תכנית דה-סנסטיזציה לילדים הסובלים מאלרגיות

אנשים הסובלים מאלרגיה למזון ניצבים בפני התמודדות יום-יומית שהיא הכל חוץ מפשוטה. התמונה מורכבת על אחת כמה וכמה אצל ילדים, שאינם מודעים תכנית דה-סנסטיזציה לילדים הסובלים מאלרגיותלמזונות המסוכנים עבורם ועלולים לצרוך אותם בדרכים שונות. מההורים נדרשת השגחה על ילדיהם כמעט בכל רגע נתון, תוך קבלת סיוע מאנשי מקצוע במידת הצורך: הן במניעת הגישה למזון הבעייתי והן כאשר מופיעים התסמינים לאחר חשיפה אליו, מצב בו התגובה חייבת להיות מהירה.
תוכנית דה-סנסטיזיציה לילדים הסובלים מאלרגיה למזון היא אחת התוכניות המסקרנות בהתמודדות כיום עם אלרגיות. אין לגביה עדיין תמימות דעים, על רקע סיכונים שונים, אולם הורים רבים יטענו בפה מלא שזה מה שעשה עבור ילדיהם את ההבדל.

מהות תכנית דה-סנסטיזציה לילדים הסובלים מאלרגיות

תכנית דה-סנסטיזיציה לילדים הסובלים מאלרגיה למזון מיועדת לנסות להקטין ככל שניתן את רגישותו של הילד למזון האלרגני ולהפחית את תגובתה של המערכת החיסונית אליו. האופן בו הדבר מתבצע דומה במידה רבה לחיסונים ולטיפולים רפואיים אחרים. השיטה מבוססת על החדרת המזון האלרגי לילד, דרך הפה, בכמויות אשר הולכות ונעשות גדולות יותר בהדרגה. התקווה היא שבדרך זו תוכל המערכת החיסונית לשנות את פעילות הנוגדנים בגוף, כך שהגוף לא יגיב בעת חשיפה למזון האלרגני – תגובה שהיא כידוע מסוכנת ואף מסכנת חיים בחלק מהמקרים.

מתן מזון מעורר אלרגיה לילדים הסובלים מכך עלול להעלות שאלות על רקע הסיכונים הבריאותיים של כך, אם כי התומכים בגישה יטענו שזהו סיכון קטן יחסית אל מול יתרונות הטיפול בטווח הארוך. מתן המזון האלרגני נעשה בהשגחה רפואית, עם התאמה של הטיפול הנדרש במידת הצורך. תופעות קלות ייתכן שתחלופנה ללא התערבות רפואית, אולם במקרים של תסמינים דוגמת כאבי בטן והקאות תיתכן התאמת תרופות וביצוע שינויים מסוימים בהרכב המזון שהילד מקבל. תגובות אלרגיות חריפות הן בגדר אפשרות, לרבות תגובות המחייבות שימוש במזרק. עם זאת גם במצבים אלה צפויים להמשיך את הטיפול.

למי תכנית דה-סנסטיזציה מתאימה?

תכנית דה-סנסטיזיציה לילדים הסובלים מאלרגיה למזון אינה מיועדת לכל ילד באשר הוא. אוכלוסיית היעד העיקרית שלה היא ילדים בגילאי 5-4.5 לערך, כאשר ההנחה כיום היא שהטיפול עשוי להיות יעיל יותר בגיל מוקדם ככל שניתן.
על הילדים להקפיד – באמצעות הוריהם – על כמה דרישות בסיסיות לפני, במהלך ואחרי הטיפול. כך למשל נאסר עליהם לבצע פעילות גופנית בשעות שאחרי הטיפול. ככלל, הטיפול מיועד לילדים אשר מסוגלים להביע בפני הוריהם או הצוות הרפואי את התסמינים המופיעים אצלם, וזאת על מנת שהם יוכלו להגיב באופן המיידי הנדרש.

מהו משך הטיפול? (או: ברפואה אין קסמים)

סבלנות היא אחת ממילות המפתח החשובות ביותר בדרך להצלחת הטיפול. בעיה מורכבת כמו אלרגיה אי אפשר לפתור, גם בתרחישים החיובים ביותר, תוך כמה ימים או שבועות. כמעט בכל המקרים יש צורך בבנייה של תוכנית טיפולים רחבה יותר עבור הילד, המותאמת לו באופן אישי על פי גילו, סוג האלרגיה שהוא סובל ממנה, דרגת החומרה שלה וכן הלאה.

הנושא עדיין נחקר, אולם יש ממצאים שמצביעים על כך שהוא עשוי להיות בעל אחוזי הצלחה נאים בהחלט. דוגמא לכך היא מחקר קליני רחב היקף, בו נמצא כי אימונותרפיה פומית עם חיטת גלוטן – באופן הדומה לטיפול כפי שתואר כאן – עשויה להביא לדה-סנסטיזציה המיוחלת אצל לא פחות מכ-50% מהמטופלים אצלם מופיעה אלרגיה לחיטה. פרסומים אחרים בעולם מצביעים על כך שכ-80% מהילדים יכולים לחזור ולצרוך, באופן חלקי או חופשי, מזון שהם במהותם אלרגיים אליו.

תכנית דה-סנסטיזציה לילדים הסובלים מאלרגיות
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן