כאבי ראש ואלרגיה

כאב ראש כתסמין לאלרגיהכאב ראש נמנה כאחת התלונות הכי נפוצות בקרב מטופלים רבים מכל העולם. בנוסף, כאב ראש היא הסיבה הנפוצה ביותר לפנייה לרופאים. קיימים שלושה סוגים של כאב ראש הנקשרים לאלרגיות- כאב ראש סינוסי, מיגרנות וכאבי ראש מקובצים.

עם תחילת עונת האלרגיות העונתית בתקופת האביב, נצפית עלייה בשכיחות התלונות של כאבי הראש בקרב אנשים הסובלים מאלרגיות. אלרגיה עונתית המכונה גם בשם קדחת השחת, נגרמת על ידי תגובה בלתי תקינה של מערכת החיסון לאלרגן מסוים, כמו אבקני פרחים ואבק.

תגובת החיסון לנוכח האלרגן, מתבטאת בגירוי דלקתי ברירית המכסה את דפנות דרכי הנשימה העליונות, העיניים, הסינוסים והאוזניים. תגובות נוספות כמו התעטשות, נזלת וגירוד עשויים להופיע במקביל.

מהו הקשר בין אלרגיות וכאבי ראש?

לאחר שנים של מחקרים קליניים בתחום, פורסמו נתונים התומכים ומצביעים על כך שאלרגיות שונות ואלרגיה למזון בפרט, עלולים להוות טריגרים לכאבי ראש ומיגרנות חוזרות ונשנות אצל אנשים רבים. במקרים אלה, בהם מזונות מעוררים מיגרנות, מומלץ להגביל את צריכת המזון או לחילופין להימנע כליל מצריכתו. הימנעות מוחלטת יכולה ליצור הקלה משמעותית, ללא צורך בשימוש בתרופות.

במקרים בהם נעשית אבחנה מוצקה בדבר נוכחותה של מיגרנה, על ידי רופא, חשוב לערוך רישום ומעקב אחר הופעת המיגרנות וכאבי הראש-אילו מזונות מעורבים? בנוסף, ניתן לפנות להתייעצות עם אלרגולוג, אשר עשוי להמליץ על בדיקות מיוחדות.

סוגי כאב הראש

קיימים שני סוגים של כאב הראש הנפוצים באלרגיה העונתית: כאב ראש בסינוסים וכאבי מיגרנה. כאבי ראש בסינוסים נגרמים כתוצאה מהתפתחות דלקת סינוסים. סינוס הוא חלל הממוקם בעצמות הגולגולת, שופע בקרומים ריריים.

דלקת סינוסים גורמת להצטברות נוזל אשר אינו מתנקז כראוי, דבר היוצר תחושת לחץ באזור המצח, העיניים והאף. חלה עלייה בשכיחות כאבי הראש במסגרת דלקת זאת. מיגרנה לעומת זאת נגרמת על ידי הרחבת כלי דם בראש. כלי הדם הופכים בתגובה לדלקתיים, דבר המוביל לתחושת פעימות כואבות באזור הראש.

אלרגיות מגבירות את תדירות הופעת המיגרנות כשם שמגבירה את כאב הראש בסינוסים. אנשים הסובלים מאלרגיות מדווחים לעיתים קרובות על עלייה בתכיפות כאבי ראש ומיגרנות בהשוואה לאנשים אשר אינם סובלים מאלרגיות כלל.

מהם הגורמים הנפוצים לכאבי ראש באלרגיה?

לאבחון מדויק קיימת חשיבות רבה בהקלה ומניעת כאב הראש. האבחון נעשה פעמים רבות על ידי בדיקה לאלרגנים ספציפיים על ידי מומחה. אנשים רבים נדהמים לגלות כי המיגרנות וכאבי הראש נגרמים על ידי מזונות אהובים, בייחוד מוצרי חלב.

אלרגיות רבות נגרמות על ידי חומרים הנמצאים בשימורים, אלכוהול, שוקולד, פירות ועוד. חומרים אלרגנים נוספים עשויים לכלול אבקנים, פרוות בעלי חיים, אבק, עובש, שינויים עונתיים וזיהום אוויר. הימנעות מאלרגנים אלה עשויה להקל על הופעת התסמינים וכאבי הראש בפרט. הטיפול באלרגיה, פעמים רבות, הינו הכרחי ועשוי למנוע תגובות חמורות יותר.

כיצד מטפלים?

ניתן לטפל בכאבי ראש הנגרמים על ידי אלרגיות עונתיות בשתי דרכים: תחילה על ידי טיפול בתסמיני כאב הראש על ידי הפחתת התגובה הדלקתית. תרופות נוגדות דלקות ללא סטרואידים (NSAIDs) מפחיתות כאב ודלקת. לטיפול במיגרנות חמורות אשר אינן מגיבות לתרופות נוגדות דלקת, נדרשות תרופות הפועלות להרחבת כלי הדם, אשר יכולות לסייע במיגור הכאב.

בנוסף, תרופות לטיפול באלרגיה, המקטינות את שחרורו של כימיקל המכונה בשם היסטמין ואחראי על היווצרות התגובה האלרגית, ניתנות לשימוש. אנטי-היסטמינים זמינים אף הם, תרסיסים לאף המכילים סטרואידים, מפחיתים את התגובה הדלקתית בסינוסים האחראית לכאב סינוסים. מומלץ להתייעץ עם רופא על מנת להתאים טיפול ייחודי עבור המטופל.

כאב ראש כתסמין לאלרגיה
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן