות בתחום הקרקפת יעשו שימוש בצבעים אלה, כמו גם בחומרים היפואלרגניים אחרים.

החיסרון של צבעים אלה היא שהם לא נשמרים לאורך זמן, אין אפשרות להגיע לגוונים בהירים מאד ולפעמים אף לא מצליחים לכסות שיער לבן. על הנשים אשר יודעות על קיום אלרגיה זו ליידע את הספר לפני כל פעולה, על מנת למנוע מצב של סיבוכים מיותרים וגילוי רגישות לחומרים אחרים.

גם אם נעשה שימוש בתכשירים אשר לא אמורים לגרום לאלרגיה, יש לנסותם לפני כל צביעה על אזור מוסתר, ולאחריו לחכות 48 שעות לפיקוח על התפתחות התסמינים. לעיתים, כאשר נוסו כל התחליפים, אין ברירה אלא להימנע כליל מצביעת השיער.

שיקולי הסכנה הקיימת יגברו על שיקולי האסתטיקה. במקרה של חשיפה לצבעי שיער והתפתחות תסמיני האלרגיה, הטיפול אשר יוצע יהיה מבוסס אנטי היסטמינים וסטרואידים.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן