דלקת עיניים אלרגית

תופעה ידועה ונפוצה בקרב הציבור היא דלקת עיניים – כולנו מכירים את תחושת הגרד והאדמומיות הנגרמת כאשר נוצרת דלקת בעיניים. אחת הסיבות הנפוצות לדלקת עיניים היא אלרגיה, וכאשר אנו חשופים לאלרגנים השונים הנישאים באוויר, אנו עלולים גם ללקות בדלקת עיניים.

דלקת עיניים היא תופעה שכיחה מאוד באוכלוסיה, ואנשים רבים סובלים ממנה בצורה חריפה או בצורה כרונית. לא מדובר בבעיה רפואית חמורה, בעזרת שמירה על אורח חיים הנמנע מחשיפה לאלרגנים, ניתן בהחלט לצמצם את מימדי הדלקת ולחיות איתה בצורה טובה.

דלקת עיניים אלרגית – תסמינים

דלקת עיניים מתבטאת בדמעות, אודם וגרד עז שגורמים לתחושה לא נעימה ולא יפה מבחינה אסתטית. דלקת העיניים יכולה להיות חריפה ולהימשך מספר ימים בלבד, וכרונית עלולה להימשך עד מספר חודשים.

בשני המקרים כדאי לטפל, על מנת להפסיק את הדלקת ולהחזיר את העין למצב תקין. מלבד התחושה הלא נוחה והבעיה האסתטית, דלקת עיניים כרונית עלולה גם לגרום לנזקים חמורים בטווח הרחוק, ולגרום בסופו של דבר לירידה ביכולת הראיה ולכן חשוב לאבחן אותה בזמן ולטפל בהקדם.

הגורמים

דלקת עיניים אלרגית יכולה להיגרם על ידי מגוון רחב של אלרגנים, הפוגשים את לחמית העין באופן ישיר ולאחר מכן גורמים לתגובה האלרגית, שכתוצאה ממנה נוצרת הדלקת. האלרגנים הנפוצים הגורמים לדלקת עיניים הם קרדית אבק הבית, אלרגיה לפרוות בעלי חיים, אלרגיה לעובש ומקקים וכו'.

באביב, אלרגיה בעיניים הופכת לתופעה למוגברת בגלל הימצאות אבקני פרחים באוויר, ולכן אנשים רבים סובלים מדלקת עיניים "אביבית". בנוסף, אנשים רבים (ובמיוחד נשים) סובלים מרגישות למוצרי קוסמטיקה, ולאחר איפור סובלים מתגובה אלרגית שמובילה לדלקת. ניתן לסכם בכך שקיימים אלרגנים רבים המסתובבים באוויר ועלולים לגרום לדלקת עיניים אלרגית, ולכן חשוב מאוד להכיר אותם ולדעת איך להימנע מהם.

טיפול

הטיפול בדלקת עיניים אלרגית מתחלק לשני חלקים – טיפול מהיר בדלקת עצמה וטיפול ארוך טווח ומונע כנגד האלרגיה. הטיפול בדלקת מתבצע על ידי טיפות שתפקידן להפחית את הדלקת הקשה ובכך להקל על העין. לטיפול האנטי דלקתי תפקיד חשוב ברפואת העיניים, מכיוון שדלקת עיניים כרונית הנמשכת זמן רב עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לראיה.

הטיפול באלרגיה מתבסס על זיהוי האלרגן, הימנעות ממנו והפחתת התגובה האלרגית. באופן ראשוני, ניתן לבדוק את רגישות הגוף לאלרגנים השונים על ידי מבחני העור המקובלים, וכך לדעת מהו האלרגן ואיך להימנע ממנו. לאחר מכן, ניתן לטפל באלרגיה עצמה על ידי תכשירים מתאימים, ובכך להפחית את התגובה האלרגית ולהקל על המצב.

איך למנוע דלקת עיניים אלרגית?

אנשים הסובלים מדלקת עיניים אלרגית מכירים היטב את האדמומיות הרבה, העיניים הדומעות והגרד הבלתי פוסק המגיע כתוצאה מדלקת העיניים. מדובר בדלקת כרונית בדרך כלל, שלא נפסקת בקלות ומפריעה מאוד לתפקוד היום-יומי.

כמו לכל האנשים הסובלים מאלרגיה, גם לסובלים מדלקת עיניים אלרגית מומלץ לאמץ לעצמם אורח חיים הנמנע מחשיפה לאלרגנים. כדאי מאוד להקפיד על נקיון האבק בבית על מנת להימנע מחשיפה אל קרדית אבק הבית.

בנוסף, כדאי להוציא החוצה כריות ושטיחים העלולים לצבור אבק ובכך להגביר את התגובה האלרגית ולהחמיר את דלקת העיניים. כמו כן, רצוי להשתמש בתכשירי קוסמטיקה היפואלרגנים, ולנסות ולהבין איזה תכשיר קוסמטיקה גורם הכי פחות לתגובה אלרגית. לדוגמא, סוגי שמפו מסויימים גורמים לתגובה אלרגית חמורה יותר, ואילו אחרים גורמים לכך פחות.

ולסיום, אנשים הסובלים מדלקת עיניים אלרגית צריכים להיות מודעים לנושא, להקפיד להימנע מחשיפה לאלרגנים וכן לקחת איתם טיפות עיניים להקלה על הדלקת במידה והיא מתחילה. באמצעים אלה ניתן לשלוט בצורה טובה בדלקת העיניים האלרגית, ולהצליח להתגבר על הקשיים שנגרמים כתוצאה ממנה.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן