בדיקות דם לאלרגיות

בדיקות דם לאיתור אלרגיותאלרגיה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים שיכולים במקרים מסוימים להתאים גם למצבים רפואיים אחרים שאינם דווקא אלרגיות.

בנוסף לכך, גם כשכבר ברור שהחולה סובל מתופעה אלרגית, הרי שלא תמיד ברור מהו האלרגן אליו הוא רגיש ושממנו עליו להימנע מלהיחשף. הבדיקה הפשוטה ביותר לזיהוי של גורם אלרגני היא בדיקה שבה חושפים את העור של הנבדק לחומרים שונים ובוחנים את התגובה האלרגית שלו אליהם.

עם זאת, במאמר זה נתמקד דווקא בסוג מעט יותר מתקדם של בדיקות שנהוג לכנות בשם RAST, ראשי תיבות של radioallergosorbent test. בדיקה מיוחדת זו נמצאת בשימוש מאז שנת 1974.

מה הוא המנגנון העומד מאחורי הבדיקה?

הבדיקה מבוצעת כבדיקת דם רגילה שבה שואבים כמות קטנה של דם מהמטופל ומכניסים אותו למבחנה ייעודית. למעשה, הדם של הנבדק מוכנס לכמה מבחנות נפרדות שבכל אחת מהן ישנו אלרגן שונה. האלרגנים השונים קשורים לחומר מסוים שאינו מסיס במים ובמידה ובדמו של הנבדק קיימים נוגדנים ספציפיים לאלרגן מסוים, הרי שהנוגדנים ייצמדו לאלרגן בחוזקה.

לאחר ההיצמדות מכניסים למבחנות נוגדן שמסומן באופן רדיואקטיבי המסוגל לזהות את הנוגדנים של הנבדק ולהיצמד אליהם. באופן כזה במידה והנבדק אכן אלרגי לאלרגן שבמבחנה, נוצרת שרשרת מיוחדת שמורכבת מאלרגן, אליו מחובר הנוגדן של הנבדק ושאליו מחובר נוגדן מסומן רדיואקטיבית. לאחר שנוצרת השרשרת, שוטפים את המבחנה מכל השיירים שבתוכה למעט השרשראות שנוצרו ומודדים את רמת הרדיואקטיביות.

ככל שרמת הרדיואקטיביות גבוהה יותר, כך ניתן להסיק שהנבדק אלרגי יותר לאלרגן ומשום כך בדמו היו יותר נוגדנים נגדו. חשוב לציין שהנוגדנים האנושיים מסוג IgE נשארים בדם של המטופל זמן רב לאחר החשיפה ולכן לא צריכה להיות סמיכות בין הזמן שבו הופיעה התגובה האלרגית לראשונה לבין הזמן שבו מבצעים את הבדיקה.

באילו מצבים בוחרים לבצע את בדיקת הדם?

במקרים בהם החשיפה לאלרגן גורמת לתגובה חמורה ביותר, ייתכן כי הבחירה תהיה דווקא בבדיקת הדם וזאת כיוון שכאשר חושפים את הנוגדנים בדם לאלרגן בתוך מבחנה, הרי שמן הסתם הנבדק לא סובל מתגובה פיזיולוגית כלשהי.

בנוסף לכך, במקרים מסוימים בהם לא ניתן לבצע את הבדיקה העורית משום שהחולה סובל מתופעה עורית חריפה בלי קשר לבדיקה, הרי שייתכן כי המאבחן יבחר להשתמש בבדיקת הדם הקלה לביצוע.

מעבר לזה, במקרים מסוימים יש צורך לבחור דווקא בבדיקת הדם לאיתור אלרגיות ולהעדיף אותה על פני הבדיקה העורית משום שהנבדק משתמש בחומרים מסוימים שיכולים לשנות את תוצאות הבדיקה העורית וכן במקרים מסוימים בהם ישנו צורך לאשש את תוצאות הבדיקה העורית, ייתכן כי הרופא יבחר להמשיך ולנסות לאתר את האלרגיה באמצעות בדיקות הדם.

היתרונות של בדיקת דם לאיתור אלרגיות בהשוואה לבדיקות העוריות

בניגוד לבדיקות העוריות, ניתן לבצע את בדיקת הדם ללא קשר לגיל הנבדק, להריון, למצב העור, לתסמיני האלרגיה ועוד. חשוב להבין כי עבור תינוקות קטנים, הדקירה הקטנה של המחט יכולה להסב הרבה פחות חוסר נוחות בהשוואה לדקירות המרובות של העור הכרוכות בביצוע הבדיקות העוריות. הבדיקה מאוד מדויקת ומאוד רגישה ובמצבים רבים היא מהווה את הבדיקה היחידה שניתן לבחור בה כפי שציינו מוקדם יותר.

אילו סוגים של אלרגיות ניתן לאתר באמצעות בדיקת הדם?

בדיקת הדם מאפשרת לאתר רגישות אלרגית לאלרגנים שהחשיפה אליהם נעשית דרך דרכי הנשימה כמו למשל אלרגיה לעובש, אבקת פרחים, פרוות חתולים או כלבים וכן לחומרי מזון שונים לרבות פירות שונים, דגנים, ביצים, חלב ועוד.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן