אלרגיה לצבעי מאכל

צבעי מאכל מתווספים למזונות רבים במטרה לשנות את צבעם.

במקרים מסוימים, מתייחסת הקהילה הרפואית לתופעות של תגובות אלרגיות הנובעות מרגישות לצבעי מאכל. לדוגמה, במחקר שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן, נמצא כי צביעה אדמדמה, אשר נקראת תמצית צבע ארגמן, המורכבת מחרקי זהורית שנמצאים בדרום אמריקה ובאיים הקנריים, טומנת בחובה סכנה אלרגית מסכנת חיים של הלם אנפילקטי בקרב אנשים מסוימים.

סיכון זה הוא נדיר, כפי שנדירים רוב הסיכונים לאלרגיה לצבעי מאכל, המצויים בדרך כלל במזון, משקאות ומצרי קוסמטיקה.

במקרים אחרים, הרגישות לצבע מאכל צהוב, נחשבת אי סבילות למזון, אם כי רגישות מסוג זה קרובה מאוד לרגישות הקשורה לאלרגיות למזון, ויש לדעת להבחין בין שתי התופעות. רגישות זו נגרמת באמצעות תגובת היסטמין אשר יוצרת תגובה אלרגית.

צבע מאכל נוסף הידוע כגורם לתגובות אלרגיות הוא צבע מאכל כחול. האלרגיה מתבטאת באופן של שחרור מספר כימיקלים אשר מבקשים להדוף אלרגן, והקרב הפיסי הוא התופעות האלרגיות, אשר יכולות להתעורר אף מכמויות זעירות של חומר.

תסמינים ראשוניים

גירוד הפה הוא אחד התסמינים הראשונים לתגובה אלרגית לצבע מאכל. תסמינים נוספים עשויים לכלול קושי בנשימות ארוכות ובליעה באופן מלא. חשוב להתייחס לתסמינים ראשוניים אלו, היות ולעיתים קרובות הם עשויים להתפרש בטעות כסימן למחלה אחרת או גירוי פשוט בעור.

תסמינים במערכת העיכול

תסמיני אלרגיות לצבעי מאכל עשויים לכלול הפרעות במערכת העיכול, הכוללות שלשולים, כאבי בטן, בחילות ואף הקאות. גם במקרים אלו, התסמינים עלולים להעיד על אפשרות למחלות אחרות, כך שבעת חשד לתגובה אלרגית לצבע מאכל, יש להתייעץ עם הרופא ולבצע את הבדיקות הנאותות על מנת לשלול תופעות אחרות.

תסמיני עור

אלרגיות לצבעי מאכל עלולות לגרום לדלקות עור דוגמת אקזמה וכתמי עור כאשר החומרים האלרגנים חודרים למחזור הדם. במקרים חמורים יותר, עלולה להתרחש אף ירידה בלחץ הדם.

סיכונים

הסיכונים המשמעותיים ביותר הטמונים באלרגיות לצבעי מאכל הם צריכת מזונות המכילים צבעים סינתטיים אשר גורמים לתופעות אלרגיות חמורות, שלשולים כרוניים ותופעות נוירולוגיות. סיכונים נוספים עלולים להיות סוכרת, השמנה, בעיות עיכול, מחלות כלי דם, מחלות לב, סרטן והתקפי לב.

ילדים נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לסבול מאלרגיות לצבעי מאכל, היות ומזונות רבים אשר נועדו לילדים, מכילים צבעי מאכל אטרקטיביים, והם עלולים לפתח תסמיני אלרגיות בשיעורים גבוהים יותר ממבוגרים.

לרוב, ילדים מעדיפים מוצרי מזון מהיר, אך אלו גרועים עבורם לא רק בשל הריכוז הגבוה שלהם בצבעי מאכל, אלא אף בסיכון הטמון בהם לגרום להיפראקטיביות, הפרעות קשב וריכוז, אי יציבות רגשית והפרעות שינה.

כיצד ניתן למנוע את האלרגיה?

היות ורוב מוצרי המזון מכילים צבעי מאכל, כמעט בלתי אפשרי להימנע מהם. לכן יש להקפיד על מינונים בטוחים. מומלץ להימנע מצריכת מוצרי מזון המכילים צבעים סינתטיים ולבחור בתחליפים טבעיים יותר.

בנוסף, המוצרים שאינם מכילים צבעי מאכל, כגון אורז, אטריות או פסטה, עדיפים על מוצרי המזון הצבעוניים. יש לבדוק את תווית המזון על גבי המוצרים ולוודא כי הם אכן טבעיים.

בנוסף, מומלץ להימנע ממזונות כגון דגנים מוכנים, ג'לי, פודינג, מוצרי מאפה, משקאות פירות שאינם טריים ומשקאות מוגזים ממותקים. כדאי להקפיד על גישה תזונתית אשר מגבילה את כמות התוספים והחומרים המשמרים בתזונה. בעת רכישת מוצרי מזון המכילים צבעי מאכל, מומלץ לבחור מוצרים בעלי צבעים בהירים יחסית.

טיפול

קיימים מספר טיפולים שונים לאלרגיות לצבעי מאכל. הרופא עשוי לרשום אנטי היסטמינים לתסמינים הפיסיים, וקרמים ומשחות אשר מכילות סטרואידים לטיפול לתסמינים המופיעים על העור. במקרים של תגובות אלרגיות חמורות כגון התקפים, הרופא ירשום טיפול אפינפרין או יבצע זריקות אדרנלין.

ראו גם:
אלרגיה לסולפיט

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן