נגיף קורונה – תשובות לשאלות נפוצות

באמצע חודש דצמבר 2019, החלו להופיע דיווחים על חולים הסובלים מדלקת ריאות חריפה בעיר בשם ווהאן, הממוקמת במחוז חוביי שבסין. תוך שבועיים בלבד המחלה התפשטה לאזורים נוספים בסין ואף מחוצה לה. ארגון הבריאות העולמי קיבל עדכון מסין על התפרצות המחלה ביום האחרון של 2019 והנגיף שגורם לה זכה לשם nCoV-2019. במאמר שלפניכם נענה על שאלות הנוגעות להתפרצות הנוכחית.

יש רק לציין כי מדובר במחלה חדשה וכי הנתונים משתנים תדיר, בדגש על נתוני התחלואה והתמותה. לפיכך יתכן שבזמן שתקראו את המאמר, חלק מהנתונים לא יהיו עוד עדכניים.נגיף קורונה

לאילו תסמינים גורם נגיף הקורונה החדש?

הנגיף החדש משתייך למשפחת נגיפי קורונה, הגורמים לתסמינים שונים במערכת הנשימה העליונה. הכוונה היא בעיקר לתופעות כמו: נזלת, כאב גרון, שיעול ולעיתים גם חום גבוה. ברוב המקרים, החולה כלל לא יהיה מודע לכך שמחולל המחלה הוא אותו נגיף ידוע לשמצה כיוון שהתסמינים שלהם גורם הנגיף, דומים מאוד לתסמינים של הצטננות.

אם הנגיף הצליח להתפשט למערכת הנשימה התחתונה, הוא עשוי לגרום להתפתחות של דלקת ריאות, שבקרב חולים מסוימים, עשויה להיות קטלנית. הסכנה לסיבוכים במערכת הנשימה התחתונה גבוהה במיוחד כשמדובר בחולים הסובלים ממחלות לב, בחולים עם מערכת חיסונית חלשה ובקשישים.

האם ניתן להתחסן מפני נגיף קורונה?

נכון להיום אין חיסון שיכול לספק הגנה מפני הנגיף. כמו כן כיוון שמדובר בווירוס ולא בחיידק, אין גם טעם ליטול אנטיביוטיקה. עם זאת, יתכן שיהיה צורך לשקול מתן של אנטיביוטיקה מניעתית, במקרים שבהם ישנו סיכון לזיהום חיידקי משני.

כמה אנשים כבר נדבקו בנגיף?

כפי שציינו, מדי יום מופיעים נתונים חדשים בנוגע להיקפי התחלואה ושיעור התמותה וזאת כיוון שמדובר ככול הנראה במחלה מדבקת מאוד. המחלה התפרצה כאמור בסין ותוך שבועות ספורים התפשטה ברחבי העולם, כשעד כה תועדו מקרים בין השאר בארצות הברית, אוסטרליה, פורטוגל, צרפת והרשימה עוד ארוכה. נכון לתאריך 26 בינואר 2020, תועדו 2065 מקרים של הידבקות בנגיף ו-41 מקרי מוות של חולים כתוצאה מסיבוכי המחלה.
יש לציין כי נכון ל-26 בינואר, ישנו חשד למקרה בודד בישראל של אדם החולה במחלה. מדובר באזרח סיני שהתאשפז בבית החולים ברזילי באשקלון והושם בבידוד. כמו כן נכון לכתיבת שורות אלה, טרם יצאה הודעה ממשרד הבריאות העולמי על מצב חירום עולמי.

כיצד נדבקים בקורונה?

בשלב הראשון הנגיף אותר בעיקר בבני אדם שביקרו בשוק הדגים של שוק הדגים בעיר ווהאן. אי לכך, נהוג היה לחשוב שהנגיף עובר מבעלי חיים מסוימים לבני אדם, אך לא היה ברור אם באפשרותו לעבור מאדם לאדם. בשלב מסוים החלו להופיע דיווחים על מקרים של הדבקה באנשים שכלל לא ביקרו בשוק הדגים. לפיכך ניתן לקבוע כי הנגיף יכול גם לעבור מאדם חולה לאדם בריא ולא רק מבעל חיים נגוע לאדם בריא.
בדומה לנגיפים אחרים, הנגיף יכול לעבור בשיעול, במגע או בהתעטשות. למעשה ישנה סברה לפיה הנגיף יכול לעבור אף במגע לא ישיר. הכוונה היא לכך שאדם יכול להידבק בנגיף על ידי מגע בחפץ שאדם חולה נגע בו מוקדם יותר.

האם יש בנמצא טיפול יעיל למחלה שלה גורם הנגיף?

הטיפול הניתן לחולים מיועד להקל על התסמינים ולאפשר לגופו של החולה למגר את הפתוגן בכוחות עצמו. לאור זאת, מכלול הטיפולים משתנה בהתאם למצבו של החולה ולתסמינים מהם הוא סובל. בין השאר מומלץ להרבות במנוחה ובנוזלים, בהתאם לצורך ניתן להשתמש בתרופות להורדת חום ובתרופות לשיכוך כאבי גרון ו/או שרירים ובמקרים החמורים, יש לספק תמיכה נשימתית ולתת אנטיביוטיקה מניעתית למניעת זיהומים משניים.

 

אולי יעניין אותך גם:

מדוע אלרגיים לא היו צפויים להתחסן בחיסון לקורונה?

נכנסים לבידוד קורונה וסובלים מאלרגיות? כך תתכוננו נכון לבידוד חף מאלרגיות

נגיף קורונה
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן