אלרגיה בפה ובשפתיים

שפתיים נפוחות יכולות להיות אחד הביטויים של תגובה אלרגית, אשר עשויה להיות מלווה בנפיחות הפה, הלשון או הגרון. כיום ניתן לראות יותר ויותר מבוגרים וגם ילדים אשר חווים תגובה אלרגית למזון או לתרופות ונפיחות בפה ובשפתיים יכולה להיות הביטוי לאלרגיה כזו.

תגובה אלרגית זו מתרחשת עקב שחרור היסטמין בתגובה לגירוי אלרגי. המצב מוביל לדליפת נוזל לשכבות העור העמוקות, הגורם לנפיחות. למרות שאלרגיה בשפתיים, בפנים, בפה ובגרון עשויה להתרחש מסיבות שאינן אלרגיות, כאשר הנפיחות היא חלק מתגובה אלרגית, היא עלולה להתקדם במהירות למצב סכנת חיים.

גורמים נפוצים

חומרים רבים עלולים לגרום לאלרגיה בפה ובשפתיים, אך מספר גורמים נפוצים יותר מאחרים.

מזונות

חלב פרה, ביצים, בוטנים, אגוזים, דגים וסרטנים הם המאכלים הנפוצים ביותר הגורמים לאלרגיה בפה ובשפתיים. בנוסף, חלק מהאנשים הסובלים מאלרגיות לאבקה, חווים תסמינים לטווח קצר כגון צריבה, וגירוד השפתיים, הפה והגרון המלווים לעיתים בנפיחות קלה.

מצב זה, המכונה תסמונת אלרגית אוראלית, מתרחש לאחר אכילת סוגים מסוימים של פירות טריים או ירקות, כגון מלונים, תפוחים, אגסים, סלרי, קישואים ומלפפונים. האלרגיה מתרחשת היות ומספר חלבוני מזון גולמי כימי זהים לפריחת צמחים ומעוררים תגובה אלרגית על השפתיים והפה.

תרופות

האלרגיה עשויה להתרחש עם תרופות רבות, ובמיוחד אנטיביוטיקה מסוג פניצילין וצפלוספורין. אספירין וחומר ניגוד המשמש לסוגים מסוימים של בדיקות רנטגן הם גורמים נפוצים פחות.

עקיצות מזיקים ביתיים נפוצים

כגון עכבישים ונמלים, צרעות ודבורים, עלולים לגרום לתגובה אלרגית בפה ובשפתיים.

אנגיואדמה

אנגיואדמה זוהי נפיחות רכה נטולת כאבים וגרוד המופיעה על השפתיים, הלשון או הלחיים. היא מתפתחת במהירות ועלולה להיות כרוכה בטיפול חירום לאחר אירוע חמור, אם הנפיחות מתפשטת לגרון וגורמת לקשיי נשימה חמורים.

תסמיני אלרגיה בפה ובשפתיים

לסובלים מאלרגיה זו, עם או ללא נפיחות בחלקים אחרים במבנה הפנים, התסמינים מתחילים בדרך כלל בתוך מספר דקות עד שעה לאחר החשיפה לגירוי האלרגי. הנפיחות מתבטאת בחבורות על העור ללא גרוד, אך ייתכנו דקירות או כאבים.

הנפיחות מתפשטת במצב שאינו אחיד, כלומר צד אחד מושפע יותר מהשני. בנוסף, השפתיים והפה, והאזור סביב העין, מושפעים מסוג זה של תגובה אלרגית. כוורות מגרדות על חלקים אחרים בגוף מלוות בדרך כלל אלרגיה בפה ובשפתיים. קשיי נשימה מתרחשים כאשר הנפיחות משפיעה על הגרון או הלשון, ותגובה מסוכנת עלולה להוביל לחסימת דרכי הנשימה, אם אינה מטופלת באופן מיידי.

טיפול באלרגיה בפה ובשפתיים

הטיפול תלוי בחומרת התגובה. לתגובות קלות או מוגבלות שאינן גורמות לקשיי נשימה, אנטיהיסטמינים, כגון בנדריל, הם קו הטיפול הראשון היות והם חוסמים את פעולת ההיסטמין.

לאנשים החווים תגובות מורכבות יותר, קורטיקוסטרואידים, כגון הידרוקורטיזון ופרדניזון, משמשים לשליטה בתגובה באמצעות הפחתת תגובת המערכת החיסונית אל הגירוי האלרגי.

אפינפרין משמש אף לתגובות אלרגיות מורכבות. התרופה מנטרלת את דליפת הנוזל לרקמות באמצעות גרימת התכווצות כלי דם, והתרופה יעילה לאנשים החווים קשיי נשימה או לחץ דם נמוך עקב תגובה אלרגית חמורה.

מניעה, אזהרות ואמצעי זהירות

השיטה הטובה ביותר למנוע תגובות אלרגיות כגון נפיחות הפה והשפתיים היא להימנע לחלוטין ממגע עם החומרים האלרגנים. מומלץ לעבור בדיקות אלרגיה על מנת לקבוע את החומרים להם האדם אלרגי. לאנשים שעברו התקפי אלרגיה או נמצאים בסיכון לתגובה אלרגית חמורה ומסכנת חיים, מומלץ לשאת ערכת טיפול למקרי חירום.

תגובה מסוכנת כרוכה בסכנן חיים ומצריכה טיפול רפואי דחוף. הסימנים החמורים המופיעים בשילוב עם נפיחות הפה והשפתיים כוללים:

  • צפצופי נשימה, אטימות הגרון או קשיי נשימה.
  • גרוד חמור, כוורות אדמומיות או פצעונים על העור.
  • סחרחורות, עילפון או איבוד הכרה.
  • קשיי בליעה או לשון נפוחה.
  • כאבי בטן, בחילות או הקאות.
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן