ביטול סייעות במעונות היום לפעוטות הסובלים מאלרגיה

הורים לפעוטות ולילדים הסובלים מאלרגיה ניצבים מדי יום בפני התמודדות מורכבת. עליהם להימנע מחשיפה של הילד לגורמים האלרגניים וכמובן להעניק להם טיפול מיידי, לעתים טיפול חירום, כאשר כן ישנה חשיפה שכזו.

הורים השולחים את הילדים שלהם למסגרות חינוכיות יזדקקו בתנאים האלו להשגחה תמידית שיקבלו הילדים האלו, ברמה החורגת מילד שאינו סובל מהאלרגיה. את ביטול סייעות במעונות היום לפעוטות הסובלים מאלרגיה הסיוע צריכים להעניק אנשי מקצוע, ובמקרה הנוכחית סייעות רפואיות הנמצאות במסגרת החינוכית לפעוטות ומסייעות מענה מקיף בעת הצורך.

לאחרונה התבשרו הורים לילדים הסובלים מאלרגיה על שינוי שעלול להיות בבחינת גזירת גורל עבור חלקם: ביטול הסייעות במעונות היום לילדים, מה שעלול לסכן את חייהם או לכל הפחות לחייב את ההורים להשגיח עליהם בצורה ישירה. על משמעויות השינוי, וההשלכות האפשריות שלו על ההורים, במאמר הנוכחי.

אז מדוע בעצם מבטלים את הסייעות לפעוטות עם אלרגיה?

ההחלטה לבטל סייעות עבור הפעוטות האלרגניים למזון הנמצאים במעונות היום נובעת על פי הפרסומים ממצוקה כלכלית לא פשוטה של משרדי הממשלה, אותה יש התולים גם בבחירות החוזרות ונשנות שהתקיימו במדינה בשנים האחרונות, ללא הכרעה. השינוי הוא במסגרת קיצוצים רחבים יותר בתחומי החינוך והרווחה, כאשר הפעם הנפגעים הם המשתייכים לאחת האוכלוסיות היותר רגישות שיש.

כך או כך ההחלטה התקבלה בתדהמה על ידי הורים רבים שילדיהם נמנים על הקבוצה הזו. לא קשה להבין מדוע. בנוהל הקודם, מוחלט האם להעניק סייעת לפעוט אלרגני בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה ולצרכי הילד. ההורים מגישים את הבקשה ופותחים תיק באגף הרווחה ברשות המקומית בה הם מתגוררים, תוך שעליהם לחשוף את מצבו של הילד, מצבם הפיננסים וכן הלאה. התוצאה היא שמדי שנה כ-400 פעוטות המוגדרים כאלרגניים למזון מקבלים את העזרה הצמודה של סייעת רפואית למשך שעתיים ביום, בזמני הארוחות. הסייעות משגיחות מה בדיוק הילדים מכניסים לפיהם ויכולות להעניק את טיפולי החירום הנדרשים במידת הצורך.
עד היום הם קיבלו את העזרה הזו על ידי סייעות רפואיות מוסמכות, שהעניקו את שירותיהן עבור פעוטות מגיל הלידה ועד לגיל שלוש שנים הסובלים מאלרגיה המוגדרת כמסכנת חיים. השינוי עלול להשפיע לרעה רבות על המשפחות. במעונות היום הרגילים הילדים, הזקוקים להשגחה מקיפה וצמודה פי כמה בהשוואה לבני ולבנות גילם האחרים, פשוט לא יוכלו לקבל אותה. מעבר לסיכון הרפואי הניצב מולם במהלך השהות במעונות היום, בהיעדר אותו סיוע, נדרשת היערכות מיוחדת של המשפחות מבחינה כלכלית.

הביטול עלול להוביל לפגיעה כלכלית במשפחות

עדיין לא ברור איך השינוי הזה, אם אכן ימשיך לבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות, ישפיע על ההורים. אולם סביר מאוד להניח שבתנאים האלו, ייאלצו רבים מהם להוציא את ילדם מהמסגרת של מעונות היום: בין אם ביוזמתם ובין אם בהחלטת אנשי מעון היום, שלא ירצו לקחת אחריות על הילדים ולסכן אותם (בצדק גמור מנקודת המבט שלהם). המשמעות היא פגיעה כלכלית לא מבוטלת של ההורים, שייאלצו לסיים את יום העבודה שלהם מוקדם על מנת שיוכלו להשגיח על הילד שלהם. אופציה אחרת שתעמוד מולם היא להעסיק סייעת רפואית פרטית, אפשרות שכמובן כרוכה בעלויות כספיות משמעותיות.
בחודשים האחרונים החלו דיונים קדחתניים בנושא, עם התנגדויות של חברי כנסת לשינוי עקב ההבנה שהוא פוגע רבות באוכלוסיה הזקוקה לסיוע יותר מכל. עם זאת העובדה שממשלת ישראל החדשה עדיין לא הוקמה, נכון לתחילת שנת 2020, עלולה להשפיע לרעה על האפשרות לבצע שינויים בפועל. החשש של ההורים הוא שהמצב הנוכחי ימשיך ביתר שאת בשנים הקרובות, כך שהסיוע הרפואי לילדים במעונות היום יהיה נחלת העבר.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

לחץ בחזה כתסמין לאלרגיה – מהם הגורמים ואיך מטפלים?

פרוות ונוצות חיות מחמד

ביטול סייעות במעונות היום לפעוטות הסובלים מאלרגיה
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן