תוספי תזונה לטיפול באלרגיה

תוספי תזונה לטיפול באלרגיהבמקרה של אלרגיות, יש שפע של תרופות לבחירה. אולם ייתכן שתרופות אלו גורמות למטופל להיות אדיש, עייף או לסבול מתופעות לוואי אחרות. כך שאנשים רבים בוחרים לקחת תוספי תזונה לטיפול באלרגיה או כהשלמה לתרופות.

ההערכה היא כי 4 מתוך 10 מבוגרים אמריקאים משתמשים ברפואה המשלימה והאלטרנטיבית, הכוללת ויטמינים ותוספים צמחיים, לטיפול באלרגיות שונות. ויטמינים ותוספים הינם פופולריים מכיוון שהם נחשבים כמשפרים את הבריאות הרגשית, ואת מערכת החיסון.

אלרגיות נגרמות על ידי תגובה מוגזמת של מערכת החיסון לחומר בלתי מזיק, כגון קשקשים של בעלי חיים או אבקה. תרופות נגד אלרגיה כמו גם תוספי תזונה יכולים לעזור על ידי חסימת התגובות הכימיות שתגרומנה לתסמיני האלרגיה.

רוב תוספי האלרגיה הינם טבעיים ומגיעים בכמוסות, טבליות, או נוזלים, והם זמינים בבתי המרקחת או בחנויות מזון בריאות. בדרך כלל, תוספי התזונה יעילים כנגד אלרגיות עונתיות או סביבתיות, ופחות יעילים כנגד אלרגיות לחומרי מזון שונים. בכל מקרה בו האלרגיה הינה מסכנת חיים וידועה תגובה קיצונית, יש להיוועץ עם רופא וליידע אותו על התחלת הטיפול המשלים.

תוספי מזון לטיפול באלרגיה

אמנם יש ראיות לכך שתוספים שונים יכולים לעזור בתנאי אלרגיה מסוימים, אולם אף אחד מהם לא קיבל אישור ממנהל המזון התרופות האמריקאי (FDA). משמעות הדבר היא כי על אף טענות היצרנים, כי יעילותם של תוספים אלה נבדקה בהקשר לאלרגיות, הראיות הינן מינימאליות ולא מספקות באופן מדעי, בין אם המחקרים נעשו על מספר מצומצם של נבדקים ובין אם הם נבדקו בשיטות לא עקביות או מובנות. בחוסר פיקוח על תוספי מזון אלה, יש להיזהר שהתוספים לא תמיד מכילים את כל מה שמציינת התווית.

תוספי מזון אשר נמכרים להתקפות אלרגיה ברמות שונות הם: ברומלין (אנזימים המופקים מאננס וצמחים קשורים), קוורצטין, סרפד צורב, ויטמין סי, גינקו בילובה, אלוורה, נר הלילה, Thymomodulin (תמצית העשויה מבלוטת התימוס של עגלים), ויטמין D, גמא-טוקופרול (הצורה העיקרית של ויטמין E בתזונה), פטריות שצומחת על עצי רוש ועוד. עם זאת, ישנם עוד מגוון תוספי מזון אשר נמכרים לאור ההתפתחויות המתרחשות בתחום זה.

טיפול אחד חלופי הנמצא תחת בחינה לטיפול באלרגיות, במיוחד אלרגיות הקשורות למזון, הוא פרוביוטיקה. פרוביוטיקה, או "חיידקים ידידותיים", נמצאים במזונות מסוימים (למשל, יוגורט, חלב) ותוספי מזון. הם נחשבים כמחזקים את המערכת החיסונית על ידי החדרת חיידקים מועילים למעי. למרות שלא ברור אם פרוביוטיקה מועילה בטיפול באלרגיה, כנראה, שאין נזק מלקחת אותם.

תופעות לוואי של תוספי תזונה

אם בוחרים לקחת תוספי מזון וויטמינים, חשוב להבין כי למרות שהטיפול באלרגיה הוא כביכול טבעי, זה לא אומר שהוא בטוח. לדוגמא, אנשים עם אלרגיות עונתיות שלוקחים ארכינצאה עשויים לראות החמרה של הסימפטומים האלרגיים. באנשים שרגישים לאבקת הפריחה, גם קמומיל יכול להחמיר את תסמיני האלרגיה.

ישנם  תוספים רבים אחרים הגורמים לתופעות לוואי בלתי רצויות שאינן קשורות לאלרגיה, כך שיש לנסות בתחילה מינונים הולכים וגדלים של התוספים. בכל מקרה של החמרה קיצונית, יש להפסיק את נטילת התוסף ולפנות לטיפול רפואי מידי.

אנשים אשר בוחרים בדרך הטיפול האלטרנטיבי והמשלים במקום לקחת תרופות כימיות, חייבים לדווח על כך לרופא המטפל, לשם הידיעה והמשך ייעוץ באם מוחמרים התסמינים. בכל מקרה, כדאי להיוועץ עם מומחה בתחום הרפואה המשלימה אשר יוכל לבדוק ולבחון את התמונה הכללית הרפואית של המטופל, על מנת למנוע לקיחת יתר של תוספים או מצבים של קונטרה אינדיקציה ותגובות בין תרופתיות.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן