תסמונת אלרגיה אוראלית – אלרגיה לאבקת מזון

תסמונת אלרגיה אוראליתתסמונת אלרגיה אוראלית, הנקראת גם אלרגיה לאבקת מזון, היא סוג של אלרגיה למזון אשר נגרמת באמצעות פירות, ירקות טריים, תבלינים ואגוזים.

התסמין השכיח ביותר הוא גירוד של הפה והגרון, אשר מתחיל להתפתח במהירות לאחר מגע האוכל עם הפה, ובדרך כלל נמשך מספר דקות לאחר הבליעה. תסמונת זו מופיעה בקרב אנשים בעלי אלרגיה לפריחה והיא נגרמת בשל אלרגנים בפירות, ירקות ואגוזים, היות והם דומים מאוד לאלרגנים המצויים באבקת פרחים.

מה גורם לתסמונת אלרגיה אוראלית?

תסמונת אלרגיה אוראלית נגרמת בשל אלרגנים במזון אשר מגיעים מצמחים. אלו הם בעיקר פירות מבושלים וירקות טריים. גם אגוזים מסוימים עלולים לגרום לתסמינים. האלרגנים הגורמים לתסמונת זו נהרסים בקלות באמצעות החומצה בקיבה, ולכן התגובה בדרך כלל מפסיקה ברגע שהאוכל נבלע. גם בשל סיבה זו, רק לעיתים נדירות גורמת התסמונת לתגובות חמורות או מסכנות חיים.

אדם הסובל מאלרגיה לאבקת עצים, עלול לפתח תסמיני פה בעת אכילת תפוחים, אפרסקים, משמשים, דובדבנים, שזיפים, אגסים, שקדים, אגוזי לוז, גזר, סלרי, פטרוזיליה, קימל, שומר, כוסברה, אניס, פולי סויה או בוטנים.

אדם הסובל מאלרגיה לאבקת פרחים, עלול לפתח תסמיני פה בעת אכילת מלונים, קישואים, מלפפונים, קיווי או בננות. כמו כן, האלרגיה יכולה להתבטא בשל חשיפה  לתבלינים שונים.

אדם הסובל מאלרגיה לאבקת דשא, עלול לפתח תסמיני פה בעת אכילת מלונים, עגבניות, תפוזים, עלי מנגולד או בוטנים. ניתן אף לפתח גרוד ידיים או אדמומית בידיים בעת קילוף תפוחי אדמה לבנים.

למרות הרשימה הארוכה של המזונות האסורים, רוב האנשים הסובלים מתסמונת אלרגיה אוראלית, מגיבים רק לאחר או מספר קטן של מזונות אלו.

התסמינים של תסמונת אלרגיה אוראלית

התסמינים הם גירוד, נפיחות קלה, גבשושיות ועקצוץ הפה, הגרון ולעיתים השפתיים. התסמינים מתחילים בדרך כלל מספר דקות לאחר שאדם צורך את המזון הבעייתי. רוב האנשים המפתחים את התסמינים, מפסיקים לאכול, היות והתופעות אינן נוחות ואינן נעימות. לעיתים, התסמינים הם כה קלים, עד כי אנשים ממשיכים לאכול, אך מצב זה פחות נפוץ.

תסמינים אחרים, אשר אינם משפיעים על הפה והגרון, נפוצים פחות. חלק מהאנשים מפתחים גרדת, אדמומיות או נפיחות קלה של הידיים, אם הם מקלפים או מטפלים בפירות או ירקות קלופים אשר גורמים לתסמונת אלרגיה אוראלית, כגון מנגו, תפוחים, או תפוחי אדמה לבנים.

כעשרה אחוזים מהאנשים הסובלים מתסמונת זו חווים בחילות או קלקול קיבה. מספר קטן יותר של אנשים, כנראה פחות מחמישה אחוזים, מפתחים תגובות אלרגיות רציניות יותר על כל הגוף, כגון לחץ בגרון, לחץ בחזה, קשיי נשימה, בחילות, הקאות, שלשולים או אובדן ההכרה.

התסמינים עשויים להשתנות בהתאם לעונת הפריחה. הם בדרך כלל בולטים ביותר בעונה זו ובמשך מספר חודשים אחריה. בנוסף, התסמינים עשויים להיות ספציפיים מאוד לסוג אחד של פרי.

כיצד מאובחנת תסמונת אלרגיה אוראלית?

הרופא מאבחן תסמונת זו פשוט באמצעות מספר שאלות. אם הוא אינו יודע לקבוע אם המטופל סובל מאלרגיית אבקה, הוא עשוי להפנות אותו למומחה לאלרגיה לשם ביצוע הערכה מקיפה יותר. המומחה לאלרגיה ימליץ על בדיקת עור לגילוי פריחה, או שהוא יבקש מהמטופל לאכול את האוכל הבעייתי תוך כדי תיעוד התגובה. אבחון זה נקרא אתגר מזון.

בדיקות עור ואתגרי מזון צריכים להתבצע באמצעות מומחה לאלרגיה, היות ועל הליכים אלו להתבצע באופן בטוח ונכון על מנת לוודא את רמת הדיוק באבחון. לעיתים מתבצעות בדיקות עור באמצעות פירות וירקות טריים, היות ובדיקה עם תמציות מזון מסחריות אינה מניבה תמיד תוצאות מדויקות.

טיפול והימנעות

ברוב המקרים, יש פשוט להימנע ממזונות אשר גורמים לתסמינים. הטיפול עשוי להיות כרוך בהימנעות מאופנים מיובשים של המזון הבעייתי, שכן בדרך כלל מזון יבש שאינו מבושל עדיין יכול לגרום לתסמינים.

לעיתים, מומלץ לקלף את הפרי אשר גורם לאלרגיה, היות וחומרים אלרגנים רבים מצויים בקליפה, או לחמם את הפרי במיקרוגל במשך עשר שניות על מנת להרוס חלק משמעותי מהאלרגנים ולהימנע מהתסמינים, אך פעולה זו אינה ישימה עבור כל האנשים או לגבי כל המזונות.

בדרך כלל, התסמינים של תסמונת אלרגיה אוראלית, אשר משפיעים על הפה והגרון הם קלים, נפתרים במהירות ואינם מצריכים טיפול. יחד עם זאת, תסמינים חמורים יותר עלולים להתרחש לעיתים רחוקות.

אם אדם חווה תופעות אחרות דוגמת תסמיני לחץ בחזה, קשיי נשימה, בחילה, אי נוחות חמורה בגרון הכוללת נפיחות, קושי בבליעה, הזלת ריר, צרידות, הקאות, שלשולים או אובדן ההכרה, יתכן שיש לקבל טיפול של זריקת אפינפרין, אשר מהווה את הטיפול הטוב ביותר לתגובה אלרגית חמורה.

תסמונת אלרגיה אוראלית
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן