טיפות עיניים – לטיפול באלרגיה בעיניים

טיפות עיניים לטיפול באלרגיהטיפות עיניים לטיפול באלרגיה עינית הן תרופות נוזליות אשר מנסות לטפל בתסמינים של אלרגיות בעיניים. הסימפטומים של אלרגיה זו כוללים: תחושה בוערת בתוך העין, הרגשה של חפץ בתוך העין, עיניים מגרדות ואדומות ועפעפים נפוחים. אלרגיה שתתבטא בסימפטומים עיניים עלולה להיות מופעלת על ידי אותם חומרים אלרגנים שגורמים לקדחת שחת, כגון: אבקת פרחים, אבק או קשקשי חיות ופרווה.

בשלב הראשון הרופא עשוי להציע טיפולים שמרניים יותר כמו טיפות לדמעות מלאכותיות, הנחת מגבת קרה על העיניים והימנעות עד כמה שאפשר מחשיפה לאלרגנים (כמו למשל ישיבה בחדר סגור חלונות). לאחר מכן, טיפות העיניים אשר יירשמו יתבססו על גורמי האלרגיה הקיימת, הסימפטומים וההפרעה הפוטנציאלית לפעילות היומיומית.

ישנם סוגי טיפות רבות, אשר לא כולם מטפלים בכל תסמיני האלרגיה, והם שונים בפרמטרים נוספים: למשל ישנן טיפות אשר עשויות להקל על עיניים אדומות אך לא יפסיקו את הגרד; חלקם נמכרים ללא מרשם ועבור אחרים יש צורך במרשם מרופא; חלק מהטיפות יקלו על התסמינים באופן מהיא בעוד אחרים יספקו הקלה לטווח ארוך יותר.

מהם המרכיבים של טיפות עיניים וכיצד הם פועלים?

סוגי טיפות העיניים המשמשות לטיפול באלרגיה כוללות:  תכשירי היסטמין, תכשירים אנטי דלקתיים ועוד.

טיפות עיניים היסטמניות הינן תרופת הבחירה הראשונה. מנגנון הפעילות שלהן היא לחסום את מעבר ההיסטמין, אשר מעורר את המערכת החיסונית. טיפות היסטמניות מסייעות ומקלות על תסמיני האלרגיה באופן מהיר, אולם הן עלולות להשפיע למספר שעות מוגבל. לכן, לפעמים יש צורך בשימוש מספר פעמים ביום. טיפות עיניים מרשם היסטמין כוללים: Emedastine difumarate (Emadine), Levocabastine (Livostin), hydrochloride Azelastine (Optivar).

טיפות עיניים אחרות אשר יכולות להינתן בנוסף הן: תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) או קורטיקוסטרואידים.  Ketorolac (Acular, Acuvail) הן טיפות העיניים היחידות הלא סטרואידית אשר אושרו לטיפול בעיניים מגרדות. בדרך כלל, הגירוד יתחיל להיעלם כשעה לאחר השימוש בטיפות העיניים. אולם טיפות אלו עלולות לעיתים קרובות לגרום לעקצוץ או צריבה בעיניים.

טיפות עיניים קורטיקוסטרואידיות משמשות לטיפול בתסמיני אלרגיה חמורים וארוכי טווח הכוללים גרד, אדמומיות ונפיחות. הרופאים בדרך כלל לא ימליצו על טיפות סטרואידיליות לשימוש לטווח ארוך, אלא אם המקרה הינו חמור, בשל תופעות לוואי אפשריות. טיפות עיניים אלו עלולות לגרום לסיכון לקטרקט, דלקת עיניים, ולחץ תוך עיני מוגבר. לכן, השימוש בטיפות אלו מותר רק תחת השגחה רפואית קפדנית.

יתרונות וחסרונות

בדומה לתרופות אחרות, תמיד יש לעקוב אחר הוראות היצרן כפי שהן מופיעות על תווית הבקבוק, קל וחומר כאשר מדובר על טיפות עיניים. ישנם תכשירים אשר אסורים לשימוש לטווח ארוך מחשש שהן יחמירו את התסמינים (אפקט ריבאונד).

לכן, לפני התחלת הטיפול בכל סוג של טיפות, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לוודא כי זהו הטיפול האופטימלי והנכון ביותר עבור החולה. בשימוש בתכשיר יש להקפיד על מיקום הטפטוף והדיוק על מנת להבטיח את יעילות התרופה. במקרה של דלקת עיניים או גלאוקומה (יתר לחץ תוך עיני) אין להשתמש באף אחד מקטגוריות התכשירים, ויש לבסס את הטיפול על אפשרויות אחרות.

כמו כן, ישנן טיפות עיניים מסוימות אשר עלולות לעקוץ או לשרוף בזמן הטיפטוף. בכדי למנוע תגובה זו, ההמלצה היא לשמור ולאחסן את טיפות העיניים במקרר. אין אפשרות להשתמש בטיפות עיניים כאשר מרכיבים עדשות מגע, כך שיש להסיר את העדשות עשר דקות לפני טיפטוף התרופה ולפני החזרתן לעיניים. לפעמים, אף יהיה בלתי אפשרי להרכיב את עדשות המגע לאורך כל תקופת הטיפול, ולהחליפן במשקפיים אשר יהיו פחות פולשניים ומגרים.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן