פריחה אצל ילדים

בשונה מפריחת הפרחים המסמלת את בוא האביב, פריחה אצל ילדים היא מחזה פחות מרהיב ומדאיג למדי את רוב ההורים. לפריחה העורית יכולות להיות מספר סיבות ולרוב, אם ילדכם קיבל את חיסוני הילדות המומלצים, אין סיבה שהפריחה תהיה בגלל מחלה חמורה. יחד עם זאת, חשוב לקחת את הילד לרופא בכל הופעה של פריחה לא מוכרת בכדי לברר מה הסיבה ולטפל בה.

הפריחה יכולה להיות בריריות הפה והלשון או באזור איברי המין, אולם מרבית הפריחות הן פריחות עוריות. העור הוא קו ההגנה הראשון של מערכת החיסון של הגוף בפני זיהומים.

עובדה זו הופכת אותו לנגיש מאוד למגוון המזהמים שנמצאים בעולמנו. יחד עם זאת, רוב הזמן, כל עוד העור שלנו שלם והמערכת החיסונית שלנו מתפקדת כהלכה, לא נראה ביטוי של זיהום עורי כלשהו.

גירויים עוריים יכולים להיות כתוצאה מחשיפה למזהמים (וירוסים, חיידקים), חומרים כימיים, אלרגיה מסויימת למתכות או למזון אשר גורמים להופעה של פריחה על גבי העור.

הפריחה יכולה להיות ממוקדת או מפושטת וכן קיים הבדל בגודל, צבע וצורת הנגעים. הנגעים יכולים להיות שטוחים או מורמים ויכולים להכיל נוזל או להיות יבשים, יכולים להיות סדקים בעור וכן סימנים נלווים נוספים כמו חום וגרד.

מחלות הפריחה הנפוצות בקרב ילדים

אבעבועות רוח

מחלה מדבקת מאוד הנגרמת כתוצאה מנגיף. רוב המקרים של אבעבועות רוח חולפים ללא תסמינים קיצוניים, אולם כאשר קיימות מחלות רקע, היא יכולה להוביל לסיבוכים קשים. סימני המחלה מופיעים כשלושה ימים לאחר ההדבקה ומתבטאים בכאבי גרון, חום ופריחה אופיינית מגרדת. הפריחה מופיעה בפנים, בקפלי הידיים ובמפשעות.

לא קיים טיפול תרופתי למחלה, אבל מומלץ להשתמש במשחות וקרמים מרגיעים, כגון פניסטיל בכדי להקל על הגירודים. חשוב להסביר לילד שעליו להימנע ככל האפשר מגירוד כדי לא להחדיר זיהום לפצע. ברגע שהגלדים התייבשו ואינם מכילים יותר נוזל, המחלה כבר לא מדבקת. קיים חיסון לאבעבועות רוח אשר ניתן בשתי מנות- האחת בסביבות גיל שנה והשנייה בגיל 4-6.

חצבת

מחלה נדירה כיום בגלל חיסון חובה שקיים מזה שנים רבות. המחלה נגרמת על ידי וירוס. בימים הראשונים של המחלה היא עשויה לבלבל עם שפעת- יש חום, חולשה וכאבי שרירים. ביום הרביעי למחלה מופיעה פריחה בצבע אדום- חום, שמתאפיינת בנגעים מורמים ומאוחים שמתפשטים מאזור הפנים לגוף כולו. למחלה לא קיים טיפול והיא חולפת מעצמה לאחר כשבוע. קיים חיסון חובה נגד המחלה.

אדמת

מחלה נגיפית קלה יותר מחצבת. מתאפיינת בהתנפחות קשרי לימפה בצוואר ובעורף ובפריחה ורדרדה על הפנים ושאר אזורי הגוף. הפריחה חולפת מעצמה בתוך כ-5 ימים ולמחלה אין סיבוכים קשים כלשהם. הדבקה של אישה הרה באדמת יכולה לסכן מאוד את העובר שלה שכן האדמת גורמת למומים קשים ואף מוות של עוברים. קיים חיסון כנגד אדמת שניתן לילדות בגיל בית הספר במספר מנות.

אימפטיגו

מחלה זיהומית שטחית של העור שנגרמת על ידי חיידק הסטרפטוקוקוס. המחלה מתרחשת לרוב בחודשי הקיץ ומתאפיינת בפריחה בצורת שלפוחיות שמופיעות באזור הפה והאף. מלווה לעיתים בגרד. למחלה הנ"ל דרוש טיפול אנטיביוטי של 10 ימים.

שנית (סקרלטינה)

גם מחלה זו נגרמת כתוצאה מחיידק הסטרפטוקוקוס ואופייני לראות אותה בחורף ובתחילת האביב. המחלה מתחילה בסימנים של דלקת גרון וקושי בבליעה, ולאחר מספר ימים מופיעה פריחה אופיינית ואדומה המורכבת מנקודות קטנות וצפופות מאוד. הפריחה תופיע לרוב בכפות הידיים, הפנים וכן אופייני לראות לשון אדומה מאוד. גם כאן נחוץ טיפול אנטיביוטי רצוף ומלא של 10 ימים בכדי לטפל במחלה.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן