אלרגיה לעקיצות פשפשי מיטה

אלרגיה לעקיצות פשפשי מיטהפשפשי מיטה נוטים לחדור למזרני מיטות, מסגרות מיטה, ריפודים ומצעים. הם עשויים לעובר ממקום אחד לשני באזור המיטה, ולמרות שברוב המקרים הם נוצרים כתוצאה מתנאי חיים שאינם תברואתיים, הם מצטברים גם כשכלי המיטה נקיים ומתוחזקים היטב.

פשפשי מיטה עשויים להשפיע על אנשים במספר אופנים, אך האופן החשוב ביותר הוא תגובות עור שונות ותגובות אלרגיות. נדיר שאדם יפתח אלרגיה מעקיצת פשפשי מיטה, והלם אנפילקטי הוא מצב נדיר אפילו יותר.

אך לעתים קרובות אנשים טוענים שהם חווים תגובות אלרגיות קשות כתוצאה מעקיצות הפשפשים. נוכחות גושים מגרדים, אדומים, ואפילו שלפוחיות דם, הם תסמינים שכיחים יותר.

התגובה הנפוצה ביותר לעקיצות פשפשי מיטה אינה נראית כלל כתגובת עור, ומופיעה כניקוב זעיר בו ניתן בקושי להבחין, באזור העקיצה. מחקרים הראו כי בין שלושים לשישים אחוזים מהאנשים שנעקצו על ידי פשפשים, אינם חווים תגובה כלשהי.

ברוב המקרים, תגובות עור שכיחות אשר מצריכות תשומת לב רפואית הן סימנים אדומים ומגרדים בגודל של שניים עד חמישה מילימטר. גודל העקיצות ותסמיני הגירוד הקשורים לתגובות אלרגיות שכיחות, עשויים להתגבר אצל אנשים שחווים עקיצות חוזרות ונשנות.

תגובות עור מורכבות ומערכתיות

חלק מהאנשים שנעקצים על ידי פשפשי מיטה עלולים לחוות תגובות עור מורכבות. תסמינים אלו כוללים גירויים מגרדים מקומיים או התפתחות כוורות עור סביב לנקודה מרכזית, או כוורות מפוזרות באזורי העקיצה, המחמירים יותר בבוקר. פריחה עלולה להתרחש כתוצאה מעקיצת הפשפשים, מספר ימים לאחר העקיצה.

במקרים מסוימים, תגובות אלו מתפתחות לפצעונים מגרדים או גושים קשים ולהישאר על העורך למשך שבועות. אלו הם "זיהומים משניים" הנגרמים כתוצאה מעקיצות פשפשי מיטה, עלולים להיות רציניים למדי, ודורשים טיפול רפואי.

עיתוי התגובות האלרגיות לפשפשי מיטה עשוי להשתנות עם חשיפות מרובות. כשהעקיצות מתרחשות לעתים קרובות יותר, הגוף מפתח חסינות והאלרגיה אינה מתרחשת, או שתגובות העור נמשכות לפרקי זמן קצרים יותר.

במחקר חדש, לפחות שלושה חלבונים זוהו כגורמים לתגובות אלרגיות לפשפשי מיטה: ניטרופורינים, נוגדי קרישה הנקראים פקטור X, ואנזימים נוקליאוטידים.

קיימים מספר דיווחים של תגובות אלרגיות מערכתיות כתוצאה מעקיצות פשפשי מיטה, למשל אסטמה. מדענים סבורים שכוורות המתפתחות כתוצאה מאלרגיה לפשפשים, אינן נדירות.

הטיפול צריך להתבצע לאחר ייעוץ רפואי בלבד

טיפולים בתגובות אלרגיות עוריות שכיחות ומערכתיות מכוונות ברוב המקרים לתסמינים, ומטרתם להקל על הדלקת והגירוד. רופאים נוטים להמליץ על שטיפת האזורים הנגועים בגוף עם מים וסבון על מנת למנוע זיהום משני.

אם נגעי העור מגרדים ביותר, רופאים ממליצים במקרים רבים על טיפול מקומי ללא מרשם, או על תרופות מרשם נגד גירוד, או שהם רושמים טיפול יעיל של קורטיקוסטרואידים. אזורי עור הסובלים מעקיצות חוזרות של פשפשי מיטה, מטופלים ביעילות עם אנטיביוטיקה מקומית או מערכתית, בהתאם לצורך.

אלרגיה לעקיצות פשפשי מיטה
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן