אלרגיה וסינוסיטיס

אלרגיה וסינוסיטיססינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים (בעברית: דלקת של גתות האף). הסינוסים הם חללים בעצמות הגולגולת שתפקידם כלל הנראה קשור להפחתת משקל הגולגולת ולתהודה. הדלקת המאפיינת מצב זה פוגעת ברקמת הרירית המצפה את החללים.

הסינוסים מצופים באופן טבעי באפיתל נשימתי, המורכב מתאי גביע המייצרים ריר ותאי אפיתל עם שעריות. התפקיד של הריר הוא להגן על הריריות של הסינוסים והאף.

במצב תקין הריר המופרש מתאי הגביע מתנקז אל הלוע דרך פתחי הסינוסים לחללי האף ונבלע מבלי שנהיה מודעים לכך. עם זאת, במקרים שבהם הריר מצטבר בסינוסים, עלולה להתפתח דלקת. ההצטברות של הריר בסינוסים יכול להיות תוצאה של ייצור מוגבר, תפקוד לקוי של השעריות בסינוסים או חסימה של הפתחים המחברים בין הסינוסים לחללי האף.

כיצד אלרגיה גורמת לסינוסיטיס?

נהוג להבחין בין סינוסיטיס אקוטית לבין סינוסיטיס כרונית. הגורם השכיח ביותר לסינוסיטיס אקוטית שיכולה להופיע באופן חד פעמי הוא זיהום נגיפי. בנוסף לכך, ישנם זנים מסוימים של חיידקים שיכולים לגרום לייצור מוגבר של ריר ובעקבות זאת לסינוסיטיס בדגש על המופילוס אינפלואנזה וסטרפטוקוקוס פנאומוניה.

אלרגיה נחשבת לגורם נדיר יחסית לסינוסיטיס אקוטית, לצד גורמים נוספים המובילים להתפתחות סינוסיטיס בשכיחות נמוכה כמו לדוגמה גידולים באזור הסינוסים, זיהומים פטרייתיים, סיסטיק פיברוזיס, דלקת בשורש של שן הממוקמת בלסת העליונה, שהצליחה לפלוש לגת הלסת ועוד.

לעומת זאת ברוב המקרים סינוסיטיס כרונית היא אכן תוצאה של אלרגיה. זאת כיוון שאלרגיה המערבת את אזור האף יכולה לגרום להפרעה במנגנוני ההגנה הטבעיים באזור זה. כמו כן אלרגיה יכולה לגרום לנפיחות מקומית ולחסימת פתחי הסינוסים במקביל לייצור מוגבר של ריר בתאי הגביע. סינוסיטיס כרונית היא דלקת שלא חולפת תוך שלושה חודשים, אך אלרגיה יכולה גם לגרום לסינוסיטיס שחולפת וחוזרת על עצמה בתדירות גבוהה. גורם נוסף לסינוסיטיס כרונית הוא מום אנטומי המקשה על הניקוז הטבעי של הריר.

כיצד מטפלים בסינוסיטיס המופיעה על רקע אלרגיה?

הטיפול בסינוסיטיס אקוטית המופיעה על רקע אלרגי כולל שימוש בנוגדי גודש בתוספת של טיפות אף המכילות אנטי היסטמינים. חשוב מאוד לציין כי אם אין מרכיב אלרגי לסינוסיטיס, חל איסור מוחלט לעשות שימוש באנטי היסטמינים. זאת כיוון שבמקרה שבו אין מרכיב אלרגי באטיולוגיה של הדלקת, השימוש באנטי היסטמינים יכול לגרום להגברת הייצור של הריר ולהחמרת החסימה של הסינוסים.

אם הסינוסיטיס התפתחה על רקע נזלת אלרגית כרונית, ניתן יהיה לעשות גם שימוש בסטרואידים לשימוש מקומי וכן ניתן לחמם את אזור הסינוסים, לבצע שטיפות אף ולהשתמש במכשיר אדים להקלה על הגודש האפי.

במקרים שבהם מדובר בסינוסיטיס כרונית על רקע של מחלה אלרגית, ישנה חשיבות עליונה לטפל בבעיה הראשונית. הכוונה היא לצמצום החשיפה לגורם האלרגני אליו רגיש המטופל או טיפול חיסוני נגד אלרגיה.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן