אלרגיה לתפוחי עץ

אלרגיה לתפוחי עץבדומה לאלרגיות רבות אחרות לפירות וירקות טריים, אלרגיה לתפוחי עץ עשויה להתבטא בשני אופנים שונים. אנשים עשויים לפתח אלרגיה זו בשל הדמיון בין החלבון בעץ שגורם לאלרגיה לאבקת עצים, או כתוצאה מאלרגיה לחלבון תפוח.

התסמינים מופיעים בדרך כלל כחמש דקות עד רבע שעה לאחר אכילת התפוח, וכוללים תגובות מקומיות בפה ובגרון עם גרוד ודלקת. המולקולה, הידועה בשם אלרגן, מעורבת באלרגיה מסוג זה שאינה שורדת בישול ופסטור. לכן, אנשים שמגיבים לאלרגן זה יכולים לסבול תפוחי עץ מבושלים או מיצים. אנשים עם אלרגיה זו מפתחים לעיתים קרובות גם תופעות לוואי לפירות אחרים, כולל אגסים, אפרסקים, מלון, בננות, אגוזים או ירקות כגון סלרי וגזר.

תסמיני אלרגיה לתפוחי עץ

רוב האלרגיות לתפוחי עץ מתבטאות בגרוד הפה והגרון, אדמומיות ונפיחות השפתיים, כחמש דקות עד רבע שעה לאחר אכילת הפרי, או אף תוך כדי לעיסתו ובליעתו. התסמינים נעלמים כרבע שעה עד שעה מאוחר יותר. תופעה זו ידועה בשם 'תסמונת האלרגיה האוראלית'.

חלק מהאנשים חווים תגובות קשות יותר לאחר צריכת תפוח, בין אם חוו קודם תסמינים אוראליים ובין אם לא. הם חווים מצבים משתנים של העור, תסמינים במערכת העיכול ומערכת הנשימה, או תסמינים במערכת כלי הדם. תסמיני העור מתבטאת בפריחה עם או בלי נפיחות. נפיחויות בתדירות גבוהה ביותר משפיעה על הפנים, השפתיים והעפעפיים.

תסמינים במערכת העיכול מתבטאים בתחושת צריבה או כאב בבטן, התכווצויות, הקאות או שלשולים. תסמינים בדרכי הנשימה מופיעים בתדירות נמוכה יותר, אך אנשים עם אלרגיה זו ירולים לחוות גרוד באף, התעטשות, נזלת, שיעול, לחץ בחזה, צפצופי נשימה וקוצר נשימה.

אנשים עם אלרגיה לתפוחי עץ עלולים לפתח תגובות כלליות המתבטאות בעור בשילוב עם איברים אחרים. תגובות אלרגיות כלליות אלו ידועות כאנפילקסיס ומצב חירום רפואי. למרבה המזל, רק מעט אנשים עם אנפילקסיס חווים ירידה בלחץ הדם. זוהי התגובה האלרגית החמורה ומסכנת החיים ביותר הידועה כהלם אנפילקטי. תגובות סכנת חיים אחרות, כגון התקף אסטמה חמור או בצקת במיתרי הקול, הם יוצאי דופן.

כיצד מאבחנים אלרגיה לתפוחים?

אלרגיה לתפוחים נחשדת על בסיס היסטוריה רפואית היוצרת את הקשר בין מגע עם הפרי והופעת התסמינים. הרופא מאמת חשד זה באמצעות בדיקות עור ודם, המאושרות על ידי אתגר אוראלי. הבדיקה הטובה ביותר להפגנת רגישות לתפוחים היא בדיקה עם תפוחים טריים. בבדיקה זו תמצית הפרי מוחדרת באמצעות דקירת עור המטופל עם החומר. רגישות בדיקה זו היא גבוהה, ומניבה תוצאות בדרך כלל בשמונים אחוזים מהמקרים.

טיפול באלרגיה לתפוחי עץ

תסמינים מקומיים כגון גרוד או נפיחות בפה או בשפתיים מטופלים עם היסטמין הנמכר ללא מרשם, מסוג בנדריל. לאחר נטילת התרופה, על האדם עם האלרגיה להיות במעקב למשך מספר השעות הבאות כדי לוודא שהתסמינים האלרגיים אינם מתפתחים לתסמינים חמורים יותר.

טיפול חיסוני לאלרגייה לאבקת עצים מסייע למספר אנשים עם רגישויות לתפוחים. יש להתייעץ עם הרופא או מומחה לאלרגיה. סוג האלרגיה וחומרת התסמינים קובעים אם אדם צריך לקבל טיפול חיסוני, או אם הוא זקוק למרשם לזריקת אפינפרין. היות ולא קיימת תרופה לאלרגיות למזון, הטיפול העיקרי לאלרגיה לתפוחים היא באמצעות הימנעות מהם, וידע כיצד להתכונן לתגובות עתידיות.

הפיתרון – הימנעות

ההמלצה לאנשים עם אלרגיה זו היא להקפיד להימנע מתפוחי עץ. צעד זה חשוב במיוחד בקרב אנשים שנצאים בסיכון תגובות קשות. עליהם להימנע מתפוחים טריים, כמו גם ממוצרי תפוחים מעובדים. אנשים שחוו בעבר התקף אנפילקסיס או הלם אנפילקטי צריכים להיות מיומנים בזיהוי וטיפול מוקדם של התגובות במקרה של בליעה מקרית, והם מקבלים תרופת הצלה הכוללת אדרנלין.

אלרגיה לתפוחי עץ
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן