אלרגיה לספורט

אלרגיה לספורטבוטנים, אגוזים, שומשום, חלב, עקיצות דבורים ודבורים, כל אלו ידועים כאלרגנים נפוצים.  לעיתים יכולות להיות קיימות תגובות אלרגיות לחומרים נוספים ואף לפעילויות מסוימות. אחת הפעילויות הללו הינה פעילות גופנית.

כיצד תתבטא אלרגיה מסוג זה, מה המנגנון בה מתרחשת, וכיצד ניתן להימנע ממנה או לטפל בה. אלו שאלות רבות ללא מחקר מספק שיוכל להכריע, ועם זאת, קיימים דיווחים רבים בנושא ותאוריות שניתן ללמוד מהן.

כיצד תתבטא אלרגיה לפעילות גופנית?

אלרגיה זו, בדומה לאלרגיות אחרות, תתבטא באודם על פני העור וגרד ולעיתים גם נפיחות. בדרך כלל התגובה תתבטא ראשונה בקצוות הגוף, כלומר בכפות הידיים והרגליים. באם נושאים תיק או פאוצ' הגורם לחיכוך עם העור עשויה התגובה להופיע גם באזור שבמגע עם אותו עצם. התנפחות של העור וקוצר נשימה מופיעים במקרים קשים.

ישנה תגובה חמורה יותר של התכווצות קנה הנשימה שמובילה לקוצר נשימה. תגובה זו נוטה להתפתח בפרטים הסובלים מאסתמה. תגובה זו יכולה להתעורר במהלך הפעילות הגופנית או בסופה.

מה המנגנון בו פעילות גופנית גורמת לסימפטומים האלרגיים?

למעשה, התשובה לשאלה זו אינה ידועה. ישנן סברות שונות בנושא. אחת מהן היא שהפעילות הגופנית גורמת להמרצה של הדם. בדם נישאים רכיבים שונים של מערכת החיסון. יתכן כי המרצת הדם גורמת לרכיבים אלו להתנגש יותר בדפנות כלי הדם וזה בזה, ולהיות מופעלים, ובכך לייצר את התגובה האלרגית. אחד החומרים שעשויים להיות קשורים בכך הינו היסטמין.

היסטמין מאוכסן בתוך שקיקים קטנים בתוך תאים המכונים "תאי פיטום" (Mast cells). תאים אלו מופעלים בכל תגובה אלרגית. יתכן שבמנגנון כזה או אחר, בזמן פעילות גופנית, תאי הפיטום מופעלים ומשחררים את ההיסטמין מתוכם. ההיסטמין גורם להרחבת כלי דם, כפי שקורה בדלקת, וכן לגרד.

האם יש טריגר נוסף לאלרגיה לספורט?

ישנה טענה כי מזונות מסוימים ותרופות הניטלות בסמוך למועד הפעילות הגופנית עשויים לעורר ולהחמיר את התגובה האלרגית. בין המזונות המדווחים נמצאת חיטה על מאכליה, ובין התרופות, אספירין.

חלק מהנשים הסובלות מאלרגיה זו מדווחות על קשר בין האלרגיה לבין היום במחזור החודשי, והטענה היא כי סביב הביוץ (היום ה14 למחזור), ישנן תגובות אלרגיות רבות יותר, הקשורות ככל הנראה בעליה בהורמון האסטרוגן.

מכלל הטריגרים חשוב מאד לשלול את מחלת האסתמה, וזאת נעשה על ידי בירור במרפאת ריאות ומבחן המוכר בשם "תגר מטאכולין".

אילו פעילויות גופניות מחמירות תגובה אלרגית?

מדיווחים של אנשים הסובלים מהאלרגיה עולה כי יש פעילויות המחמירות אלרגיה מהסוג וכאלו שפחות משפיעות. כך למשל ריצה, נסיעה על אופניים ובמיוחד על משטחים שאינם חלקים (נסיעת שטח) מחמירים את האלרגיה, ואילו פעילויות של כוח וכן שחיה פחות נוטות לגרום לתגובה הלא רצויה.

האם יש טיפול באלרגיה לפעילות גופנית?

הטיפול הטוב ביותר הוא לשמור על כושר, כיוון שאלרגיה זו מוחמרת באנשים שמבצעים פעילות גופנית כאשר אינם בכושר. ולכן, ההמלצה לטיפול באלרגיה לספורט היא על ידי ביצוע פעילות ספורטיבית.

עבודה לפי סרגל מאמץ יכולה לעזור על מנת להימנע מפעילות מאומצת ש"תפתיע" את הגוף ותייצר את הסימפטומים האלרגיים. בנוסף במידה והאלרגיה חמורה ניתן להתחיל מפעילויות גופניות שפחות גורמים לעירור האלרגיה, ונמנו קודם לכן. כמו כן, הימנעות ממזונות ותרופות שעשויים להחמיר את התגובה האלרגית בפרק הזמן הקודם לפעילות הגופנית.

קיים גם טיפול תרופתי לאלרגיה לפעילות גופנית. ראשית, תשלל מחלת האסתמה. באם מדובר אכן באסתמה, יוצע למטופל משאף ונטולין, ובמקרים שהאסתמה יותר פעילה יוצע גם משאף סטרואידי. במקרה שלא מדובר באסתמה ועדיין התגובה קשה ומפריעה אפשר להשתמש במשחות אנטי היסטמיניות, שניתן למרוח לפני הפעילות ועשויות להקל על הסימפטומים.

אלרגיה לספורט
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן