חיסון נגד אלרגיה

לאורך שנים רבות, עולם הרפואה חיפש דרכים להתמודד עם האלרגיה ותסמיניה. עד היום, הטיפול המקובל למחלות האלרגיות השונות כמו נזלת אלרגית, אסתמה, או אלרגיה לעקיצות דבורים היה סימפטומי בלבד ולא הצליח לטפל בבעיה מיסודה. ולכן, אנשים הסובלים מאלרגיה היו חשופים כל הזמן לאלרגנים וכתוצאה מכך עברו תגובות אלרגיות בעלות סימפטומים לא נעימים.

על מנת להתגבר על הבעיה, ניתן להשתמש בחיסון נגד אלרגיה, שמספק לגוף את היכולת לשפר את ההתמודדות עם האלרגנים וכתוצאה מכך למנוע את התלקחות התגובה האלרגית.

בזכות טיפול זה, אנשים הסובלים מאלרגיה כרונית כמו אסתמה, ייהנו מטיפול יעיל, אשר יפחית באופן משמעותי את הסימפטומים המדוברים.

חיסון נגד אלרגיה – הליך הטיפול

אלרגיה נגרמת על ידי פעילות מוגזמת של מערכת החיסון, שמופעלת לאחר חשיפה לאלרגן – חומר מסוים שהגוף מזהה כזר ומפעיל נגדו תגובה חיסונית חזקה וענפה. האלרגנים הם חומרים המסתובבים באוויר באופן חופשי, כמו קרדית אבק הבית או אבקני פרחים, וכאשר הם נכנסים לגוף מופעלת שרשרת תגובות שמסתיימות בתסמינים של האלרגיה.

בעזרת החיסון, ניתן "ללמד" את הגוף להכיר מחדש את האלרגנים, להתרגל אליהם ולהפסיק את התגובה האלרגית. במילים אחרות, בעזרת סדרת החיסונים, מצליחים לשנות את מערכת החיסון ולגרום לה להפסיק לזהות את האלרגן כגורם זר ובכך גם להפסיק להגיב נגדו בתגובה אלרגית.

החיסון לאלרגיה ניתן בצורה הדרגתית, כך שבכל פעם חושפים את הגוף למעט מהאלרגן. בסופו של דבר מתפתחת חסינות כנגד האלרגן בו מטפלים, והתגובה האלרגית נגדו מופסקת.

סדרת החיסונים מתבצעת בהדרגה, גם מבחינת ריכוז האלרגן המוזרק וכן מבחינת המרווחים בין החיסונים. בהתחלה, מוזרקת לגוף כמות מזערית של אלרגן בתדירות גבוהה של עד פעמיים בשבוע. לאחר מכן, כמות האלרגן המוזרק גדלה, וכמו כן המרווח בין הזריקות גדל, ועוברים למתן זריקה כל 3-6 שבועות. לאחר שלב זה, ניתן לרווח עוד יותר את מתן הזריקות, ולהגיע עד מצב של זריקה כל 4 שנים.

הרכב החיסון

החיסון נגד אלרגיה מכיל כמות מזערית של האלרגן הגורם לנזלת, ומורכב על ידי רופא אלרגיה לאחר שאבחן לאילו אלרגנים קיימת רגישות. ככל שמתקדמים בסדרת הזריקות, כמות האלרגן המוזרק עולה, עד שבסופו של דבר מגיעים למתן מנה מסוימת אחת למספר שנים.

אם כן, על מנת להתחסן נגד אלרגיה, יש להגיע אל רופא האלרגיה, לאבחן מהו האלרגן אליו הגוף רגיש ולטפל באמצעותו לאורך סדרה של חיסונים.

למי מתאים החיסון נגד אלרגיה

הטיפול באמצעות חיסון מיועד בעיקר לאנשים הסובלים מאלרגיה קשה ביותר, ולא מצליחים לטפל בה ולהקל על הסימפטומים בעזרת הטיפולים המקובלים. אצל חולי אסטמה, החיסון נגד אלרגיה מצליח להפחית באופן משמעותי את תדירות ההתקפים, וגם יכול להוריד את מינון הטיפול המניעתי הניתן.

דוגמה נוספת היא אנשים האלרגיים לעקיצת דבורים, שנמצאים בסיכון גדול מאוד לפתח שוק אנפילקטי. האלרגיים לעקיצות לא יכולים לחזות את המפגש עם הדבורים ולהתכונן אליו, ובדרך כלל לאחר עקיצה חייבים להתפנות לטיפול בבית החולים.

ולכן, גם עבור אנשים האלרגיים לעקיצות דבורים, טיפול באמצעות חיסון נחשב ליעיל ביותר, ומשפר באופן משמעותי את יכולת התמודדותם עם עקיצת הדבורים, ומונע את התלקחות האלרגיה המסוכנת במצבם.

מקרה נוסף בו ניתן לטפל באמצעות זריקה נגד אלרגיה, הוא נזלת אלרגית. במקרים קשים, מדובר על אנשים הסובלים מנזלת כרונית מאוד, ומתחושת אי נעימות רבה וירידה באיכות החיים. ולכן, ניתן לטפל בהם על ידי חיסון שמשפר באופן משמעותי את התמודדותם עם האלרגנים הגורמים לנזלת, ומשפר את איכות חייהם באופן משמעותי.

בנוסף לחיסון הניתן באמצעות זריקה, קיים חיסון תת לשוני לאלרגיה, הניתן באמצעות טפטופים לפה המטופל.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן