אלרגיה לפירות יבשים

אלרגיה לפירות יבשיםתגובה אלרגית המתרחשת לאחר אכילת פירות יבשים, נגרמת בדרך כלל כתוצאה מעובש או סולפיטים. עובש נמצא בפירות מיובשים רבים כגון תאנים, שזיפים וצימוקים. סולפיטים הם חומרים משמרים הנמצאים בדרך כלל בפירות יבשים, אך ניתן לפתח רגישות אליהם.

למרות שאלרגיה זו נפוצה יחסית, רוב האנשים חווים תגובה רק לאחר האכילה או הנגיעה בפירות טריים, שכן תהליך הייבוש משנה את החלבונים.

חוסר סבילות לפרוקטוז

במצב של כאבי בטן, גזים, נפיחות ושלשולים לאחר אכילת פירות יבשים, יתכן שקיים קושי לעכל פרוקטוז, שהוא סוכר הנמצא באופן טבעי בפירות ומשמש אף להמתקת מזונות מעובדים ומשקאות רבים.

תת ספיגת פרוקטוז אינה מזיקה, אך עשויה לגרום לחוסר נוחות. חלק מהאנשים חווים חוסר סובלנות תורשתי לפרוקטוז, כהפרעה גנטית נדירה אך רצינית המתבטאת במחסור אנזים בגוף, הדרוש לפירוק פרוקטוז. מצב זה מאובחן בדרך כלל בקרב ילדים צעירים ועלול לגרום לבעיות בכבד ובכליות אם אינו מטופל.

אלרגיה לעובש

כל אדם נחשף לחומרים אלרגניים מידי יום, הנמצאים באוויר ובמזון. באלרגיה לעובש, חשיפה מרובה מידי עשויה לגרום לתסמינים כגון צפצופי נשימה, קשיי נשימה, נזלת, אף סתום, עיניים דומעות, ופריחות מגרדות בעור. פירות יבשים הם מקור נפוץ לעובש. מזונות ומשקאות נוספים העשויים להכיל אותו הם פטריות, גבינות, חומץ, בירה, יין, שמרים וחמוצים.

אלרגיה לסולפיטים

סולפיטים נמצאים בדרך כלל בפירות יבשים כחומר משמר. מנהל המזון והתרופות, ה-FDA, מעריך כי רגישות זו קיימת בקרב אחוז אחד מהאוכלוסייה. הרגישות עשויה להתפתח בכל זמן בחיים, והגורמים לה אינם ידועים. התסמינים זהים לתסמיני אסטמה ועשויים לנוע בין צפצופי נשימה קלים עד תגובה אנפילקטית מסכנת חיים, הדורשת טיפול רפואי מיידי.

אבחון ובדיקות לאלרגיה

כשקיים חשד לאלרגיה או חוסר סבילות למזון, יש להתייעץ עם הרופא, לפרט את התסמינים ולציין את כל תופעות הלוואי. הרופא יבקש את המטופל להימנע מהפירות היבשים על מנת לבחון את ההשפעה, ויבצע בדיקת עור או בדיקת דם.

בבדיקת עור, מתבצעת דקירה המחדירה כמות זעירה של האלרגן מתחת לעור. אם קיימת אלרגיה, מתפתחת פריחה. בבדיקת דם, נבדק הדם לנוכחות נוגדנים, ותגובת הגוף לאלרגן. אם אדם סובל מאסטמה, תתבצע רגישות לסולפיטים, המתבצעת בצריכת כמויות הדרגתיות במשך שעתיים עד שעתיים וחצי תחת פיקוח הדוק להופעת התסמינים.

טיפול באלרגיה לפירות יבשים

אם האבחנה מאשרת אלרגיה לפירות יבשים, המטופל מקבל סטרואידים לשאיפה דרך האף, אנטי היסטמינים וחומרים נוגדי גודש המקלים את התסמינים. זריקות אלרגיה מסייעות במצב של אסטמה. אם קיים סיכון לאנפילקסיס, הרופא רושם מזרק אפינפרין אותו יש לשאת בכל עת.

מניעה – הפתרון היעיל ביותר לסובלים מאלרגיה

כמובן שהשיטה הטובה ביותר למניעת תגובה אלרגית היא הימנעות ממזונות מגרים. יש להימנע מהפירות היבשים ולבדוק את התוויות של כל מוצרי המזון המכילים עובש או סולפיטים. אם קיימת חוסר סבילות לפרוקטוז, יש להתייעץ עם תזונאית לגבי תזונה בריאה.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן