אלרגיה – לוח שנה של פריחה

סתיו, חורף, אביב וקיץ. להיכן שלא תביטו ובכל עונה אפשרית תוכלו להתפעל ולהתרשם ממגוון הצמחייה והפריחה הקיימת סביבכם. מדינת ישראל התברכה באקלים המאפשר פריחה של זנים ומינים רבים של צמחים ופרחים.

מלבד ההנאה והיופי שהטבע הפורח סביבנו מספק לנו, בל לנו לשכוח כי ישנם אנשים הסובלים מתגובות אלרגיות לזנים שונים של צמחים.

על- פי נתונים עדכניים, בישראל קיימים כיום כ-700,000 אנשים הסובלים מתגובות אלרגיות לפריחה. מדובר ב-15% מהאוכלוסייה בארץ- מספר שבהחלט לא ניתן להתעלם ממנו.

הימנעות מחשיפה לאלרגן

הצורה בה כל אדם אלרגי מגיב לחומרים אליהם הוא רגיש משתנה כמובן בין אדם לאדם, ויכולה לנוע בין אי נוחות שמתבטאת בגרד או עיטוש, ועד לסכנת חיים של ממש כתוצאה מחנק או ירידה קיצונית בלחץ הדם. על הסובל מאלרגיה אחריות רבה לבריאותו והיא מתבטאת בכך שעליו להימנע ככל הניתן מחשיפה לחומרים אליהם הוא אלרגי.

הימנעות מחשיפה לחומר המעורר אלרגיה, הקרוי בעברית "אלרגן", היא משימה לא פשוטה כאשר מדובר באלרגיה לפריחה, שכן היא נמצאת סביבנו כל הזמן.

בנוסף לפרחים עצמם, הרוח מפזרת באוויר אבקנים ונבגים שמקורם בצמחים מעוררי אלרגיה, אלה יכולים להיות נישאים למרחקים רבים ולהשפיע גם על אנשים שלא נמצאים בקרבה רבה לפרחים עצמם.

תחזית צמיחה של צמחים אלרגניים

על כן קיימת חשיבות רבה להכרת הצמחים האלרגניים, לידיעה על תקופות הפריחה האופייניות שלהם, וכן חשוב לדעת על כמות האלרגנים הנישאים באוויר בזמן ובמקום מסוים. בצורה זו ניתן לצמצם משמעותית את כמות האנשים הנפגעים מאלרגנים.

לשם מטרה זו הוקם מערך אלרגנים במשרד להגנת הסביבה. המשרד דואג לפרסם תחזית צמיחה של צמחים אלרגניים לכל חודשי השנה, המתבססת על מידע שמתקבל מהגן הבוטני בתל אביב על מצב הצמיחה של צמחים שונים בו.

התחזית כוללת מידע על מידת פריחתו של כל אלרגן שנפוץ באותו חודש, וכן חלוקה לקבוצות של האלרגנים השונים: עצים ושיחים, דגניים ועשבוניים שונים. כמו כן, מתפרסם ריכוז גרגירי האבקה המצויים באוויר לכל אלרגן הנפוץ באותו חודש.

פריחה בחורף

בחודשי החורף (דצמבר- פברואר) ניתן לראות צמיחה של:

  • עצים ושיחים – אלה, אלון, איקליפטוס, סירה קוצנית, ברושיים, מילה סורית, שיטה, דקליים, חרוב, ינבוט חיוור, קזוארינה, קיקיון ושרביטן.
  • דגניים – זיפנוצה, זקנן שעיר, קנה סוכר מצרי, יבלית, אצבען מאדים, עבקנה שכיח, זואיסיה.
  • עשבוניים – כתלית, כף אווז, ירבוז, מרקולית, מורכבים, אמברוסיה, היטרותקה, לענה, סרפד.

פריחה באביב

בחודשי האביב (מרץ – מאי) ניתן לראות צמיחה של:

  • עצי ושיחים – דקליים, ערבה, תותיים, ינבוט חיוור, פקן תרבותי, אלה, אלון, אקליפטוס, ברושיים, זית, צפצפה, סירה קוצנית, קיקיון מצוי, קליסטמין, אדר סורי ודולב מזרחי.
  • דגניים – זיפנוצה, זקנן שעיר, סיסנית, בן חיטה, זואיסה, זון, נשרן הדוחן, צרגן.
  • עשבוניים – חומעה, כתלית, כף אווז, ירבוז, לחך, מרקולית, מורכבים, ברפד, גזר, לענה שיחנית, שרביטן.

פריחה בקיץ

בחודשי הקיץ (יוני – אוגוסט) ניתן לראות צמיחה של:

  • עצים ושיחים – אילנתה, אשל, אקליפטוס, זית, ינבוט חיוור, קיקיון מצוי, אמברוסיה, דקלים, שיטה.
  • דגניים – בן דוחן מדברי, זואיסינה, זיפנוצה, זקנן שעיר, יבלית, נשרן הדוחן, צרגב, סיסנית, אצבען, קורטדיה מכסיפה.
  • עשבוניים – גזר, כתלית, כף אווז, לחך, לענה שיחנית, מורכבים, סוף, ירבוז, שומר, אוכב, מלוח.

פריחה בסתיו

בחודשי הסתיו (ספטמבר- נובמבר) ניתן לראות צמיחה של:

  • עצים ושיחים – אקליפטוס, אשל, ינבוט חיוור, פלפלון, שיטה, חרוב, קזוארינה, קיקיון, שרביטן.
  • דגניים – אצבען, בן דוחן מדברי, זואיסה, זקנן שעיר, יבלית, עבקנה שכיח, קנה סוכר.
  • עשבוניים – אמברוסיה, ירבוז, לענה חד זרועית, מלוח קפה, שומר, כתלית, סרפד.

החולה האלרגי יטיב לעשות אם ישתמש במידע זה, שכן הוא יכול לעזור לו לדעת באילו חודשים של השנה עליו לנקוט אמצעי זהירות רבים יותר. קיימת חפיפה מסוימת כמובן בין פריחות שונות לאורך השנה. ישנם צמחים הגדלים לאורך כל השנה, ויהיה זה לטובת הסובלים מאלרגיה להימנע ממגורים בסמוך לאזורים של פריחה מרובה.

בנוסף, קיימת המלצה של משרד הבריאות לחולים האלרגיים להימנע משהייה ממושכת בחוץ, ואף לסגור את כל חלונות הבית בימים בהם "זיהום האוויר" על-ידי אלרגנים הוא גבוה במיוחד.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן