זריקה נגד אלרגיה

אחד הטיפולים המיוחדים לטיפול באלרגיה, שהולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות הוא זריקה נגד אלרגיה.

הטיפול המיוחד ניתן בעזרת סדרת זריקות, שבמהלכן מחלישים באופן מבוקר ומדורג את התגובה החיסונית הספציפית שגורמת להתלקחות האלרגיה, ובכך מפחיתים באופן ניכר את סימני האלרגיה.

זריקות נגד אלרגיה – למי הן מיועדות?

הטיפול בזריקות ניתן בעיקר לסובלים מאלרגיה לדבורים, מפני שאצל אנשים אלה במקרים של עקיצה עלולה להתעורר תגובה אלרגית קשה שתסתיים בשוק אנפילקטי. בנוסף, מדובר באלרגיה שקשה מאוד "להתחמק" ממנה ואין כל יכולת אחרת לטפל בה.

מלבד אלרגיה לעקיצות, הזריקות האלה מתאימות לסובלים מנזלת אלרגית או מאסטמה, וניתנות במקרים שקיימת אלרגיה לאלרגן ספציפי מאוד.

במקרה זה, חיסון נגד אלרגיה מקל באופן משמעותי על הסימפטומים ועוזר כחלק ממכלול הטיפולים הניתן לחולים. לדוגמא, במקרה של חולי אסטמה, טיפול על ידי זריקות עוזר להפחית את תדירות ההתקפים, ולשפר באופן משמעותי את איכות החיים.

טיפול מתמשך

הזריקות ניתנות באופן הדרגתי, כך שהגוף נחשף לאלרגן בצורה מבוקרת בריכוזים שהולכים ועולים. בשלב הראשון, ריכוז האלרגן המוזרק קטן מאוד, ועם הזמן הולכים ועולים בריכוז המוכנס לגוף. כתוצאה, הגוף לומד להתמודד עם האלרגן באופן מוצלח, ועם הזמן מסגל לעצמו את היכולת לזהות אותו כחומר שאינו מזיק ולכן גם לא מגיב נגדו בצורה שמעוררת תגובה אלרגית.

הזריקות ניתנות במרווחים שהולכים וגדלים, כלומר, בשבועות הראשונים של הטיפול הזריקה ניתנת אפילו פעמיים בשבוע, וככל שהטיפול מתקדם המרווחים גדלים.

בעזרת העלייה בריכוז האלרגן וההזרקה במרווחים שהולכים וגדלים, מצליחים לשפר בהדרגה את היכולת להתמודד עם האלרגן. בסופו של דבר ניתן אפילו להגיע למצב שמקבלים את הזריקה אחת לכמה שנים, ובכך מתאפשרת חסינות כמעט מלאה מפני האלרגיה ושיפור משמעותי מאוד.

זריקה נגד אלרגיה – תופעות לוואי וסיכונים

טיפול זה לא נטול סיכונים, ויש לקחת אותם בחשבון לפני שמתחילים בסדרת הזריקות. כאמור, הטיפול מתבצע על ידי הזרקת האלרגן לגוף באופן מבוקר, ולכן תמיד קיימת אפשרות לתגובה אלרגית לזריקה. התגובה בדרך כלל מתבטאת על ידי פריחה קלה וגרד, אך עלולה אף להתפתח לתגובה סיסטמית ושוק אנפילקטי.

בנוסף, נכון להיום הטיפול נחשב לבטוח גם בטווח הארוך, אך עדיין לא ידועות באופן מוחלט ההשלכות ארוכות הטווח של הטיפול בזריקות כנגד אלרגיה וקיים סיכוי שבעתיד יתווסף מידע על תופעות לוואי שליליות של הטיפול.

מבחינת נשים הסובלות מאלרגיה בהיריון, לא ידוע על סיכון מסוים במתן הטיפול בהריון, אך בדרך כלל לא מתחילים טיפול כזה במהלך ההיריון, אלא רק ממשיכים בטיפול קיים.

משמעות הטיפול

כמות הסובלים מאלרגיה בקרב האוכלוסייה בישראל ובעולם גדולה מאוד. אנשים רבים סובלים מאוד מביטויי אלרגיה ומתוסכלים מכך שלא קיים טיפול יעיל כנגדה.

הטיפול באמצעות אנטי היסטמינים אמנם גורם להפחתת הסימפטומים ושיפור המצב, אך הוא סימפטומי בלבד ולא יעיל במקרים קשים. טיפול על ידי סטרואידים אמנם יעיל מאוד, אך גורם לתופעות לוואי ארוכות טווח וגם הוא לא מטפל בשורש הבעיה.

לעומת הטיפולים המסורתיים, הטיפול על ידי זריקות מצליח להתערב במהלך המחלה ולא רק מטפל בסימפטומים. בעזרת הזריקות, רגישות הגוף לאלרגן יורדת, ובכך גם התגובה האלרגית לאחר החשיפה יורדת גם כן, הסימפטומים פוחתים וזהו שיפור משמעותי לעומת הטיפולים המקובלים.

הטיפול על ידי זריקות כנגד אלרגיה יעיל בכמעט 100% כנגד עקיצות דבורים ובאחוזים גבוהים גם בנזלת אלרגית ובאסתמה. ולכן, לאנשים הסובלים מאלרגיה ומרגישים שרמת החיים שלהם יורדת בגללה, כדאי מאוד לגשת אל אלרגולוג ולקבל ייעוץ בקשר לטיפול בזריקות.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן