אלרגיה לעקיצת עכביש

האם עקיצת עכביש מסוכנת לאדם?

אלרגיה לעקיצת עכביש

בימינו, עכבישים רבים חיים בסביבת האדם, והדבר מוביל למקרים רבים מדי יום בהם בני אדם נעקצים על ידי עכביש.

עם זאת, בעבור מרבית האנשים, שאינם סובלים מאלרגיה לעקיצת עכביש, עקיצה שכזו אינה מהווה סיכון בריאותי ממשי, במידה ולא נעשית על ידי עכביש ארסי, והדבר מסתיים בדרך כלל בתחושת גירוד קלה, או פריחה מקומית על העור.

חשוב לציין בהקשר זה, כי על אף שבעולם קיימים למעלה מ-40,000 סוגים שונים של עכבישים, הרי שרק כ-30 מהם נחשבים למסוכנים לאדם, ובמרבית המקרים אזור מחייתם אינו בקרבתו של האדם.

בישראל מוכרים אך שני סוגים של עכבישים ארסיים: אלמנה שחורה, וארסן (ששת) חום, ובכל מקרה של עקיצה מאחד מהם, מומלץ לפנות באופן מידי לקבלת טיפול רפואי, על מנת למנוע סיבוכים מיותרים.

עם זאת, במקרים בהם האדם הנעקץ סובל מאלרגיה לעקיצת עכביש, גם עקיצתו של עכביש שאינו ארסי עלולה להוביל לסיבוך רפואי משמעותי, אשר במידה ולא יטופל בהקדם עלול להביא אף למוות.

מסיבה זו, ומאחר ומטבע הדברים האלרגיה לעקיצת עכביש מתגלה רק לאחר העקיצה עצמה, חשוב להכיר את הסימפטומים הבריאותיים אשר מופיעים אצל בעלי אלרגיה לעקיצת עכביש. יש להבהיר, כי במרביתם המוחלט של המקרים, טיפול רפואי מוקדם מוביל להחלמה מהירה ומלאה, וללא כל סיבוכים רפואיים.

תסמינים לזיהוי אלרגיה לעקיצת עכביש

• קושי נשימתי – כאשר קיימת תחושה של חנק או חסימה בגרון, אשר בעקבותיה מתגלים קשיים בנשימה. במקרה זה נדרש טיפול רפואי מידי, ויש להגיע לחדר מיון בהקדם האפשרי.

• נפיחות – במרבית המקרים הנפיחות מתחילה באזורי העיניים, השפה, כפות הרגליים והלחיים. עם זאת, אצל אנשים הסובלים מאלרגיה, הנפיחות עלולה להתפשט לחלקים נוספים בגוף, לרבות לגרון, ולהפריע לתהליך הנשימה.

סחרחורת וחוסר שיווי משקל פתאומי.

• התכווצויות, שלשול או בעיות קיבה.

גירוד פתאומי וחריף בעור, יחד עם פריחה מקומית או רחבה אשר לא עוברת כעבור זמן קצר.

אפשרויות טיפול

במרבית המקרים, עקיצות עכביש ניתנות לטיפול באופן עצמאי. במקרים של נפיחות קלה, הצמדת שקית קרח עשויה להקל על הנפיחות, ובמידה והעקיצה גורמת לגירוד, קרם מקומי יכול לשמש כדי להקל על אי הנוחות. כמו כן, ניתן לנקות את הפצע עם נוזל אלכוהולי כדי למנוע זיהומים עתידיים.

עם זאת, במידה ומופיע אחד או יותר מהתסמינים שתוארו לעיל, וזאת לפרק זמן ארוך ודרגת חומרה משמעותית, מומלץ לפנות לאבחון ולקבלת חוות דעת רפואית מרופא.

בהקשר זה יש לציין, כי אף שמרבית התגובות להלן מתרחשות זמן קצר לאחר נשיכת העכביש, קיימים גם מקרים חריגים בהם התגובה האלרגית מתפתחת בהדרגה, ותסמיניה הראשונים מופיעים שעות, ואף ימים לאחר מועד העקיצה.

מסיבה זו, ובמידה וקיים תיעוד בדבר נשיכת עכביש, חשוב להיות עירני לכל שינוי במצב הרפואי, ובעיקר אצל ילדים, אשר תגובה אלרגית לנשיכת עכביש עלולה להוות סכנה ממשית לבריאותם.

במידה ואחד מהילדים מתחיל לפתח אחד מהתסמינים של אלרגיה לעקיצת עכביש, ולו במידה חלקית, יש לפנות באופן מידי לקבלת אבחון רפואי ראשונה, ולגיבוש טיפול רפואי הולם.

טיפול מניעתי

במקרים בהם אדם מאובחן כבעל אלרגיה לעקיצת עכביש, ישנה חשיבות רבה לתשומת לב לכל סימפטום רפואי חריג. הדבר מקבל משנה תוקף במקרה בו בעל האלרגיה נעקץ על ידי עכביש ארסי (כאמור, אלמנה שחורה או ארסן חום בישראל). במקרה כזה, יש לפנות ללא דיחוי ובהקדם האפשרי לקבלת טיפול רפואי, אשר עשוי אף להוות גורם מציל חיים.

אלרגיה לעקיצת עכביש
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן